23948sdkhjf

SFVF öppnar för lagstiftning i stället för GBV

Det är ungefär tre år sedan bilverkstäder började certifieras med standarden Godkänd bilverkstad (GBV). Det senaste året har antalet godkända verkstäder ökat markant, men branschen är fortfarande långt ifrån det ursprungliga målet om att samtliga medlemmar i branschförbunden skulle vara GBV-anslutna vid förra årsskiftet. Initiativtagarna anser att ett av problemen är att en del märkesverkstäder inte tycks vara intresserade – och nu öppnar SFVF för lagstiftning, vilket man tidigare varit starkt emot.

För sex år sedan ville dåvarande finansmarknads- och konsumentminister Per Bolund (MP) att alla bilverkstäder skulle få en ny lagstiftad kvalitetsstandard. Förbunden Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och Motorbranschens Riksförbund (MRF) ville i stället ta saken i egna händer för att de menade att lagstiftning skulle bli mer kostsamt för bilverkstäderna.

Då startades Godkänd bilverkstad och förbundens mål var att alla deras medlemmar (cirka 4 000 verkstäder) skulle vara anslutna vid 2019 års utgång. För tre år sedan började verkstäder certifieras med standarden, och hittills har lite drygt 600 blivit godkända. Det är med andra ord långt ifrån det ursprungliga målet, och det nästan ett år efter det datum som var satt från början.

Man har ju önskat att det skulle vara flera vid det här laget. Vår målsättning är ju att alla våra medlemmar ska vara anslutna, säger Bo Ericsson, vd på SFVF.

Trots att man har en kontinuerlig dialog med Konsumentverket, som tycker att GBV är bra, så tycker förbunden att det går för långsamt. Därför öppnar nu SFVF dörren för lagstiftning.

Vi har börjat titta på hur det skulle kunna se ut, och på om vi skulle kunna lägga fram ett förslag till regeringen framöver. Vi har inte stängt dörren, säger Bo Ericsson.

Men GBV kom ju till för att ni ville slippa lagstiftning?

Ja, men vi har öppnat dörren. Fördelen med lagstiftning skulle vara att det blir lika för alla, och vi tror även att det på sikt skulle minimera antalet svarta verkstäder. Och arbetet med GBV skulle inte vara förgäves om det blev lagstiftning, det förslag vi tittar på är GBV i grunden.

SFVF anser att man egentligen har nått alla sina medlemmar och att det är coronapandemin som saktat ner arbetet med GBV i år. Både SFVF och MRF menar samtidigt att vissa märkesverkstäder inte ens är intresserade av att bli godkända.

Volvo har tre verkstäder, vad jag vet, som är anslutna till GBV. De tycker att de har så höga krav redan. Volkswagen-koncernen har näst intill alla sina verkstäder anslutna, berättar Joachim Due-Boje, servicemarknadsansvarig på MRF.

Bo Ericsson tycker också att det är anmärkningsvärt att Volvo Cars inte anslutit fler verkstäder till GBV-standarden. Volvo duckar frågan, Karin Wik på deras pressavdelning skriver i ett mejl till Motormagasinet:

Vi anser att detta är en fråga för medlemmarna i MRF och inte en generalagentsfråga. Vi har tillräckligt tydliga styrmedel i våra kriterier, och tillsammans med de krav som ställs på en verkstad (miljökrav, ISO mm) är det tillräckligt för att säkerställa kvaliteten.”

Hur går ni vidare i det här läget?

Vi undersöker hur alla kommuner jobbar med GBV, men de har alldeles för låg kunskap om bilverkstadsbranschen. Vi har skickat ut information till alla, och jag tycker det är pinsamt att de som håller på med upphandlingar inte känner till vilka lagar vi har kring det här, säger Bo Ericsson.

Och vi tycker att GBV-anslutna verkstäder ska marknadsföra sig själva. De båda förbunden som har skapat GBV har ingen marknadsföringskassa som till exempel Ica-Stig, säger Due-Boje.

Bo Ericsson avslutar:

Vi får väl se om det blir lagstiftning i framtiden, men alla våra medlemmar ska vara godkända.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094