23948sdkhjf

Dags för biogasdrivna cementtransporter

Kraftigt minskade utsläpp av koldioxid, partiklar och kväve utlovas när nu cement börjar transporteras med en lastbil som drivs med flytande biogas – LBG.

Tommy Bremans Åkeri i Skövde, som bland annat kör åt Cementas kontrakterade transportör XR Logistik, blev våren 2019 först med att använda en gasdriven lastbil för Cementas transporter av cement. Då handlade det om en Volvo FH460 LNG som kan köras på flytande naturgas. Läs mer här.

Nu har företaget tagit ytterligare ett steg genom att även införskaffa en FH460 LBG, vilket innebär att bränslet till 100 procent är flytande biogas, alltså helt fossilfri. Bilen kommer att utgå från Cementas fabrik i Skövde och leverera cement till företagets kunder i Västsverige.

Biogasen levereras av det nordiska energibolaget Gasum, som är inne i en omfattande utbyggnadsfas som innebär etablering av sammanlagt ungefär 50 tankställen för flytande gas i Sverige, Norge och Finland.

– Biogas, eller LBG som gasen kallas, är en bra drivmedelslösning för bland annat tung landsvägstrafik. Med LBG som drivmedel minskar Cementas nya gasbil koldioxidutsläppen med upp till 90 procent, säger Claes Westling, försäljningschef på Gasum.

Biogas består till största del av metan. Gasen är helt förnybar och framställs av biomassa – avfall från livsmedels-, jordbruks- och skogsindustrin. Biogas används till produktion av värme och el eller som fordonsgas. Jämfört med en dieselmotor utlovas också minskade utsläpp av partiklar och kväve samt minskat buller.

Vi hoppas att även våra transportörer ser fördelarna med den här utvecklingen och att vi på allvar kan minska klimatpåverkan inom tunga transporter, säger Mikael Odlöw, vice försäljningschef på Cementa.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095