23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Livmedelskartong utan plast

Ny barriärlösning från AR Packaging hjälper Bel Group att eliminera plast.

I strävan att minimera användningen av plast och ändå ge optimalt produktskydd och prestanda har AR Packaging utvecklat Safeboard, en plastfri förpackning, som nu används av Bel Group för sitt Boursin-ostsortiment.

Som en del av processen för att minska miljöpåverkan letade Bel Group efter en lösning för att ta bort plastbeläggningen på kartongförpackningen, som används för hela Boursins sortiment av smaksatta gräddostar.

Efter två års forskning och testning i nära samarbete med kunden har AR Packaging i Cholet, Frankrike, utvecklat lösningen. Safeboard-förpackningen har gjort det möjligt för Bel att sluta med användningen av PE-belagd kartong för hela sitt Boursin-sortiment (80g, 155g och 250g). Eliminering av plast i den nya förpackningen motsvarar en minskning med 35 ton plast per år.

– Bel Group har satt en tydlig agenda för hur vi ska minimera vår miljöpåverkan. Minskningen av plast i kartongförpackningen för Boursin är ett viktigt steg mot att nå vårt mål att ha 100% återvinningsbara förpackningar till 2025, säger förpackningsutvecklingsteamet och företagets inköpsteam som leds av Romain Dufrêne. Vi är mycket nöjda med att ha åstadkommit detta tillsammans med AR Packaging-teamet.

AR Packaging Safeboard-lösningen erbjuder möjligheter för skräddarsydda barriärer mot fukt, fett och arom. Det kan ersätta plastbelagd kartong och därmed möjliggöra återvinningsbara och komposterbara förpackningar. Kartongen är baserad på fibrer från hållbart förvaltade skogar.

– Jag är stolt över att kunna se den här innovationen i full kommersiell användning på marknaden nu. Vi har utvecklat en unik process för att tillämpa barriären på ett kostnadseffektivt sätt. Safeboard gör det möjligt för våra kunder att ha en kartongförpackning utan ett gram PE, vilket ger en optimerad hållbar förpackning med minimerade merkostnader, förklarar Olivier Moysan, chef för AR Packaging France.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.088