23948sdkhjf

Swedavia svarar på bussbranschens kritik

Sveriges Bussföretag sågar planen att flytta bort bussarna från Terminal 5 under den tid Arlanda flygplats byggs om - Swedavia tycker att bussbranschens kritik mot flytten av är orättvis.

Sveriges Bussföretag: "Vansinne att flytta bort bussarna från enda terminalen med flygtrafik." Swedavia: ”Vi har tittat på olika alternativ”

– Det går helt enkelt inte att lösa bussangöringsplatserna på något bättre sätt under den tid vi bygger om flygplatsen och givet att flytten måste ske nu i december, säger Johan Lindsten, affärsområdesansvarig för parkering och angöring på Swedavias samtliga flygplatser. Han fortsätter:

– Vi har förståelse för att den förändring som vi måste göra för den här ombyggnationen kan upplevas som att det påverkar ens egen verksamhet liksom resenärerna. Ändå tycker vi att vi kommer att kunna erbjuda en bra angöring och en bra produkt för bussbranschen i fortsättningen även om den kommer att ligga vid Terminal 4.

Läs här vad Sveriges Bussföretag anser om bussflytten!

Bakgrunden till det som ska genomföras nu är de omfattande ombyggnationen av Arlanda flygplats som planerats sedan länge och nu står inför sitt genomförande. Det som ska byggas är en ny säkerhetskontroll och en ny handelsplats, ett bygge som kommer att pågå under flera år. Om planerna håller ska allt stå klart 2023 och innebär att hela den yta som används som bussangöring försvinner för gott.

– På lång sikt ser vi ett behov av att utveckla kapaciteten vid Arlanda flygplats även om vi just nu ser ett kraftigt minskat resande med flyg på grund av Covid-19. Vi genomför den här satsningen för att vi tror på framtiden och vi tror på flyget. Resenärerna kommer att återvända och den utvecklingen behöver vi ta omhand.

Att köra bussarna till Terminal 5 kommer inte att fungera under ombyggnationen, enligt Johan Lindsten. Ytan som finns där kommer att tas i anspråk av en ny säkerhetskontroll och en ny handelsplats.

– Vi har tittat på olika alternativ för bussarna men ändå landat i alternativet att flytta bussangöringen till Terminal 4. Då får resenärerna visserligen en promenad på runt 5-8 minuter, men det blir en promenad inomhus.

– Och då vill jag understryka att vi även tittade på ett alternativ med angöring för bussen vid Terminal 5. Men i så fall hade bussangöringen fått läggas en bit utanför terminalen med ungefär lika lång promenad men då utomhus. Där skulle inte finnas någon vänthall att gå in i som det gör vid Terminal 4 så därför landade vi i det förslag som nu ligger – bussangöring vid Terminal 4.

Innebär inte det här en konkurrensfördel för taxi och buss vid resor till Arlanda flygplats?

– Vi tycker fortfarande att det här är en bra produkt för bussarna. När det gäller taxi så påverkas de också av ombyggnationen och jag har noterat bussbranschens förslag om att bussarna skulle kunna utnyttja taxiytan vid Terminal 5. Men det är inte möjligt, taxiytan är redan i dag för liten och blir ännu mindre i samband med ombyggnation och vägomläggningar.

Just vägomläggningarna innebär snäva svängar som taxi klarar men inte bussarna enligt John Lindsten. När det gäller Arlanda Express så sker ingen förändring på grund av ombyggnationen, stationen för Terminal 5 kommer att ligga bra till medan Arlanda Central för övriga tåg ligger i Sky City vilket också innebär en promenad till avgångshallen på kanske tre, fyra minuter.

Var kommer bussarna att angöra när ombyggnationen är klar?

– Vi har ambitionen att skapa en bra helhetslösning för både bussar och andra transportslag i närheten av Terminal 5 när byggnationen är färdigställd efter 2023. Men exakt hur den lösningen kommer att se ut är något vi får återkomma till.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.068