23948sdkhjf

Klimatförbättrad betong till Västlänken

Cirka 220 000 kubikmeter klimatförbättrad betong ska levereras av Thomas Betong till Västlänkens deletapp Korsvägen. I avtalet ingår teknisk rådgivning, framtagning av skräddarsydda produkter, teknisk support samt pumptjänster.

Thomas Betong ska enligt ett färskt avtal med West Link Contractors leverera all fabriksbetong, samt rådgivnings-, support- och pumptjänster till Västlänkens deletapp Korsvägen.

Totalt rör det sig om ungefär 220 000 kubikmeter, varav cirka 70 procent är konstruktionsbetong och resterande del sprutbetong. Thomas Betong levererar sedan tidigare betong till Västlänkens deletapp Centralen i Göteborg.

Bakom West Link Contractors står NCC och det tyska byggbolaget
Wayss & Freytag. De båda bolagen bygger, på uppdrag av Trafikverket, Västlänkens deletapp Korsvägen som haft Thomas Betong som betongleverantör sedan arbetet med etappen inleddes för cirka två år sedan.

– Vi har en lång historik av täta samarbeten med NCC. Nu ser vi fram emot att leverera skräddarsydda produkter och bidra med vår expertis under resterande del av projektet, säger affärsområdeschef Joakim Bjelkstam.

NCC har som mål att reducera byggprojektets klimatpåverkan med minst 25 procent jämfört med utgångsläget. Thomas Betong kommer därför att leverera flera olika typer av klimatförbättrad betong till projektet, speciellt framtagna för projektets förutsättningar, bland annat Thomagrön som, enligt tillverkaren, har upp till 50 procent lägre klimatpåverkan jämfört med traditionell betong.

– Vi har erbjudit våra kunder klimatförbättrad betong sedan 2012. I ett projekt som ska underlätta kollektivt resande och därmed minskad klimatpåverkan känns det extra bra, och på ett sätt självklart, att även själva konstruktionens klimatavtryck blir så lågt som möjligt, säger Joakim Bjelkstam.

Området där arbetet utförs är cirka 3 000 meter långt med början i norr under Landala och med slut i söder i Almedal. Entreprenaden omfattar mark- och anläggningsarbeten för en underjordisk station med uppgångar och installationer samt tågtunnel. Den underjordiska stationen ligger cirka 25 meter under marken där stationen får tre entréer som nås via mellanplan.

– Det finns flera utmaningar i projektet, det rör sig trots allt om en liten yta under jord i centrala Göteborg med både tunnlar och station, säger Per Kinell, projektchef hos West Link Contractors/NCC.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109