23948sdkhjf

Unik rivning när E4-bro sprängs i Stockholm

I morgon SMÄLLER DET! Jansson Entreprenad ska spränga en bro över E4 i Vårby. – Det har aldrig hänt i svensk historia tidigare.

***UPPDATERING*** Se smällen i klippet nedan! Fullödigt reportage om sprängningen kommer inom kort.

Läs också: ”Är man tillräckligt lat hittar man en lösning”

Vårby. Fredagstrafiken susar på som vanligt på E4 söder om Stockholm. Men det är ingen vanlig helg som väntar – i morgon vid midnatt ska en hel bro sprängas.

– Det har aldrig hänt i svensk historia tidigare, säger Johan Jansson, projektledare och rivningsledare på Jansson Entreprenad.

Uppe på på den trefiliga bilbron har förberedelserna gått in i sitt slutskede – räckena är försedda med plyfaskivor, asfalten är uppriven och alla brons konstruktioner har märkts ut.

– Vi har ”målat fram” alla balkar och pelare finns, så att borrvagnarna inte borrade på fel ställe när de var här tidigare i veckan, kommenterar Johan Jansson.

Läs också: ”Det är ju på håret – allt måste klaffa”

Cirka 1 600 borrhål behövdes, för att nå dithän måste man dock borra närmare 2 500 hål.

–  Vi fick byta läge ibland, säger Johan Jansson som gläds åt att borrningen gick så bra.

– Ett orosmoment var att de stora borrspjuten skulle gå ner genom spännarmeringen, men det hände inte.

Hålen är borrade och klara men Veor Åhlander på Drive Entreprenad har fortfarande fullt upp när Leveranstidningen Entreprenad dyker upp på bron.

Läs också: Ilsken hyvelförare tryckte till

–  I dag täcker vi, i morgon börjar vi ladda klockan fem och fortsätter hela dagen, berättar han.

Projektet är ovanligt, även för en erfaren sprängare som han.

– Vi har sprängt en hel del konstruktioner – skorstenar och kajer med mera, men att spränga en så här stor bro, dessutom så centralt har vi aldrig gjort förr och det har nog ingen annan heller, säger Veor Åhlander.

Han har koll på det tekniska, men gruvar sig lite för den uppmärksamhet det ovanliga projektet kommer att dra till sig.

Läs också: Nu rivs Sveriges första kärnkraftsverk

–  Det jag är mest orolig för är att det ska springa en massa folk i skogen.

Ovanligt många säkerhetsåtgärder kommer därför att vidtas, sprängarna täcker in så mycket som möjligt av bron och stora riskzoner har märkts ut.

– Vi kommer också att använda drönare och värmekameror, tio minuter innan vi spränger ska drönarna upp så att vi kan vara säkra på att alla står på rätt ställe, säger Veor Åhlander.

Grova vajrar har satts upp på bron, de blir grunden för den takkonstruktion som ska fungera som sprängskydd.

Läs också: Magnifik fabrik blev en utmaning för rivarna

– Vi använder inte sprängmattor eftersom vi inte vill riskera att dra sönder kablarna – det får absolut inte bli några dolor på bron, det blir dessutom svårare att få sprängmattor att hänga ut över bron, kommenterar Johan Jansson

I stället används stora viradukar – stora fiberdukar som ska täcka in den 70 meter långa bron och hela vägen ner till vägbanan.

Förberedelserna tar veckor och efterarbetet kommer att ta timmar. Själva sprängningen kommer att ta mindre än en sekund.

– Det blir faktiskt tre smällar, men det kommer att kännas som en, säger Johan Jansson.

Den stora smällen blir startskottet för resten av nattens intensiva arbete – att ta bort cirka 2 000 ton betong från vägbanan.

Åtta grävmaskiner, fyra 50-tonnare och fyra 40-tonnare, försedda med hydraulhammare, gripar och saxar ska göra jobbet.

–  Vi har en Volvo 380 med en undervagn från en 480, ett specialbygge som står stadigt och kan hantera tyngre redskap, kommenterar Johan Jansson.

Volvon har sällskap av inte mindre än sju Caterpillarmaskiner, bland annat två helt nya.

Johan Jansson ser tre milstolpar i projektet.

– Det första var att borrningen gick bra – vi gick inte igenom spännarmeringen.

– Det andra blir att betongen faller som vi vill.

– Det tredje blir att få undan betongen i tid.

Det var inte självklart att det Linköpingsbaserade företaget skulle välja en så brutal metod.

I fjol rev Jansson Entreprenad en gång- och cykelbro i samma område  – även det var ett rätt spektakulärt uppdrag även om rivningen skedde konventionellt, med grävmaskiner som klippte och knäckte bron under en intensiv natt.

Företaget fick sedan uppdraget att riva den större trefiliga bilbron några hundra meter bort.

– Tanken var att vi skulle riva bilbron i lugn och ro, under en veckas tid, säger Johan Jansson.

Att leda bort trafiken från E4 under så lång tid skulle dock bli både dyrt och besvärligt. Frågan uppkom därför om rivarna inte kunde göra jobbet betydligt snabbare – på åtta timmar.

– Jag tänkte direkt att i så fall måste vi spränga bron –  vi klarade gång- och cykelbron på en natt, men den här bron är fyra gånger större, säger Johan Jansson.

Han funderade länge på om det gick att spränga en bro över E4 i Stockholm –  och om man skulle hinna forsla bort betongen innan morgonen gryr.

När han funnit en lösning han kände sig trygg med var det dags att övertyga beställaren Hochtief och byggherren Trafikverket.

– Jag visa att det går, att det är säkert och att varken människor eller byggnader kommer att bli skadade.

Utrustad med ett gäng tidplaner, arbetsberedningar och riskanalyser lyckades han få med sig alla på tåget och när Leveranstidningen Entreprenad träffar honom dagen innan den stora smällen har han tre månaders projektering och två veckors praktiska förberedelser bakom sig.

– Det har gått jättebra, säger han.

Det är första gången Jansson Entreprenad använder sig av en så explosiv metod, men går det bra är det inte otroligt att det blir ännu ett verktyg rivningsföretagets verktygslåda.

– Absolut, det spar mycket tid om man kan spränga, säger Johan Jansson.

– Sedan tycker vi ju att det är kul –  är det någon som klarar något sånt här är det vi!

Hör Johan Jansson berätta om sprängningen i klippet nedan!

Det här händer på lördag

05:00. Laddningen av de närmare 1 600 hålen påbörjas – det kommer att ta hela dagen.

15:00. Stormöte för alla berörda, närmare 100 personer är involverade i sprängningen – allt från rivare och sprängare till vakter med flera.

20.00. En av E4:s filer stängs av.

21.00. Mittfilen stängs av.

22.00 Den sista filen stängs av och Janson Entreprenads grävmaskiner börjar lägga ut stockmattor under bron. Den stora viraduken fälls ner mot marken.

23.00 Hamburgerrestaurangen nära bron stängs och utryms.

23.50-00.10. BOOM! Bron sprängs.

00.10–06.00. Åtta grävmaskiner rensar vägbanan från betong.

06.00. PL Utemiljö sopar E4 ren.

08.00  Två körfält öppnas

09.00 Hela E4 öppnas.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Sänd till en kollega

0.266