23948sdkhjf

”Det är ju på håret – allt måste klaffa”

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Viruset, vindarna men framförallt klockan. Trafikverket har många motståndare när upprustningen av getingmidjan går in i ett kritiskt skede i sommar.

Stockholm. En orimligt het dag i slutet av juni glider en stor pråm in mot Norrströmsbron i Riddarfjärden.

Läs också: Dubbelspåret blev klart – 18 månader före plan

På pråmen står en rejäl Terex kran, det är belgiska Sarens som tagits in för att lyfta bort den 240 meter långa bron som sågats upp i 17 sektioner.

Varje sektion är cirka 100 ton tung och kranen tar god tid på sig att lyfta upp den väl kopplade brodelen.

– Varje enskilt lyft måste ske långsamt så att inget oönskat sker, ler Lahja Rydberg-Forssbeck, Trafikverkets  projektledare för anläggningsarbetena på Getingmidjan.

Rivningen påbörjades fredagen den 25 juni, arbetet pågick under hela helgen och tanken var att allt skulle vara klar på tisdagen.

Läs också: Miljonregn över svenska infrastrukturprojekt

Redan på måndagen kunde Lahja Rydberg-Forssbeck dock konstatera att allt var klart.

– Det var det sista segmentet, säger hon när Leveranstidningen Entreprenad får se den allra sista 100-tonsdelen stiga mot en strålande blå sommarhimmel.

Kranen håller sin last i ett fast grepp, backar runt ett hörn och lägger sedan ner den på en betydligt större pråm, Marine Groups Carrier 2.

Där ligger redan de 16 andra delarna travade – en rejäl skrotlast som ska transporteras till Piteå för att återvinnas.

Läs också: Getingmidjans bro snart på plats

Rivningsarbetet sker i rätt trafikerade vatten. Båtar ilar ständigt från Stadshuskajen ut mot skärgården och Trafikverket har därför samordnat sitt arbete med den kommersiella färjetrafiken.

De privata båtägarna är svårare att tas med och Trafikverket har spärrat av vattnet och låter en bogserbåt patrullera för att kunna avhysa fritidsbåtar, vattenskotrar och andra obehöriga.

När brosegmenten lyfts bort ska delar av brostöden rivas, även det med hjälp av kran, innan nya överdelar kan gjutas.

–  Stöden ska vattenbilas innan vi kan gjuta på nya lagerpallar, kommenterar Lahja Rydberg-Forssbeck.

Läs också: Ett varv runt jorden för Svevia

Hon betraktar detta arbete som ett av de mest tidskritiska momenten.

–  Det är en av de saker vi inte kan prefabricera, vi vill dessutom inte ha för många gubbar på samma ställe med tanke på corona.

Det lilla, lilla viruset påverkar alla – även stora infraprojekt. Trafikverket har därför sett till att öka redundansen i bemanningen – om någon skulle bli sjuk, och glesa ut i bodarna – för att minska risken för smitta.

Pandemin har dock även inneburit andra hinder.

Läs också: Sweco får bullerkoll

–  Vi har haft en väldigt besvärlig vår, säger Lahja Rydberg-Forssbeck.

Den nya Norrströmsbron, 240 meter lång och 1 700 ton tung, tillverkades i Tallin – ett uppdrag som normalt kräver täta kontakter.

–  Men Estland stängde sina gränser den 15 mars på grund av corona, konstaterar Lahja Rydberg-Forssbeck.

Goda råd var dyra men med privatflyg och benäget bistånd från både UD och regeringskansliet lyckades Trafikverket utverka tillstånd att resa till fabriken utan att tvingas sitta i 14 dagars karantän varje gång.

–  Implenia måste kunna vara där för att göra arbeten på bron och vi behövde vara på plats för att kunna genomföra våra beställarkontroller, säger Lahja Rydberg-Forssbeck.

Till skillnad från den berömda guldbron, som fastnade i vinterstormarna på Medelhavet och kom flera månader för sent till Stockholm, har Norrströmsbron dock haft en enklare resa.

– De har ju gått på Östersjön och vid den här tiden på året – de kom till Södertälje för länge sedan, konstaterar Lahja Rydberg-Forssbeck.

I mitten av juli är brons vila i Södertälje slut. En brodel i taget ska ta sig upp till Riddarfjärden för att med hjälp av både pråmar och kran lanseras in på de uppfräschade brostöden.

– Det kräver millimeterprecision, säger Lahja Rydberg-Forssbeck.

Under fjolårets sommaruppehåll byttes bron över Söder Mälarstrand och Söderström ut, en viktig generalrepetition inför årets brobyte – som är betydligt mer komplicerat.

–  Norrströmsbron är bredare eftersom den har så många växlar, då kan man inte jobba lika effektivt, konstaterar Lahja Rydberg-Forssbeck.

– Den har också en mer komplicerad broöverbyggnad med slutna och öppna fack om vartannat.

Norrströmsbron byggdes på 1950-talet. Den är en del av den så kallade getingmidjan mellan Stockholm Central och Stockholms södra, en anläggning som nått sin tekniska livslängd och som därför ska rustas upp.

Uppdraget är tekniskt komplicerat men de logistiska svårigheterna är kanske ännu större –  detta är Sveriges mest trafikerade järnvägssträcka.

Trafikverkets lösning har varit att utnyttja de få luckor som finns och i sommar stängs sträckan av i åtta veckor, för tredje och sista året i rad.

Trafikverket kan därmed börja skönja ljuset i slutet av en lång tunnel. Att rusta upp getingmidjan har stått på myndighetens att-göra-lista i decennier och arbetet har krävt osedvanligt noggrann planering.

–  Bara att förbereda för hur man ska kunna vända tågen vid Flemingsberg i stället för vid centralen tog flera år, säger Lahja Rydberg-Forssbeck.

Hon betraktar dock sommaren 2020 som kanske den svåraste delen i hela projektet.

–  Åtta veckor, det är det vi har på oss och det är då allt ska hända.

Tidspressen märks vid rivningen, brosegmenten lyfts av som de är – ingen tid kan till exempel läggas på att sortera ut slipers på plats, det sker i stället på återvinningsplatsen.

De nya brodelarna är också väl förberedda: en hel del komplicerade installationsarbeten utfördes på brodelarna redan på den estniska fabriken, bland annat monterades både spår och växlar –  2 200 befästningsplattor  millimeteranpassades i 10 000 skruvinfästningspunkter.

– Vi hinner inte göra det när bron ska sättas på plats, kommenterar Lahja Rydberg-Forssbeck.

För att vinna tid har Trafikverket och entreprenören Implenia också satsat stort på prefabricerade lösningar.

Rivningen blev klar i förtid och Trafikverket får nu lite tid på sig innan det är dags för sommarens stora nagelbitare – att lansera in den nya bron.

–  Vattennivån får inte bli för låg, då får vi inte in pråmarna, det får inte bli för mycket vind, heller, konstaterar Lahja Rydberg-Forssbeck.

Att genomföra ett osedvanligt komplicerat projekt på så lite tid blir nästan onödigt spännande – kommer det ens att gå?

–  Det är ju på håret – allt måste klaffa och det fordrar minutiös planering, absolut inget får gå snett, säger Lahja Rydberg-Forssbeck.

Marginalerna är måhända små, men de finns, försäkrar hon.

– Vi har tagit höjd för att saker kan hända – vi har till exempel en dags marginal per brodel, säger Lahja Rydberg-Forssbeck.

Hon kommer att arbeta juli ut och även om projektet i stort inte är klart förrän 2021 ska de riktigt svåra momenten vara avklarade då.

– Då kan jag andas ut, ta semester och känna mig stolt!

Mer om: trafikverket
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sandvik på amerikansk offensiv

För att stärka sin sälj- och serviceplattform för en växande nordamerikansk kundbas förvärvar Sandvik sin distributör av Rammer-produkter i USA – Allied Construction,

Kina – en ljuspunkt på Volvos himmel

Med ett undantag har det i år varit kraftiga nedgångar på Volvo CE:s viktigaste marknader. Undantaget är Kina som är den främsta orsaken till att företagets nettoomsättning ”bara” minskade med 15 procent till 22,9 miljarder kronor under årets andra kvartal.

Svensktillverkat tillbehör som bryts ner med tiden

Tufft för företagare, men färre konkurser

757 byggrelaterade företag gick i konkurs under årets sju första månader, enligt färsk statistik från UC. Med det ligger byggindustrin fortfarande i topp antalsmässigt. Jämfört med samma period förra året stannade dock ökningen på fem procent.

Kryssarstopp i Norge

Efter coronadrabbade kryssaren på Hurtigruten – nu har Norge satt stopp för alla kryssningsfartyg med fler än 100 personer ombord.

Ball i täten för vindkraftsel

Nyhetsbrev

Nytt förpackningsföretag på nätet

Nytt förpackningsföretag satsar enbart på e-handel. Pacsome lanserar webbtjänst på fem marknader.

PolyOne+Clariant Masterbatch=Avient

Drabbades värst av coronakrien

Peab asfalterar i norr

Peab Asfalt har räknat hem ett par fleråriga beläggningsjobb i norra Sverige – uppdrag som beskrivs som strategiskt viktiga för företaget i regionen.

Nu börjar bygget av världens största fusionsreaktor

Rolling Optics i avtal med kinesiska YUTO

Svenskt projekt vill skeppa plastfabrik till Etiopien

Premiär för livstreamad gala

The 2020 Carton E-vent & Awards kommer att vara öppen för alla.

Ny VD

Miller Graphics förvärvar Lito AB

Den 1 augusti 2020 förvärvade Miller Graphics Lito AB.

Mässan framflyttad: Vill säkerställa att internationella resor normaliserats

Green Landscaping tar för sig i Stockholm

Ny hos Eneroth

Plus

Nytt ryck i Tunga Bussligan

Under juli visar ett fabrikat på ett riktigt ryck i Tunga Bussligan - samtidigt sackar ledaren, det visar Bil Swedens statistik.

Nyabs största i Mälardalen

Nyab fortsätter sin offensiv, inte bara i norra Sverige. För cirka nio månader sedan inleddes verksamhet även i Stockholm och nu har företaget tilldelats sitt hittills största projekt i regionen i form av den så kallade Trollesundsvägen.

Årets Fakumafest ställs in

Nyab tar hem rekordentreprenad

Ombyggnaden av E4 mellan Haparanda och Salmis. enligt ett kontrakt på cirka 176 miljoner kronor, innebär Nyab Infrastrukturs hittills största vägentreprenad sedan företaget bildades för snart tre år sedan.

Bra juli för bussarna

5 000 bort från Scania

Transportstyrelsen polisanmäler trafikskola

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Malmö har fått ett liftcenter

Svag juni för bussarna

Halvvarmt uppdrag i norr

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11