23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Herencos transformation – Från papperstidningar till förpackningar

Herenco, som bland annat äger förpackningskoncernen Emballator och förpackningsgrossisten PacsOn, berättar hur koncernen har förvandlats från en tidnings- och tryckeritung koncern till en förpacknings- och handelskoncern, med delägande i en rad företag i andra branscher.

Transformationen av koncernen har skett under drygt ett decennium mellan 2008 och 2019 och siktet är inställt på fortsatt tillväxt genom såväl ökad försäljning som förvärv av nya företag.

– 2019 sätter punkt för första kapitlet i ”fjärde generationens resa”. Det tog drygt 10 år. Nu går vi på nästa utmaning; att växla upp där vi tar sikte på utveckling och tillväxt. Med accelererad fart de senaste tre åren har vi skapat oss en helt ny affärsplattform, säger Lovisa Hamrin och Carl-Mikael Lindholm ägare till Herenco.

I årsbokslutet redovisas hur Herenco-koncernen gått från att vara en tryck- och tidningstyngd koncern till en förpacknings- och handelkoncern med ett stort antal investeringar i en rad andra företag i skilda branscher. Omsättningen har under de dryga tio åren ökat kraftigt i såväl de helägda bolagen som i den delägda verksamheten.

Helägda bolag från 2,3 miljarder SEK 2008 till 3,3 miljarder SEK 2019, idag företrädesvis bestående av Emballator, 2,1 miljarder SEK och PacsOn 800 miljoner SEK. I den helägda delen finns också bolag inom bygg, golv och fastigheter.

Storägare i Nolato

I den delägda har gjorts investeringar i såväl noterade som onoterade bolag där nettoomsättningen har stigit till 255 miljoner SEK och där den sammanlagda omsättningen i investerade bolag ökat från 3,6 miljarder SEK till 10,5 miljarder SEK. Bland dessa bolag märks idag bland andra Lifvs, Nolato, Balco, Lyko och Hövding. Men det är framförallt en kursändring i ägandet, i såväl den helägda verksamheten som i den delägda som skett.

Den största affären gjordes tidigare i år då Hall Media såldes till norska Amedia och Mittmedia som är delägt av Bonnier. Hall Media ägdes sedan 2018 av Carl-Olof och Jenz Hamrins stiftelse.

– Omvärlden förändras och teknikutvecklingen går framåt. Ibland måste vi också överväga att avyttra om bolaget kan utvecklas bättre med en annan ägare. Avyttringen av Hall Media visar att vi är inte bundna vid vårt arv. När vi väl gjort vår analys är vi ett handlingskraftigt i och snabbfotat familjeföretag. Vi lyckades med att avyttra bolaget på ett snabbt och enkelt sätt till en ägare som vill förvalta arvet vidare, säger Carl-Johan Simonsson, VD för Herenco.

Förpackningar i fokus

Från 2008 har mer än 50 % av de bolag man ägde själv avyttrats och i investmentbolaget Herenco Invest har 80 % sålts och ersatts med nya företag. Inom den helägda verksamheten är det framförallt Hall Media (tidningar) och NässjöTryckeriet som har försvunnit. Dessa båda hade 2008 en omsättning på 1,2 miljarder SEK. Istället har man konsekvent satsat på att expandera sin förpackningsverksamhet i Emballator, genom både förvärv och investeringar i de olika förpackningsföretagen som möjliggjort organisk tillväxt.

Man har också köpt upp en rad grossistverksamheter inom förpackningar och förbrukningsmaterial över hela hela landet och har genom synergieffekter och samarbeten stöpt om dessa till en rikstäckande kedja PacsOn. VD för det som idag är Herenco Industri- och handelsföretag är Thomas Bergdahl.

– Emballator är ett företagsbygge som vi har byggt upp steg för steg under lång tid. Det som började med metallförpackningar i Ulricehamn är idag en tvåmiljarderskoncern i Norden och England. Med en bred produktportfölj inom metall och plast levererar vi till internationella kunder inom bland annat livsmedels, färg- och kemibranschen. En viktig del i att åstadkomma detta har varit förvärv. Vårt senaste förvärv är en Metalverksamhet i Finland som har fallit ut väl. Det blev väl omhändertaget och vi har fått synergieffekter med vår befintliga verksamhet, säger Thomas Bergdahl.

Växer genom förvärv

Andra förvärv inom Emballator genom åren har varit finska Huber, norska Skanem Moss och svenska Bra Plast. Dessutom förvärvades Tectubes i Åstorp av Tetra Pak-ägda Sidel och sedermera den finska tubtillverkaren Printal, vilka slogs ihop till ett företag och innebar en breddning av produktsegmentet.

I Norden har såväl Emballator Plastics & Innovations och Emballator Metal Group fått ny VD senaste året. Ulf Nicklasson är ny VD för plastförpackningar .Under 2020 startar ett nytt innovationscenter för förpackningslösningar av plast inom bolaget. Innovationscentret placeras i småländska Ljungby. Där ska mn utveckla nya, hållbara material och förpackningar för framtiden.

– Varje bolag bedriver idag kundanpassad produktutveckling och det ska vi fortsätta att göra. Men genom att knyta samman vår gemensamma kompetens kan vi erbjuda våra kunder en ännu bättre totallösning. Innovationscentret är bemannat med projektledare och experter inom polymerteknik och plastkonvertering, säger Ulf Nicklasson.

Kunskapscentrum för plastförpackningar

Visionen är att bli ett erkänt kunskapscentrum dit kunder, leverantörer och samarbetspartners vänder sig med all sin framåtriktade förpackningsutveckling.

– Kunderna ska erbjudas utbildningar men också tester och utvärdering av idéer och produkter. Vi måste alla bli bättre på hållbarhet, oavsett bransch. Därför känns det extra roligt att vi verkar i en koncern med investeringsvilja och där vi ges utrymme att prova nya lösningar. Det här är den enda vägen framåt!, säger han.

Stefan Bergström tillträdde som VD för Emballator Metal Group hösten 2019. Därmed ansvarar Stefan för bolagets verksamhet i Ulricehamn, Nybro och Finland.

– Vi ser Finland som en viktig marknad. 2017 förvärvades den finska konkurrenten Metalpak. Därmed etablerade Emballator sin närvaro i Finland,. Förvärvet underlättade också för oss i våra ambitioner att stärka vår marknadsposition österut. Under 2019 har Emballator fortsatt på den inslagna vägen genom förvärv av en tidigare lokal konkurrent inom metallförpackningar i Finland. Integrationsarbetet skedde under VD Pertti Pirttijokis ledning och på kort tid kunde affären, utan kundstörningar, integreras i vår lokala enhet, säger Stefan Bergström.

I gruppen igår Emballator Ulricehamn som just nu arbetar med en av de största investeringarna i bolagets historia En tryckpress med sex färger.

– Denna investering borgar för fortsatt konkurrenskraft och kan skapa nya möjligheter för samarbete och tillväxt internationellt. Den är ett bevis för framtidstro men också att vi vågar ta beslut. Det handlar om mod, säger Stefan.

Lyckats i Storbritannien

Emballator Packaging UK startades för omkring 20 år sedan i Bradford, England. Sedan dess har den brittiska grenen av Emballator utvecklats stadigt. Under ledning av engelsmannen Gerard Dibb från Bradford Emballator Packaging sedan 2004 dubblat sin omsättning flera gånger om.

Företaget har tillverkning av såväl metall- som plastförpackningar. Målet för 2020 är tvåsiffrig tillväxt med en stor ökning inom plast, inte minst hinkar av återvunnen plast.

Nu tar förpackningskoncernen Emballator nästa steg i sina expansionsplaner.

– Herenco har genom åren gjort ett bra jobb inom Sverige och Norden. Emballators etablering i Bradford, UK har vuxit på ett fantastiskt sätt och närmar sig nu 500 miljoner kronor i omsättning. För att ytterligare öka internationaliseringsgraden och erbjuda våra nyckelkunder en ökad internationell närvaro tittar vi både på förvärv och egna etableringar utanför våra huvudmarknader, avslutar

Kort om Emballator

Emballator erbjuder förpackningslösningar inom en rad olika produktområden och i olika material som tillsammans gör att man har ett av Nordens bredaste sortiment. Det handlar om burkar, hinkar, dunkar, flaskor, tuber och förslutningar. Emballators koncept har ett brett användningsområde och fungerar till allt från livsmedel, drycker, läkemedel, livsstilsprodukter och kemtekniska produkter såsom färg, oljor, lim och spackel.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.059