23948sdkhjf

Lidls Sverigechef om e-handel, priskonkurrens och digitala betalningar

”Den ökade prisfokusen kommer spela oss i händerna. Det är jag helt övertygad om”, säger Johan Augustsson, Sverigechef hos Lidl.

Willys påminner om en ostoppbar maskin och Coop kämpar med att sänka sin prisnivå. Även de högsta hönsen hos Ica konstaterar att prisvärdhet kommer att ligga i fokus framöver.

En utveckling som Lidls Sverigechef Johan Augustsson inte tolkar som något annat än positivt. De andra kedjorna väljer att ta matchen på Lidls hemarena, skulle man kunna säga.

– De för diskussionen till pris och egna märkesvaror. Det är en diskussion vi gärna tar och ett område där vi känner oss extremt trygga. Det kan enbart vara positivt för oss att prisvärde diskuteras mer, säger han.

Lidls affärsmodell är tydlig. Ett lite smalare sortiment än konkurrenterna, större fokus på att kapa kostnader, och en hög andel egna märkesvaror, där beståndet med butiker i 32 länder, kan kapa inköpspriserna.

Anser du att ni är billigare än Willys?

– Ja, det är vi absolut. Med det sagt så är det också väldigt många kunder som handlar hos våra konkurrenter och tycker att de är prisvärda. Vi är trygga med att vi stärkt vår position i kundernas ögon men det finns många kvar att övertyga.

Lidls marknadsandel ligger i dag enligt egna beräkningar på 5,7 procent, vilket innebär att de tagit över fjärdeplatsen från Bergendahls när det gäller marknadsandelar.

Johan Augustsson ser det som rimligt att komma upp i 10 procent på sikt.

Sneglar vi på Finland så är det där de ligger just nu. Varför skulle vi nöja oss med mindre på sikt? När jag tittar på gamla strategiunderlag så siktade vi på att ligga på en marknadsandel på 5 procent 2020 och nu är vi uppe i det. Det var ett högt satt mål och jag är stolt över att vi nådde fram.

Coronapandemin och en potentiell lågkonjunktur som följd kan också öka Lidls marknadsandel, tror han.

– När det rör sig på marknaden så ser vi läge att flytta fram våra positioner. Det kan till exempel vara när Coop tar över Netto men också när det händer något som påverkar människors beteendemönster. Kunderna är beteendestyrda och när det kommer någonting, exempelvis coronapandemin, som rubbar det är de mer benägna att testa handla någon annanstans.

Hur ser det ut med e-handeln, är den på gång?

– Vi är inte skeptiska till e-handel med mat som det ibland framställts men vi är övertygad om att det fortsatt ligger i tiden att satsa på fysiska butiker. Jag tror på att låta andra utveckla och testa på olika marknader och sedan kliva in när tiden är mogen.

Pågår diskussionerna med dina tyska chefer?

– Absolut, det är ett stort bolag och vi följer vad som händer i hela Europa. Det pågår ständigt diskussioner om när det är rätt att göra vad och det kan gå väldigt snabbt att sätta upp en fullskalig e-handelslösning när vi känner att läget är rätt. Men just nu ger varje investerad krona i vårt fysiska butiksnät väldigt bra effekt och vi har mycket kvar att göra där för att ta marknadsandelar.

Den stora majoriteten av Lidls butiksnät ska, som Fri Köpenskap tidigare berättat, renoveras och ställas om enligt de nya butikernas koncept. En omställning som på allvar påbörjas nästa år och föranleds av att sortimentet på bara ett par år vuxit med 600-800 nya artiklar. Expansionen av nya butiker kommer att mattas av en aning under 2021 men beräknas ta ny fart 2022 – där en del klara lägen redan finns i pipelinen.

När Lidl väl släpper en e-handelslösning. Hur långt upp på turordningslistan tror du att Sverige kan vara då?

– Kanske i slutet på tätklungan. Vi har en hyggligt välutvecklad marknad för e-handel vilket talar för oss. Det som talar emot oss kan vara att befolkningstätheten är mindre än i många andra delar av Europa vilket ger en logistisk utmaning.

Hur ser du på andra tekniska lösningar, skann- och betalfunktion i app till exempel? Ni släppte ju nyligen er app med kundklubb.

– Det håller vi på att utveckla i koncernen. Spanien har varit ett föregångsland när det gäller det tekniska och det är också ett bolag i Barcelona som utvecklat appen åt oss. Betallösning i appen tror jag att vi kommer att ha inom en inte allt för avlägsen framtid, kanske inom ett år. En skannlösning är lite svårare att sia om, men jag hoppas att vi har den så snart som möjligt.

Obemannade butiker då? Är det något som är intressant för Lidl?

– Det är jättespännande men inget som ligger i korten för oss just nu.

Tre frågor till Johan Augustsson

Vad har du fokuserat på hittills?

– Expansionen var redan på god väg när jag tillträdde den 1 juni 2018, så det har istället blivit mycket sortiment, särskilt inom färskvaror och svenskt. Sedan har det handlat om att bygga starka strukturer som vi kan växa vidare ifrån. Rätt personal, rätt utbildningar och rätt infrastruktur, inte minst med vårt tredje lager i Örebro är viktiga förutsättningar för expansion.

Vad är viktigast just nu?

– Att se till att våra kunder får en bra upplevelse oavsett om det gäller digitala kanaler eller fysiska butiker. För att åstadkomma det handlar det om att ha rätt sortiment, rätt kvalitet, rätt pris och rätt medarbetare.

Vad händer om fem år?

– Marknaden kommer möjligen att ha luckrats upp något och det kommer att finnas en större transparens mot konsument. Kunden kommer att ha en tydligare bild av vad de faktiskt får för pengarna samtidigt som ursprung får ett allt starkare fokus. Rent generellt kommer kunderna att bli ännu mer medvetna om vad de stoppar i sig.

Faktaruta om Johan Augustsson

  • Ålder: 42.
  • Bakgrund: Startade som trainee hos Lidl 2002. Givet alla de karriärmöjligheter som finns på Lidl så har jag haft förmånen att bland annat få ansvara för drift och försäljning, logistik samt fastighet och expansion.
  • Utbildning: Civilekonom.
  • Intressen: Familj, idrott och samhälle.
  • Familj: Min fru Frida och mina barn Emma (9) och Erik (5).
  • Mentor: Omger mig med många kloka människor, både innanför och utanför företaget.
  • Bästa beslut: Jag är säker på att mitt bästa beslut ligger framför mig.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.083