23948sdkhjf

Triss i miljöbonus

Samtliga tre arbetstunnlar som byggs som stöd för t-baneutbyggnaden mellan Akalla och stationen i Barkarby har fått högsta betyg för sitt miljöarbete.

Detta är ett kvitto på att vi arbetar på rätt sätt. Hållbarhet är ett samarbete mellan oss som beställare och entreprenören. Alla måste vara med på banan, säger Susanna Wold, hållbarhetshandläggare för tunnelbanan till Barkarby.

De tre färdiga arbetstunnlarna Veddesta, Robothöjden och Landningsbanan har nu tilldelats betyget ”excellent”, vilket också innebär att entreprenörerna som byggt tunnlarna utlovas högsta möjliga miljöbonus.

Susanna Wolds förklaring till att projekten nått toppbetyg trots hårda hållbarhetskrav är att hela kedjan från projektering och planering in i byggskedet har fungerat.

Entreprenörerna har tagit kraven på allvar, bemannat sina organisationer med hög kompetens, vilja och engagemang inom hållbarhet. Projekt- och byggledning från nya tunnelbanan omfamnar hållbarhetsfrågorna och identifierar att frågorna hör hemma i produktionen. Sist men inte minst är samverkan mellan entreprenörer, projekt- och byggledning, projektörer och hållbarhetsteam i Barkarby mycket god, säger Susanna Wold.

Beställare är Region Stockholm och entreprenörer är tjeckiska Subterra som svarat för den cirka 250 meter långa tunneln i Veddesta industriområde.

Den 180 meter långa arbetstunneln Robothöjden och den 190 meter långa Landningsbanan har byggts av NCC. Robothöjden och Veddesta ska, enligt planerna, också användas som tillfarts- och servicetunnlar när tunnelbanan till Barkarby öppnar för trafik år 2026.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172