23948sdkhjf

Verkstäderna klarar årlig kontroll – färre klarar stickprov

Den nya branschstandarden Godkänd bilverkstad, GBV, har nu tickat på i ett par år och därmed har många verkstäder fått utföra så kallad årlig kontroll. De flesta blir godkända, det ser i stället värre ut med statistiken för stickprov, i alla fall enligt kontrollföretaget Kontrollerad Bilverkstad (KBV).

Trots att många verkstäder fortfarande inte har anslutit sig till GBV finns det de som är inne på sitt tredje år med certifieringen. Kontrollföretaget KBV har utfört totalt 277 så kallade Årliga kontroller och av dem har 95 procent blivit godkända.

De allra flesta blir ju godkända, men den här branschen är inte felfri, man hittar alltid en andel som har avvikelser, berättar Thomas Engström, vd på KBV.

Men verkstäder kan också bli “godkända med handlingsplan”, vilket innebär att man klarat den årliga kontrollen, men fortfarande behöver förbättra vissa punkter.

Det kan vara att man behöver bli bättre på sin dokumentation eller på kundhantering i form av kundens underskrift vid tilläggsjobb. Det är typiskt för den här branschen att missa, säger Thomas Engström.

Stickprov är också en del av kontrollerna och kravet för GBV är att göra fem stickprov per mekaniker och år. Verkstäderna kan välja att utföra två stickprov per mekaniker internt, vilket redovisas vid den årliga kontrollen, alternativt överlåta alla stickprov till ett kontrollföretag.

KBV har ingen specifik statistik över GBV-stickprov, utan deras statistik visar samtliga stickprov de utför i bilbranschen. Där klarar 35 procent inte kontrollerna.

Vi levererar runt 20 000 stickprov årligen, så där förekommer ju avvikelser, och det finns inget krav på resultat. Man rättar till det jobb man tittat på, sen får man resonera med verkstaden om det krävs en ny handlingsplan eller så, säger Thomas Engström.

Varken KBV eller MRF anser att antalet stickprov är för många eller för kostsamt i dagsläget. KBV menar att en mekaniker kan ha hand om över 1 000 bilar på ett år och att fem stickprov i sammanhanget inte är mycket. MRF förklarar att det varit dyrare med lagstiftning.

Då ska man bli godkänd på i princip allt, med GBV är det lite mjukare och man har större möjlighet att åtgärda sina avvikelser. Blir det lagstiftning är det troligen Swedac som kontrollerar och min erfarenhet är att man tvingas göra om hela kontrollen vid avvikelser, och att det är dyrt, säger Joachim Due-Boje, servicemarknadschef på Motorbranschens Riksförbund.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.184