23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Exklusiv intervju med Stora Ensos vd

Hon tillträdde som vd i slutet av förra året och vill nu leda sitt företag på en transformationsresa, men har fått en annorlunda start på grund av coronaviruset. Vi har intervjuat Annica Bresky, vd och koncernchef för Stora Enso.

Annorlunda men positivt.

Orden är Annica Breskys, sedan i december förra året vd och koncernchef för Stora Enso, och beskriver hennes första tid som vd, en tid då coronaviruset varit det stora samtalsämnet. För hon tror att viruset trots allt elände kan föra med sig några positiva saker för framtiden.

Det har fått organisationen att samlas. Vi i ledningsteamet har kommit närmare varandra. Jag tror att det kommer att gynna vårt samarbete över våra divisioner och affärsområden, säger Annica Bresky.

När hon förra året fick frågan att leda Stora Enso in i framtiden behövdes inte särskilt lång betänketid innan hon tackade ja.

Jag blev väldigt stolt över att få frågan att leda ett så fantastiskt bolag som Stora Enso. Ett bolag där vi har en stor möjlighet att påverka framtidens samhälle både genom att driva affär och hållbarhet. Det är det bästa jobb man kan ha.

Det är inte bara samhället som ska förändras, även Stora Enso genomgår en transformationsresa från ett företag som varit stora på papper och massa till att bli ett innovationsbolag som utvecklar nya produkter från skogen. Det gäller då som ledare att få med alla cirka 25 000 medarbetare på resan. Hon berättar att hon som vd vill vara nära verksamheten och förstå vardagen för de som arbetar i företaget. Det finns annat som är också viktigt för att lyfta medarbetarna.

Att möjliggöra för andra att vara modiga och våga testa sina gränser så att de kan lyckas men också visa att det är okej att misslyckas för då lär man sig.

Stora Enso jobbar med hela kedjan från de egna skogarna till tillverkning av papper, massa, träprodukter och nya biobaserade kemikalier.

Jag ser att vi har potential för stark tillväxt inom alla våra produktslag, undantaget för papper, säger Annica.

Tillverkningen av papper står idag för cirka 20 procent av omsättningen men har minskat genom åren och hon tror att det kommer att fortsätta. Det är bland annat därför de just nu konverterar pappersbruket i Uleåborg (finska Oulu) i Finland till att tillverka nyfiberbaserad kraftliner istället. Annica berättar att arbetet går enligt plan och att de räknar med att börja leverera i början av 2021. Här blir fokus livsmedelsförpackningar med höga hygienkrav.

Ett affärsområde som växer allt mer är att göra biobaserade material från skogen där bolaget bedriver mycket forskning och innovation. Stora Enso har tre forskningscenter, ett i Karlstad, ett i Imatra (Finland) och ett i Mönchengladbach (Tyskland) samt två innovationscenter, ett i Stockholm och ett i Helsingfors.

Allt som tillverkas av fossila material kan tillverkas av träfiber i morgon och vi har en fantastisk råvara i våra händer, den är både förnybar och återvinningsbar.

Här pågår det flera projekt som Annica tycker är mycket spännande och nämner några exempel, bland annat satsar de mycket för att ta hand om restprodukten lignin som de vill tillverka kolfiber av. De har även ett utvecklingsprojekt för att konvertera lignin till ett kolanodmaterial för litiumjonbatterier med egenskaper som liknar grafit. Det skulle kunna ha stor betydelse när allt mer framöver blir elektrifierat. Men det finns mer som de forskar på.

Vi har ett samarbete med Ikea och Hennes & Mauritz för att ta fram morgondagens textilier baserade på fiberråvara och där jobbar vi vidare från att gå från labbskala vidare till uppskalning.

Det är inte bara nya produkter som bolaget arbetar med utan även hur fabrikerna och produktionsprocesserna ska framtidssäkras. Annica beskriver det som en digitaliseringsresa med tre plattformar varav Smart operations med fokus på fabrikerna är den första. Här nämner hon bland annat bruket i Oulu som nu fått ett lokalt 5G-nät som bland annat möjliggör bättre övervakning av fabriken. Här använder Stora Enso även digitala tvillingar där delar av fabriken kan simuleras.

Nästa plattform är Transparent Supply Chain där de studerar hur de kan koppla ihop sig med leverantörer och kunder för att effektivisera leveranskedjorna. Det tredje området är Customer Experience som syftar till att underlätta för kunderna att göra affärer med Stora Enso.

Annica har en lång erfarenhet från olika positioner i skogsbranschen och har sett hur branschen förändrats.

För 10-15 år sedan hade man ett förhållande mellan leverantör och kund. Nu är det mer partnerskap som sker i värdekedjan med väldigt nära samarbete för att tillsammans skapa nya lösningar till exempel för en förpackning.

Hon ser ljust på framtiden och hennes fokus på kort sikt är ha kontroll på kostnader och kassaflöden, fortsätta utveckla samarbetet med kunderna och driva innovationsarbetet framåt för att vara starka när marknaden vänder uppåt igen efter corona.

Företrädare för många branscher uttrycker ibland oro för svårigheter att hitta framtidens arbetskraft med rätt kompetens men Annica menar att skogsbranschen i stort och särskilt Stora Enso inte riktigt har samma problem.

Vi måste vara bra på att möta människorna och berätta vad vi gör och då ser jag inte att det är något större problem att få med fler på resan, förklarar Annica.

På lite längre sikt vill hon fortsätta transformera Stora Enso till ett företag som bidrar till samhällets omvandling.

Det är viktigt att vi tar tillfället i akt när vi återstartar våra samhällen efter coronakrisen att också bygga för hållbara alternativ. För vi behöver transformera bort ifrån fossilberoende och in i den biobaserade ekonomin.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094