Kanske har coronakrisen nu hunnit ikapp Tunga Bussligan som gick mycket bra under maj. Årets liga ligger nu 11,5 procent efter förra årets, en siffra som dock ska tas med viss försiktighet efter som Tunga Bussligan från och med i år har med även direktimporterade tunga bussar vilket inte var fallet 2019.
Det kan också vara så att det blev ovanligt många nyregistrerade bussar under juni 2019 på grund av kravet på nya färdskrivare som började gälla 1 juli 2019. Enligt Bil Sweden har detta drabbat de tunga lastbilarna hårt i år.
– Även nyregistreringarna av bussar minskade kraftigt i juni, med 47,4 procent, vilket kan förklaras av att vi även här jämför med mycket höga registreringar i juni förra året, också det bland annat en följd av tidigarelagda registreringar inför kravet på nya färdskrivare, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.
Trots den allmänna nedgången noterar Scania hela 120 nya tunga bussar över 10 ton i juni, överlägset bäst för den första sommarmånaden. Junitvåa blev Volvo med 78 nyregistreringar och här finns också den enda direktimporterade bussen för månaden. Likaså är det Volvo som levererat månadens tre tunga elbussar, samtliga Volvo 7900E.
Trea i juni kom MAN med 14 nyregistrerade tungviktare tätt följd av Kässbohrer-Setra med 13 bussar. Solaris noterar 7 nya tunga bussar i juni och Mercedes-Benz en ny buss. Samtliga övriga bussfabrikat kammade noll i juni.
Därmed är halva Tunga Bussligan 2020 avverkad och så här långt befinner sig Scania i en klar ledning. Det är dock många månader kvar innan årets liga är avgjort, något som kan bli spännande att följa är hur de kommande stora upphandlingarna påverkar siffrorna.
Nästa redovisning av Tunga Bussligan publiceras på rt-forum 3 augusti. Missa inte det!
TUNGA BUSSLIGAN JANUARI-JUNI 2020
Fabrikat |
Antal |
Andel % |
(Andel 2019 %*) |
|
Scania |
287 |
40,3 |
(13,0) |
|
Volvo |
227 |
31,8 |
(18,1) |
|
MAN |
81 |
11,4 |
(19,3) |
|
BYD |
40 |
5,6 |
(6,0) |
|
Solaris |
37 |
5,2 |
(0,1) |
|
Kässbohrer-Setra |
22 |
3,1 |
(10,0) |
|
Mercedes-Benz |
9 |
1,3 |
(18,3) |
|
Temsa |
5 |
0,7 |
(1,9) |
|
Iveco |
3 |
0,4 |
(0,6) |
|
Neoplan |
1 |
0,1 |
(0,6) |
|
Van Hool |
1 |
0,1 |
(0,1) |
*) Andel 2019 anger fabrikatets totala marknadsandel det året. Endast fabrikat som fått bussar registrerade under 2020 visas i tabellen. Nu ingår även direktimporterade tunga busser i tabellen!