23948sdkhjf

50-tonnare med gjuten krosskropp

Fredheim Maskin utlovar en ”lättarbetad tungviktare” med gjuten krosskropp – en larvburen käftkross som kan drivas med el eller diesel.

Keestrack B5e är en utveckling av B4e och det ska gå att se släktskapet även om det finns en hel del betydande uppdateringar, förklarar Keestracks svenska återförsäljare Fredheim Maskin.

– Den väl tilltagna matarens slitdelar är nu i Hardox 450. Matarens kraftiga lastvingar har hydraulisk låsning och stabiliserande stöttor mellan matare och chassi. B5e har en bred försikt, vilket uppskattas på käftkrossar i den här storleksklassen, säger Erik Olausson på Fredheim Maskin i ett pressmeddelande.

Krossenheten ska vara uppdaterad på flera punkter, till exempel är både käken och kroppen gjutna, en annan nyhet är den hydrauliskt manövrerade låsningen av krossens spaltjusteringskilar.

Den rörliga krossplattan är dessutom extra lång, noterar Fredheim. Den extra längden ska skydda fastplattan, skona bultarna och ge fördelar då krossplattan ska vändas.

Hela mataren kan flyttas bakåt vilket ska göra det enkelt att komma åt med verktygen när den bakre krossplattan ska bytas.

Maskinen har också ett stort svänghjul, enligt Fredheim Maskin bidrar det till en jämn och stabil gång.

Den larvburna käftkrossen på 50 ton kan få sin kraft via elnätet eller via ett avtagbart motorpaket bestående av en sjuliters Volvo-motor som ger 250 kW/340 hk.

Erik Olausson ser ett ökande intresse för hybriddrift och pluginlösningar.

– Många entreprenörer har krav på sig att leva upp till miljöhänsyn. Därtill kommer plug-in-lösningarnas ekonomiska fördelar. Sedan vi gick över till ”B4e”/hybriddrift har vi halverat dieselförbrukningen. Om det finns möjlighet till direktanslutning till elnätet blir besparingen ännu större.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Sänd till en kollega

0.14