– Vi har på grund av reglerna om social distans varit tvungna att sätta ett tak på 112 deltagare på plats i lokalen. Den kvoten är så gott som fylld. Vi kommer därför också att livesända hela konferensen och det har redan många anmält sig till, och där finns det närmast obegränsat antal platser, säger Per-Stefan Gersbro, projektledare.
Intresset för konferensen är inte överraskande men lika glädjande ändå, menar han.
– Det är första gången Packmarknaden gör en stor konferens i Malmö och som tur är hade vi börjat dra upp riktlinjerna för den långt innan pandemin slog till. Av detta skäl fick vi ställa in vår stora konferens i Stockholm i år PACK POINT NORDIC. Vi kunde då erbjuda våra partner en ny plattform i Sydsverige och även fånga upp en del av de frågor som skulle avhandlats där. Att vi trots en stor osäkerhet i början fick så snabbt gensvar av både partner och deltagare vittnar om att behovet av en konferens om plasten i våra förpackningar är stort, säger Per-Stefan.
Debatten om den fossila plastens vara eller inte vara i våra förpackningar böljar högre än någonsin. Det kommer dagligen rapporter från marknaden om hur varumärken plastbantar för att minska sitt beroende av fossil plast och förbättra sitt miljöindex när det gäller koldioxidutsläpp.
Samtidigt innoveras det mer än någonsin i förpackningsbranschen för att erbjuda varumärkesägare nya alternativ med mer inslag av förnybara material, som papper, kartong och wellpapp så klart, men också förnyelsebara plaster och material, med betydligt lägre plastinnehåll.
– Vi ser också en trend mot nya barriärbeläggningar med mindre eller inga fossila produkter alls. Det är en oerhört spännande tid vi befinner oss i. Jag skulle nästan vilja kalla det ett systemskifte. Vi kommer inte att klara oss utan plast i förpackningar, men kan den vara återvunnen eller av förnybar källa är vi på god väg att bidra till en mer hållbar framtid, säger Marcus Petersson, Chefredaktör.
På konferensen kommer ledande beslutsfattare på förpacknings- och hållbarhetsområdet att diskutera framtiden för plastförpackningar och framtiden för plast i förpackningar. På konferensen deltar också några av de ledande företagen på området och visar de allra senaste alternativen i form av material och lösningar för en plastbantad förpackning.
– Detta är en konferens ingen varumärkesägare eller produktchef ansvarig för förpackningar bör missa. Här kommer finnas vägledning om hur man inom dagligvaruhandeln, myndigheter och industri ser på och vill tackla plastfrågan. Handeln har ju redan satt upp tuffa mål för att fasa ut den fossila plasten i förpackningar och återvinna mer, något som alla leverantörer i kedjan måste förhålla sig till, säger Per-Stefan Gersbro
För mer information surfa in på konferensens hemsida packoplast.se.