Scania drar ifrån

Nu har Tunga Bussligan 2020 återigen kommit ifatt fjolårets liga vad gäller antalet nyregistrerade tunga bussar över 10 ton. Totalt nyregistrerades 159 tunga bussar under november vilket innebär att 1 144 bussar har registrer hittills under 2020 när det återstår en enda månad av året.
Allra bäst under november gick det för redan duktigt ledande Scania med 77 nyregistrerade tunga bussar över 10 ton. Därefter följde Mercedes-Benz med 32 bussar och MAN med 25. Fyra, femma och sexa under november blev Kässbohrer-Setra, Temsa och Volvo med respektive 9, 8 och 7 tunga bussar. Iveco fick en ny buss registrerad liksom Higer som därmed kliver in i Tunga Bussligan för första gången på länge. Övriga fabrikat kammade noll i november och den enda ommöbleringen i ligan står nykomlingen Higer för som genom att vara senast med att ha fått en buss registrerad lägger sig före dem som också har en nyregistrering i år.
– Nyregistreringarna av bussar mer än tredubblades i november, dock från en låg nivå. Hittills i år uppvisar bussregistreringarna en ökning på 6,6 procent. Bussmarknaden har påverkats negativt av Coronapandemin, men för vissa segment som styrs av offentliga upphandlingar, har förnyelsen av bussflottan fortsatt, säger Jessica Alenius vice vd för Bil Sweden.
Det Jessica Alenius konstaterar är att bussar av alla viktklasser trefaldigats under årets november jämfört med den usla november som bussarna hade 2019. Däremot har det upphandelsdrivna segmentet ökat och där finns främst tunga bussar över 10 ton. Just nu genomförs också flera stora upphandlingar och fler är på gång. Så det finns möjligheter ännu att det blir vissa förändringar i Tunga Bussligan 2020 även om det verkar osannolikt att Scania ska få ge sig i sista omgången. Den som lever får se!
Nästa gång är det finalredovisning för Tunga Bussligan 2020, först i preliminär form 4 januari 2021 och några dagar senare följder den defintiva redovisningen. Missa inte det!
TUNGA BUSSLIGAN JANUARI-NOVMBER 2020
Fabrikat |
Antal |
Andel % |
(Andel 2019 %*) |
|
Scania |
455 |
39,8 |
(13,0) |
|
Volvo |
278 |
24,3 |
(18,1) |
|
MAN |
168 |
14,7 |
(19,3) |
|
Mercedes-Benz |
94 |
8,2 |
(18,3) |
|
Solaris |
42 |
3,7 |
(0,1) |
|
BYD |
40 |
3,5 |
(6,0) |
|
Kässbohrer-Setra |
30 |
3,4 |
(10,0) |
|
Temsa |
16 |
1,4 |
(1,9) |
|
Iveco |
6 |
0,5 |
(0,6) |
|
Neoplan |
2 |
0,2 |
( 0,6) |
|
Higer |
1 |
0,1 |
(-) |
|
Güleryus Panora |
1 |
0,1 |
(-) |
|
DAF |
1 |
0,1 |
(-) |
|
Van Hool |
1 |
0,1 |
(0,1) |
*) Andel 2019 anger fabrikatets totala marknadsandel det året. Endast fabrikat som fått bussar registrerade under 2020 visas i tabellen. I år ingår även direktimporterade tunga busser i tabellen!