Håkan Agnevall tackar för sig
Wärtsilas aviserade vd-byte fick börsen att reagerade positivt. Industrikoncernens verksamhet är i dag inriktad på marina system, kompletta kraftverk men också allt mer på batterilösningar vilket tangerar något som Håkan Agnevall arbetat med. Det gillade tydligen börsen.
Hur känns det att lämna Volvo Bussar efter de här sju åren?
– Jag ser det som ett stafett-race där jag fick ta över stafettpinnen efter Håkan Karlsson och nu lämnar jag den vidare, säger Håkan Agnevall.
– Vem som tar över den här gången är ännu inte officiellt. Det roliga för mig är att jag kommer att fortsätta att arbeta med en verksamhet som också den ligger i framkanten när det gäller att skapa framtidens hållbara lösningar. Nu blir det maritimt fokus och elkraftsgenerering. De viktigaste frågorna där påminner mycket om dem jag arbetat med hos Volvo Bussar. Så det finns en röd tråd där.
(Volvo Bussars nya vd presenteras på RT-Forum så fort nyheten nått redaktionen!)
Håkan Agnevall lämnar hur som helst Volvo Bussar med flaggan i topp. 145 elbussar är på gång att levereras till Göteborgs stadstrafik och ytterligare 16 bussar kommer i trafik under 2023 så totalt blir det 161 elbussar. För att demonstrera affärens storlek ställde Volvo Bussar upp 19 av dem utanför Volvo Museum på Hisingen. En bråkdel av totalen, ändå svår att greppa på bild och film.
Här finns en film med de 19 bussarna, klicka HÄR!
– Vi gjorde det för att visa att nu är det volym, nu är det system och det är riktigt spännande, säger Håkan Agnevall. Med det här så kommer 35 procent av Västtrafiks bussflotta i Göteborg att vara elektriskt. Det är rätt mycket.
Region Stockholm och SL verkar ha hamnat på efterkälken?
– Det kan man lugnt konstatera även om vi har en bra dialog med SL Men helt klart tar Västtrafik ledningen i Sverige och blir dessutom en av de ledande spelarna när det gäller elektromobilitet i hela norra Europa.
Enligt Håkan Agnevall är det ett skifte som sker nu: Från mindre leveranser av elbussar till ett riktigt system med med många bussar som har stor laddningsflexibilitet. Bussarna kan både snabbladdas och laddas över natt i depå. Volvo 7900 Electric Articulated finns i två varianter, 18 respektive 18,7 meter långa ledbussar. Med den sättning som gjorts för Göteborg har bussarna plats för 150 passagerare. Bussarna också har också två kraftfulla elmotorer med den totala effekten 400 kW vilket motsvar 536 hk.
Hur är det ställt med eldistributionen i Göteborg inför övergången till eldrift?
– Här finns infrastrukturen i grunden, sedan har man fått jobba med att få fram kraften till en del av depåerna där det ska bli övernattladdning av bussarna.
Vilken laddningsmodell är egentligen bäst?
– Vi är agnostiker när det gäller övernattladdning och snabbladdning, båda teknologierna har sina styrkor och svagheter. En av utmaningarna med övernattladdning är att du får ett relativt stort kraftuttag från ditt elsystem vid en punkt i geografin men också under en tidsintervall när många bussar laddas samtidigt. Då gäller det att se till att det finns en kraftig infrastruktur bakom som hänger med och det är där det ibland har behövts förstärkningar.
– Fördelen med Oppcharge snabbladdning är att man sprider ut laddningarna både geografiskt och över tiden. Men det som visat sig vara en utmaning med snabbladdning har varit att få byggtillstånd i stadsmiljö för laddstolparna. Då kan bli en utmaning för den gällande tidsplanen.
Därför har Västtrafik och Transdev valt en blandning av laddteknikerna för att få en optimal mix mellan snabbladdning och övernattladdning med hänsyn taget till den trafik som ska köras. När affären blev offentlig förra sommaren så slog den ner som en bomb i branschen. Aldrig tidigare hade någon lagt en så stor beställning på elbussar i Norden som resultat av en offentlig upphandling av kollektivtrafik.
Transdev vann. Och Volvo Bussar fick sin stora leverans.
– Vi har en dialog med Transdev under hela resans gång och de har också haft kontakt med konkurrerande fordonstillverkare, så ur det perspektivet var det en traditionell upphandlingsmodell.
– Men som jag ser det började den långa resan mot elektrifieringen av stadsbussarna i Göteborg med linje 55 med sin berömda inomhushållplats. Den har varit helt avgörande för Volvos elktromobilitetssatsning, dels att få jobba med partners och dels har linjen varit en fantastisk referenslinje för oss att visa upp. Vi har haft 10 000-tals besökare här från olika dela av världen.
Kan det bli fler inomhushållplatser nu?
– Vi tror på det konceptet och passagerarna gillade att slippa stå ute och frysa. Jag tror att vi kommer att få se mer av det framöver i länder där det är väldigt kallt, väldigt varmt eller väldigt regnigt så gör inomhushållplatsen stor skillnad.
– Ofta inom kollektivtrafiken har vi en diskussion om hur vi skapar en attraktiv kollektivtrafik, hur skapar vi en kollektivtrafik som gör att människor vill använda hellre än att ta bilen – att ha bekvämlighet när man väntar på bussen väger definitivt tungt då.
Snart har Volvo Bussar en hel stad att visa upp övriga Sverige, Norden och världen. Totalt kommer runt 200 elbussar att rulla i Göteborgs stadstrafik, såväl 12-metersbussar som ledbussar. Bussar med snabbladdning och övernattladdning. Elbussar har visat sig fungera bra även i kallt klimat, de rullar numera ända uppe i norska Tromsö, en bra bit norr om polcirkeln. Kylan påverkar batterikapaciteten men även den problematiken har tekniken bemästrat enligt Håkan Agnevall:
– Det finns ett temperaturregleringssystem för batterierna som ser till att de håller sig inom ett visst temperaturintervall oberoende av utomhustemperaturerna. Vid kyla måste de värmas och vid hetta kylas – det är viktigt för att säkerställa batteriernas livstid.
Är era elbussar speciellt bra i kallt klimat?
– De busstyper vi tar fram är väldigt bra i Skandinavien men de är bra i andra länder också. Fast visst, vi känner en stor förtröstan med kalla installationer. Volvo ska stå för kvalitet, säkerhet och vi har fokus på miljön. Tillgänglighet och tillförlitlighet ska vårt varumärke vara synonymt med och därför vill vi att våra lösningar, inte minst inom elektromobilitet, håller vad vi lovar.
Hur har coronan påverkat er som fordonstillverkare?
– Alla som håller på med någon form av transport av människor kollektivt – oaktat transportslag – påverkas mycket starkt av covid-19. Uppmaningen har varit att undvika kollektivtrafiken och på turistbussidan så turistar vi inte så mycket längre. Alla är alltså påverkade inklusive Volvo Bussar.
Under våren stängdes fabrikerna eftersom leveranserna till fabrikerna upphörde. Nu är tillverkningen igång igen men påverkad av pandemin. Det märks extra mycket på turistbussidan där marknaden är oerhört ansträngd medan den upphandlade trafiken fortsätter beställa.
– På stadsbussidan är tidsperspektivet längre, men vi ser även ser vi ett bekymmersamt läge på sikt. Vår inställning är långsiktigt, vi kommer att ta oss igenom det här och vi fortsätter att investera i de nya teknologierna.
Utmaningar för Volvo Bussar bortom covid – vad kan du säga om dem?
– Att fortsätta ta fram fordon med olika former av elektriska lösningar. I dag har vi enbart låggolvsbussar på elsidan, det kan bli aktuellt att titta på andra varianter. Sedan fortsätter vi att titta på den autonoma resan. Där har vi redan testat depåoperation i pilot men där finns mycket mer att göra.
– En annan intressant utmaning är att utveckla system för ”bus stop docking”, alltså hjälpa bussföraren angöra busshållplatsen på bästa sätt. Sedan att samla in data som vi sedan kan använda för att genomföra förebyggande underhåll – och på så vis ytterligare säkra vårt varumärke om tillgänglighet och tillförlitlighet.
FAKTA/Volvo 7900 Electric Articulated
Längd 17,85 m/18,56 m
Bredd 2,55 m
Höjd 3,32 m
Främre överhäng 2,70 m
Baköverhäng 3,31 m
Antal hjulaxlar 3
Vändradie (yttre främre hörn) 12,3 m
Vändradie (yttre främre hjul) 10,75 m
Tillåten total maxvikt 29 ton
Drivlina R85 max 2 x 200 kW
Batterier Litionjonbatteri, automatisk temperaturreglering
Växellåda Volvos 2-stegs automatiska
Manuell växellåda