1 Hur kom det sig att du tog på dig det här uppdraget?
– Jobbet lät intressant och med min kombinerade bakgrund som taxiförare och inom business så kändes det rätt att ta jobbet. Många kundkontakter och möjligheten att få fler att ansluta sig till tjänsten liksom att utveckla tjänsten.
2 Kan du ange hur många som är anslutna till tjänsten – och hur många som inte är det?
– Totalt är cirka 450 företag är anslutna till tjänsten BKY som kontrollerar förarbehörigheter och/eller trafiktillstånd för taxi, buss och/eller gods. Varje dag kontrolleras totalt cirka 71 600 förare och cirka 6 800 trafiktillstånd. Omöjligt att uppge antalet som inte är anslutna…
3 Hur vanligt är det att ni fångar in förare som mist sin behörighet?
– Jag har ingen historisk statistik på det men frågor ställs på förarbehörigheter och trafiktillstånd varje dag året runt. Exempelvis i dag (10 augusti, red. anm.)var det 85 förare som besvarades med nej på frågade behörigheter. Antingen har föraren fått körkortet indraget eller så har företaget frågat på fel behörighet.
4 Vad har BKY för effekt på trafiksäkerheten och hur kan tjänsten utvecklas vidare?
– Förare i yrkestrafiken måste ju ha rätt och giltig behörighet för sitt uppdrag. Vem vill att någon utan CE-kort far fram på vägarna med en 24 meters långtradare eller att våra barn åker skolbuss eller regiontrafik med förare som saknar behörighet för buss. Och när du tar en taxi vill du åka med en förare som har giltig taxiförarlegitimation och kör för en seriös åkare som kontrollerar sina förare via BKY.
– I höst lanseras en ny version av BKY med nya funktioner och tjänster. Då blir det möjligt att kontrollera förarkortsnummer och dess giltighet. För godsbranschen kommer alla behörigheter för ADR att kontrolleras. En ny tjänst blir att frågande företag med medgivande kan fråga på sina tillståndshavares fordon genom att ange och skicka in registreringsnummer som Vägtrafikregistret svarar ja eller nej på.
5 Slutligen, vad ser du som din största utmaning i det här jobbet?
– Att få fler transportköpare att ansluta sig till BKY. De har ett straffsanktionerat ansvar att kontrollera att transportören har ett giltigt trafiktillstånd när transportuppdraget ges. Och från den 1 juli 2018 skärptes reglerna om beställaransvar. Beställaransvar innebär att den som yrkesmässigt har beställt en otillåten gods- eller persontransport kan dömas för brott.
Och självklart ska vi även få fler arbetsgivare inom yrkestrafiken att ansluta sig och kontrollera sina förare.
FAKTA/Göran Säfström och BKY
Produkt- och kundansvarig för BKY sedan i juni 2019. Dessförinnan var Göran Säfström taxiförare inom Taxi Stockholm under tre år och han har därefter fortsatt att köra taxi då och då varför han är väl insatt i rollen som yrkesförare. Mellan 2010 och 2015 var han kund- och säljansvarig på Hewlett-Packard Sverige AB, ett företag där han haft flera roller under många år , framför allt som säljare i Sales Operations.
Behörighetskontroll Yrkestrafik BKY är ett kostnadseffektivt digitalt system för kontroll av förarbehörigheter och trafiktillstånd utvecklat av Svenska Taxiförbundet och Transportstyrelsen i samarbete med Sveriges Bussföretag och Sveriges Åkeriföretag. Systemet bygger på automatiska dagliga kontroller som sker genom att utbyta frågor och svar med en webbtjänst mellan Berättigad nyttjare (kunden) via BKY och Transportstyrelsens Vägtrafikregister. Taxibranschen startade med sina kontroller 2014 och sedan 2016 kontrollerar även buss- och godsbranschen sina förare. Sedan 2018 kontrolleras även trafiktillstånd via BKY.