23948sdkhjf

Batterimaskinen är snart på banan

Jama går ut hårt med sin batteriskrotare. – Vi räknar med att kunna produktifiera maskinen under första kvartalet 2021.

Skelleftehamn. Jama har tillverkat skrotare i 25 år och i höstas tog företaget ytterligare ett steg – världens första batteridrivna skrotare såg dagens ljus i Skelleftehamn.

– Batteridrivna maskiner är vårt bidrag till en fossilfri gruva, den ger både miljövinster och ekonomiska vinster, säger vd Rickard Lindgren.

Jama betraktar sin batteriskrotare som världens första helt eldrivna, batteridrivna och fossilfria skrotare för gruvindustrin.

– Världen står inför en utmaning, branscher förändras och så även gruvnäringen – målet är en emissionsfri gruva och det går fort, konstaterar Eva Skinner, ansvarig för affärsutveckling på Jama.

Miljön ska vinna på upplägget men det finns också en del ekonomiska vinster att kamma hem, förklarar Rickard Lindgren.

–  Att slippa dieseldrivna maskiner under jord innebär att man reducerar emission och kan dra ner på ventilationen, säger han.

Jama började arbeta på batterimaskinen 2018.

– Idén kläcktes här men sedan började vi leta samarbetspartners, säger Rickard Lindgren.

Snart fann man både Epiroc, som står för drivenheten, och Northvolt, som står för batteriet – och vars kommande jättefabrik snart blir granne med Jama.

– Det visste vi inte då, men det är ju kul, säger Eva Skinner.

Batterimaskinen SBU 8000E lanserades i september 2020.

När Leveranstidningen Entreprenad hälsar på under hösten är maskinen ute på test i en av Bolidens gruvor och det börjar allt mer dra ihop sig till serietillverkning.

– Intresset har under lanseringsperioden varit väldigt stort, såväl i Sverige som globalt, säger Rickard Lindgren.

SBU 8000E är baserad på Jamas gamla storsäljare SBU 8000B. Med undantag för motorn ska batterimaskinen i stort vara identisk med sin dieseldrivna motsvarighet men några små skillnader finns faktiskt.

Med 31 ton väger batteriskrotaren ett ton mer än dieselmaskinen, den har också fått ett nytt styrsystem (som även kommer på dieselvarianten), en annan växellåda och ett energieffektivare hydraulsystem.

–  Vi har också en ny lösning för tryckluftssättningen av hammaren, säger Rickard Lindgren.

Pandemin har inneburit att rätt få kunder fått chansen att klämma och känna på skrotaren. Jama tänker därför ta med den på en road show under 2021.

–  De som faktiskt har provat den är lyriska – batterimaskinen är lika bra som den dieseldrivna modellen och eftersom den körs på batteri mellan orterna och laddar när den står och jobbar är kraften nästan oändlig, säger Rickard Lindgren.

Läs mer här om Jama och hur de kom att dominera den svenska skrotarmarknaden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.312