SL skärper kraven
Tills nu har resenärer med reskassan kunnat borda bussen utan att blippa. Från och med 28 oktober måste alla som vill åka SL-buss köpa biljett på annat sätt när det inte går att betala med reskassan på bussen och man inte redan betalat sin resa med reskassan innan man stiger ombord.
Sedan våren är främre delen av SL-bussarna avspärrad för att skydda förarna och resenärerna från smittspridning under coronapandemin. Det innebär att det inte är möjligt att betala med reskassa ombord. Sedan dess har det varit en aning oklart om vad som gäller vid bussresor, ibland har det sagts att alla måste ha giltigt färdmedel vid ombordstigningen. Ibland att det räckt att ha med sig kortet med reskassan. Men nu är det helt klart att ett oblippat kort är lika med ingen biljett alls - med tilläggsavgift som följd vid biljettkontroll.
Det har tidigare diskuterats om det inte skulle vara möjligt att montera in biljettmaskiner vid bakdörren. Det är det - men det kostar miljontals kronor, en kostnad SL inte vill bära nu när intäktstappet är så stort som det är. Möjligtvis kommer en lösning med plexiglasskiva hos föraren att införas längre fram, i så fall blir det åter möjligt att borda bussen som vanligt och blippa reskassa och andra kort. Då blir det också möjligt för bussbolagen att få vetskap om hur många som reser vilket behövs för de incitamentsavtal som råder och där operatören får större ersättning ju fler som reser.
Under coronapandemin är det viktigt att man bara reser om man är symtomfri och inte har andra alternativ, för att minska smittspridning. Det är också viktigt att de som måste resa betalar för sig. Om biljettintäkterna fortsätter att minska, kan det leda till neddragningar i trafiken.
För den som helt saknat möjlighet att betala med mobilen har det fram tills nu varit tillåtet att blippa SL-kortet när man fått möjlighet – men det görs inte i samma utsträckning som resandet. Nu måste SL bromsa det omfattande intäktsbortfallet och se till att fler på bussarna betalar för sig.
– Det är inte vår avsikt att krångla till det för våra resenärer. Samtidigt är det ett mycket allvarligt läge. Vi måste säkra intäkterna för att inte behöva dra ner på trafiken, samtidigt som vi måste skydda våra bussförare, säger SL:s kommunikationschef Suss Forssman Thullberg.
SL rekommenderar att man köper sin enkelbiljett i SL-appen med betalkort eller Swish. Det är samma pris som vid köp med reskassan och man behöver inte ladda på något kort i förväg. Den som inte har en smartphone med mobilt bank-id kan köpa en enkelbiljett i en automat, spärr eller hos ett av SL:s ombud.
Det går fortfarande att köpa en enkelbiljett med reskassa i biljettläsaren i en tunnelbane- eller pendeltågsspärr, hos konduktören på Lidingöbanan och Spårväg City, på en SL-stolpe längs med Nockebybanan, Saltsjöbanan, Roslagsbanan, Tvärbanan, Djurgårdsfärjan och på de SL-stolpar som finns på perrongen på de obemannade pendeltågsstationerna.
Tillsammans med bussbolagen arbetar SL med att ta fram en lösning som gör det möjligt att blippa ombord på bussarna.
– En utmaning är att utforma ett skyddsglas som både är smittsäkert och trafiksäkert. Det är skillnad på att ta fram en lösning för ett fordon i rörelse än exempelvis i en butik. Skyddsglaset får inte innebära några ökade risker vid en krock eller på något sätt störa föraren under färd, säger Suss Forssman Thullberg.
FAKTA/Det gäller för bussresa med SL-buss
-
Från och med 28 oktober måste man ha blippat SL-kortet innan man stiger ombord på bussen för att kunna resa med reskassan.
-
Det betyder att det i nuläget inte går att använda reskassan för biljettköp på bussarna.
-
Fram till dess att man kan blippa igen måste biljetten köpas på annat sätt för att man inte ska riskera att behöva betala tilläggsavgiften på 1 500 kronor utöver en biljett vid en biljettkontroll.
-
Andra sätt att köpa biljett är i SL-appen, biljettautomat, spärrluckan eller ombud.