23948sdkhjf

Ledare: Faran inte över

Det är ett underbetyg för utbildningspolitiken att det saknas kompetenta maskinförare när långt över en halv miljon svenskar rapporteras som arbetslösa.

I våras lyckades ett litet virus vända upp och ner på tillvaron för en hel planet. Hoppet om att det skulle dyka upp en lösning under semesterperioden har inte infriats, snarare tvärtom.

När de sista raderna skrevs i vårens sista Leveranstidningen Entreprenad fanns rapporter om 4,5 miljoner konstaterat smittade personer och runt 300 000 döda spridda över världen, varav drygt 3 500 i Sverige.

I dag talar vi om cirka 27,5 miljoner konstaterat smittade och nästan 900 000 avlidna, varav drygt 5 800 i Sverige.

Det svenska agerandet har fått ris och ros, men helt klart är att vi hör till de länder där smittspridningen nått en nivå som gör att de flesta av oss inte är välkomna ens till våra grannländer.

Det är också helt klart att såväl myndigheter som regering är oroade inför hösten då Sverige på nytt börjar rulla i ett högre tempo. Lättnader som införts i andra länder visar hur snabbt coronaviruset slår till på nytt. På dubbla presskonferenser betonades därför vikten av att arbete där så är möjligt ska ske hemifrån, av två skäl. Dels för att minska smittspridningen och dels för att inte i onödan ta upp plats i kollektivtrafiken, plats som behövs för bland annat vård- och omsorgspersonal och andra som rent fysiskt måste befinna sig på sina arbetsplatser.

För maskinentreprenörerna kan dock det mesta fortsätta ungefär som vanligt. Trots en märkbar nedgång i byggandet fortsätter anläggningsverksamheten på hög nivå. Mörka ovädersmoln har visserligen tornat upp sig, men det finns gott hopp om att de ska blåsa förbi. Efterfrågan på maskintjänster är fortfarande god och vad kan vara mer arbete på hemmaplan än arbete i den egna entreprenadmaskinen. Dessutom sker en stor del av transporterna mellan hem och maskin med egen bil och på tider som ligger utanför de stora rusningsströmmarna.

Förväntningar om stora statliga satsningar på infrastrukturen gör dessutom att många beskriver möjligheterna till uppgång som större än risken för en avmattning.

Fortfarande måste dock bristen på kompetens lösas. Det är ett underbetyg till utbildningspolitiken att det saknas kompetenta maskinförare när långt över en halv miljon svenskar rapporteras som arbetslösa.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Sänd till en kollega

0.109