23948sdkhjf

Volvo väljer en stenhård men enkel väg

Motvinden har varit hård men nu ser Volvo nya möjligheter att lyckas med autonoma maskiner. –  Det finns en mängd FoU-utmaningar att övervinna – vilket vi ska lyckas med.

Flera maskintillverkare jobbar hårt för att åstadkomma helt autonoma lösningar – inte minst för att maximera transporteffektiviteten.

Det är dock inte helt lätt att nå framgång.

–  Automatiseringen har haft motvind i den breda fordonsvärlden eftersom man försöker få autonoma fordon att fungera överallt och på ett säkert sätt samexistera med alla livets variabler – bilar, lastbilar, cyklar, människor, hundar, katter – listan är lång, säger Perjohan Rosdahl, chef för terrängfordon på Volvo Autonomous Solutions, i ett pressmeddelande.

Att ta sig an alla dessa problem samtidigt är svårt – till och med för världens största fordons- och teknikbolag, noterar han.

Perjohan Rosdahl.

–  Vårt tillvägagångssätt är ett börja smått, i en strikt kontrollerad miljö, och bygga våra framgångar över tid. En perfekt plats att börja på är stenbrott, som har tydligt definierade last- och tipplatser med överlag korta körvägar.

Uwe Müller, försäljnings- och marknadsansvarig för terränglösningar på Volvo Autonomous Solutions, konstaterar att processen måste standardiseras så mycket som möjligt.

– I stenbrott kan vi göra detta eftersom dessa drivs inom ett slutet område, är strängt reglerade och det är lättare att separera autonoma transporter från andra processer. Processen, som involverar lastning och tippning, är i sig enkel och repetitiv, säger han i pressmeddelandet.

Uwe Müller

Tanken är att börjar smått med mindre komplexa användningsfall och sedan bygga vidare på framgångarna, förklarar Perjohan Rosdahl.

– Med de rätta kundpartnerna kan nästa steg vara underjordiska gruv- och tunnelapplikationer – autonoma maskiner (i synnerhet elektriska) fungerar precis lika bra i mörker som i ljus, och det är bra att i möjligaste mån få bort människor från dessa farliga platser. Därifrån kan vi fokusera på stora schaktningsprojekt som fortfarande sker inom ett avgränsat område, men som har fler variabler att hantera, när vår teknik med tiden blir mer inbäddad.

Volvo ser framför sig många vinster om när det är dags för de autonoma maskinerna att ge sig ut på byggena ”på riktigt” – till exempel förbättrad processoptimering, lägre energiförbrukning och bättre säkerhet.

Än återstår dock mycket arbete innan man når dithän.

–  Det finns en mängd FoU-utmaningar att övervinna – vilket vi ska lyckas med. Genombrottet kommer dock inte att ske genom en teknisk innovation – det kräver förändringar i lagstiftningen och en ny inställning till hur hela processen kan drivas effektivare. Var dock så säker på att autonoma lösningar är på intåg och att de kommer slå ut befintliga affärsmodeller, förklarar Volvo Autonomous i pressmeddelandet.

Volvo Autonomous Solutions har inte ens ett år på nacken, avdelningen och skapades för att utveckla och kommersialisera autonoma transportlösningar inom Volvos alla delar och tanken är att bistå med mer än bara maskiner – enligt Uwe Müller handlar det om mer än att byta ut en maskin med förare mot en utan.

–  Det handlar lika mycket om ett nytt tankesätt som det handlar om att utveckla autonoma maskiner. Vi talar om att automatisera en transportprocess, inte bara att sälja en enskild maskin. Vi behöver därför utveckla en totallösning som kan hantera hela den här processen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078