23948sdkhjf

Kina – en ljuspunkt på Volvos himmel

Med ett undantag har det i år varit kraftiga nedgångar på Volvo CE:s viktigaste marknader. Undantaget är Kina som är den främsta orsaken till att företagets nettoomsättning ”bara” minskade med 15 procent till 22,9 miljarder kronor under årets andra kvartal.

Enligt koncernledningen har utbrottet av covid-19 skapat en osäkerhet bland kunder och återförsäljare som generellt resulterat i en betydande nedgång i marknadsvolym i Europa, Nordamerika och Asien utanför Kina. Till och med maj minskade såväl den nordamerikanska som den europeiska totalmarknaden med 22 procent. Exempelvis redovisas nedgångar i för Volvo viktiga Europamarknader som Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Norden. I Nordamerika är det i huvudsak en nedgång i efterfrågan på större maskiner som slår mot försäljningen.

I Asien utanför Kina minskade totalmarknaden med 21 procent. Undantaget är just Kina där marknaden steg med 13 procent, till stor del tack vare att stimulansåtgärder från den kinesiska regeringen fortsatte att driva på efterfrågan även efter nedstängningen orsakad av covid-19 under årets två första månader.

Minst lika tydlig är tendensen när det gäller orderingång som till och med ökade med elva procent under årets andra kvartal. Detta trots att orderingången i Europa minskade med 51 procent på grund av att återförsäljare minskade sina lager samtidigt som uthyrningsföretag skjutit upp förnyelsen av sina flottor. I Nordamerika minskade orderingången med närmast ofattbara 85 procent. Enligt företagsledningen är det en konsekvens av stor orderingång mot slutet av 2019 samt lägre efterfrågan från slutkunder.

Även här är det Kina som håller siffrorna uppe. Ökningen anges till 48 procent tack vare stark efterfrågan på kompaktmaskiner och större grävmaskiner.

Sett till koncernens två huvudsakliga varumärken minskade orderingången på Volvomaskiner med 21 procent medan SDLG-produkterna ökade med 31 procent. Under perioden lades order på 7 271 Volvomaskiner och 19 414 SDLG-maskiner, varav 18 706 i Kina.

Produktionsmässigt medförde rapportperioden vissa bekymmer.

De flesta av företagets fabriker i Europa samt i Nord- och Sydamerika var stängda i ungefär en månad på grund av landsomfattande nedstängningar samt problem med materialförsörjningen. Tillverkningen i Sydkorea fortsatte däremot samtidigt som produktionen i Kina ökades för att möta den ökade efterfrågan.

Det justerade rörelseresultatet uppgick till 3 108 miljoner kronor (4 153). Då tillkom dock 615 miljoner kronor i omstruktureringskostnader relaterade till personalneddragningar

Volvo CE:s vd och koncernchef Melker Jernberg ser dock med tillförsikt på framtiden.

Medan efterfrågan på entreprenadmaskiner var svag i både Europa och Nordamerika under årets andra kvartal kunde vi stärka vår position i Kina som återhämtade sig starkt under perioden. Det ger oss möjligheter att från en relativt stark position driva en teknikutveckling som leder vår industri till mer hållbara lösningar. Vi fortsätter att investera i elektricitet, automation och uppkoppling, säger Melker Jernberg.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Sänd till en kollega

0.079