23948sdkhjf

Listig logistik räddade ölprovning

Mycket går att genomföra digitalt, men knappast att prova mat och dryck – lösningen blev listig budbilslogistik och paketleveranser med hög precision.

Pandemin har ställt till det för många, inte minst för alla som planerat fysiska möten med människor där mat och dryck är ett helt avgörande inslag. Bryggeriet Spendrups årliga presentation av sina vinteröl tillsammans med flera specialkomponerade maträtter rattade av stjärnkockar såg ut att få ställas in när Folkhälsomyndigheten åter skärpte sina rekommendationer under hösten.

Årets presentation skulle ske på restaurangen Atelier 23 by Pontus på 23:e våningen uppe i huset som kallas DN-skrapan på Kungsholmen i Stockholm. Kockarna Pontus Frithiof och Tor Stålhandske hade vässat knivarna och polerat köksutrustningen för att skapa läckra maträtter passande de olika vinterölen som bryggmästare Richard Bengtsson från Spendrups skulle presentera.

Spendrups kommunikationsdirektör Mårten Lyth var städslad som värd och kokbokskreatören Anette Rosvall som smakkunnig bisittare. De och alla inbjudna fackjournalister, kunder och branschfolk skulle komma till 23:e våningen var det tänkt, där skulle alla få sina smakprov, allt skulle klaras av på halvannan timme ungefär som tidigare år. Men så blev det alltså inte.

– De nya riktlinjerna kom sent torsdag eftermiddag och redan under fredag eftermiddag hade vi en färdig plan för hur vi skulle gå tillväga, säger Rose-Marie Hertzman, presschef på Spendrups.

Men tiden var knapp. Eventet ställdes in i sin fysiska form bara dagarna innan det skulle genomföras. Kockarna, bryggmästaren och alla andra som skulle hålla i det hela funderade.

– Vi pratade runt med alla inblandade – frågan var ytterst om det här över huvud taget var möjligt att genomföra, säger Rose-Marie Hertzman.

– Svaret blev dock entydigt: Vi kör! Och det ska jag säga, det tog inte många timmar innan vi hade allting klart. På måndag hade vi gjort klart exakt vem som skulle göra vad och när det skulle göras.

För att klara den fysiska transporten av mat och dryck till alla deltagare anlitades Ryska Posten. Med fem budbilar lyckades de förmedla alla varor till vitt skilda och geografiskt spridda deltagare, den mest avlägsne fanns i Uppsala, 70 km norr om Stockholm, flera andra befann sig i innerstad, åter andra runt om i storstadens olika förorter och kranskommuner. En inte helt enkel logistik eftersom varorna dessutom skulle komma fram inom ett snävt tidsspann till alla och dessutom hålla rätt temperatur.

Ryska Posten tog emot färdigpackade kartonger med kylklampar innehållande de aktuella vinterdryckerna samt fyra maträtter plus efterrätt och chokladpralin. En helt vardaglig uppgift enligt budföretaget själva. Att fixa fram varor inom en viss tid är ingen unikt utan något som sker dagligen:

– Dock litet speciellt att det var samma varor som samtidigt skulle till så många olika personer vitt spridda i Storstockholm och ända till Uppsala, säger Alexander Bello, marknadsansvarig på Ryska Posten.

Han påpekar vidare att flertalet av Ryska Postens bilar är laddhybrider och rena elbilar laddade med el från vindkraft. Bolaget har bland annat köpt in sig i ett vindkraftverk för att se till detta verkligen fungerar. Målet är att alla transporter ska vara så hållbara det bara går, därav de många cykelbuden inne i Stockholms city, där det dessutom oftast går snabbare med cykel än med bil. Men för uppdraget åt Spendrups blev bilen det självklara valet, laddhybridbilar.

– Litet logistisk planering, sedan körde vi på med de fem bilarna, säger Alexander Bello.

Och hos Spendrups och kockarna då, de måste ju ha allt packat och klart när Ryska Posten kom för att hämta paketen. Inte helt enkelt det heller:

– Att det här alls gick att genomföra är helt beroende på att ha en bra plan med ett ordentligt ansvarstagande för olika delar. Sedan när allt är på plats med det organisatoriska så gällde det för oss alla att kavla upp ärmarna, ställa sig och packa kartongerna och inte misslyckas på någon del, säger Rose-Marie Hertzman.

Allt måste klaffa direkt till skillnad från en situation när alla är på plats. Då kan man snabbt fixa fram en dryck som glömts bort till ett visst bord – att glömma en flaska eller en maträtt i utskicket fick bara inte hända.

– Alla på vår sida var med i det här, oavsett position i vårt företag liksom våra partners. Vi ville alla så gärna klara av att genomföra det här trots att vi befann oss i en kris, säger säger Rose-Marie Hertzman och fortsätter:

– Lärdomen här är att när vi befinner oss i en kris så får folk ett helt annat fokus. Vi bestämde att det här ska funka – och det funkade ju! Alla fick sin mat och dryck och jag själv fixade med servetter, klippte av ljungblom och gjorde en dekoration som följde med i kartongerna med mat och dryck.

När alla varor var levererade så satte mötet igång via webben, så som så många andra möten har genomförts sedan pandemin bröt ut. På plats vid Atelier 23 by Pontus fanns kockarna Frithiof och Stålhandske, bryggmästare Bengtsson, Mårten Lyth, Annette Rosvall samt ytterligare ett fåtal personer som skötte det praktiska med webbkameror och annat. Via nätet fanns de 25 deltagarna som på distans provsmakade allt som bjöds, gavs information och fick chansen att ställa frågor. Det omöjliga hade blivit möjligt och genomförts på ett helt nytt sätt med ett i dubbel bemärkelse gott resultat.

– I kriser föds intressanta idéer som jag hoppas att vi kan ta med oss även efter den här pandemin. Det här är ett exempel på något som kan fungera när fysiska produkter ska synka med ett webbinarium, det kan vara till stor nytta i många sammanhang, säger Rose-Marie Hertzman.

– Vi bjuder gärna på idén till andra som vill genomföra ett möte där det krävs mer än att bara använda bild och ljud. Det går om man vill!

Alla Spendrups vinteröl ingick i den julölsprovning som också presenteras, läs om hur det gick med den HÄR!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078