Allt för många ser för dåligt i trafiken
Alla svenska yrkesförare som fyllt 45 år måste genomgå en syn- och hälsoundersökning när körkortet ska förnyas. Alla som ansöker om vanligt B-körkort för bil för första gången behöver kunna visa upp ett synintyg från en optiker plus ett intyg om hälsan som den körkortssökande själv fyller i. Det här sker kanske vid 18-20 års ålder. Sedan händer ingenting alls, det är bara att köra vidare år efter år, decennium efter decennium. Att synen skulle hålla 18-årsstandard livet ut är dock helt osannolikt vilket innebär att trafiksäkerheten sätts på spel.
– Vi har i branschen vetat om det här länge, säger Fredrik Thunell, vd på Optikbranschen.
– Regelverket är sådant att den som ansöker om körkort ska lämna in ett synintyg som är maximalt två månader gammalt. Det gör många någon gång i 16-17-årsåldern inför att de ska börja övningsköra.
– Intressant att notera är att just i den här åldern så är ögat som absolut bäst. Ögonens utveckling ”peakar” under den här perioden i livet och då görs alltså synkontrollen för körkortet som sedan följer personen resten av livet. Ingen ny synundersökning behövs som privatbilist.
Svenska optiker får ofta kontakt med kunder som vill ha nya glasögon eller linser, och då visar sig inte har så bra synskärpa som krävs för att få köra bil.
Men även om det förhåller sig på det viset kan de alltså köra vidare med synen från slutet av tonåren som merit. En synskärpa som inte längre finns.
– Tyvärr finns det ju också ett mörkertal här, vi vet ju att en del personer långt upp i åldrarna inte besöker optiker regelbundet trots att synen försämras.
Frågan har varit känd för Optikbranschen sedan länge och för fem år sedan väckte branschorganisationen frågan i syfte att få igång debatten om synskärpan i trafiken.
Inte bara Optikbranschen har engagerat sig i frågan utan flera andra organisationer, bland dem NTF som arbetar med trafiksäkerhet. Alla anser att de krav som gäller för att få köra motorfordon måste kollas upp med jämna mellanrum eftersom ingen människa behåller samma syn livet igenom.
Synskärpan mäts i visus där normalvärdet är 1,0 binokulärt, alltså på båda ögonen. Är synen nedsatt hamnar den på ett tal mindre än 1,0. Den som har 1,0 i synskärpa kan läsa ett registreringsnummer på en bil som befinner sig ungefär 50 meter bort. Så bra behöver dock ingen bilförare kunna se för att få godkänt. Men det finns en gräns, kravet få köra bil och andra motorfordon är visus 0,5 binokulärt.
Vad betyder då värdet 0,5?
– På syntavlan hos en optiker är bokstäverna på 0,5-raden ganska högt upp, det handlar om stora bokstäver, säger Fredrik Thunell. Den som inte klarar att se bokstäverna på 0,5-raden får inte köra bil utan korrigering. Det vill säga att du kan fortsätta köra bil när synen korrigerats med hjälp av glasögon eller linser.
Det är alltså inget mer dramatiskt än så, på med glasögon så går det att köra trafiksäkert igen.
–Synen förändras genom hela livet, nånstans omkring 45 års ålder brukar de flesta börja märka av detta. Tids nog kan det ibland behövas hjälp för att nå till den här minsta tillåtna gränsen för att få köra bil.
– Det här är ingen åldersfråga, det handlar alltså absolut inte om att peka ut äldre som farligare förare, utan vi anser att det efter en viss ålder är önskvärt att göra en synundersökning och den första bör komma långt före pensionsåldern. Att synen inte kollas alls är för mig obegripligt, säger Fredrik Thunell.
Enligt den årliga undersökningen ”Synbesiktningen” som genomförs av optikkedjan Synoptik och Bilprovningen har 11 procent av Sveriges bilister en syn som inte räcker för att köra bil, 11 procent kan låta lite men det handlar om runt 700 000 förare som alltså inte ser tillräckligt bra för att kunna köra säkert. Antalet skumögda bilförare har legat på samma höga nivå under de 11 år Synbesiktningen genomförts.
Så varför händer ingenting? Fredrik Thunell har inget bra svar på den frågan:
– Jag vet inte varför ingenting görs åt det här problemet. Det innebär ingen kostnad för samhället och det krävs inga resurser av vården. Infrastrukturen finns på plats, optiker kontrollerar dagligen alla som ansöker om nytt körkort och de kontrollerar synen på alla med högre behörighet med jämna mellanrum. Rapporteringen sker digitalt till Transportstyrelsen. Det finns alltså ett upparbetat system för att sätta en generell synkontroll i verket för alla förare.
Optikbranschens förslag är att alla som fyllt 45 år ska genomföra en synundersökning i samband med att körkortet förnyas. En rutin som alltså borde vara enkel att införa, billig och samtidigt öka trafiksäkerheten.
– Vårt förslag är att alla som förnyar sitt körkort kompletterar det nya fotot som ska skickas in med ett synintyg, säger Fredrik Thunell.
Om det nu inte är en åldersfråga, varför ska alla kolla synen från 45 års ålder?
– Det grundar sig på optikernas erfarenheter – från 45 års ålder har synförändringarna hos de flesta gått så långt att det är motiverat att kolla läget. Och körkortet måste alla ändå förnyas vart tionde år.
– Just det faktum att förare med högre behörighet avkrävs en synundersökning när körkortet ska förnyas indikerar tydligt att samhället anser att synen har en betydelse för trafiksäkerheten. Då är det en märklig logik att man gör en helt annan bedömning för dem med vanligt körkort trots att de är många gånger fler.
Transportstyrelsen har tagit upp frågan om syn i trafiken, men då i samband med en hälsokontroll. En hälsokontroll kostar dock både pengar och kräver resurser av vården som redan är överbelastad, inte minst nu i de rådande pandemitiderna.
Därför är det viktigt att inse att det är en helt annan sak än att bara genomföra en synundersökning, enligt Fredrik Thunell. Den belastar inte vården över huvud taget.
Men Transportstyrelsen separerade inte hälsokontrollen från synundersökningen och landade i att hälsokontroll inte var motiverat.
Märker då inte folk själva att de ser allt sämre undrar säkert många.
– Nej, det är just de vi inte gör. Den här typen av synfel smyger sig på långsamt, du märker det inte utan du vänjer dig. Det är ju inte så att du lägger dig med perfekt syn och vaknar med en betydande synnedsättning, om det vore på det viset så skulle alla drabbade så klart göra något åt saken.
– Därför anser branschen att vårt förslag är en lågt hängande frukt i kampen för ökad trafiksäkerhet. Allt finns på plats för att införa synundersökning som rutin för alla som fyllt 45 år och ska förnya körkortet. Det är för oss obegripligt att det inte redan är på plats.
FAKTA/Optikbranschen
Optikbranschen är en branschorganisation som samlar detaljister, leverantörer och leg. optiker. Man förenar och utvecklar branschen och är kontaktpunkt för samhället och dess institutioner. Optikbranschen verkar för att dess medlemsföretag ska ligga långt framme när det gäller att skapa kundtrygghet med hög produkt- och patientsäkerhet.
Branschens aktörer är en del av hälso- och sjukvården och är därmed skyldiga att arbeta enligt ett dokumenterat kvalitetsledningssystem. Optikbranschen tillhandahåller ett sådant till sina medlemmar, samt genomför kontinuerlig kvalitetscertifiering av de anslutna företagen.