23948sdkhjf

Ett varv runt jorden för Svevia

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Svevia har kammat hem ytterligare två vägmarkeringskontrakt. – Totalt lägger vi ut ungefär 7 400 ton vägmarkering per år.

Trafikverket har gett Svevia uppdraget att under tre års tid måla väglinjer i Dalarna och Gävleborg, kontrakt värda 18 miljoner kronor per år respektive 16 miljoner kronor per år kronor.

Läs också: ”Det är ju på håret – allt måste klaffa”

Kontrakten, som startade nu under våren,  innebär att Svevia ska måla och underhålla vägmarkeringarna på det statliga vägnätet under de närmaste tre åren, med möjlighet till ytterligare två års option på respektive uppdrag.

Företaget ska både nyproducera markeringar, och underhålla de befintliga.

– Det ska vara tryggt att färdas på Sveriges vägar och vägmarkeringar är en förutsättning för trafiksäkerheten. Alla som kört på en nyasfalterad väg som ännu inte fått vägmarkeringar vet vilken stor skillnad de gör för trafikantens upplevelse av trygghet och kontroll på vägens riktning, säger Martin Rydell, Svevia, i pressmeddelandet.

Svevia har redan vägmarkeringskontrakten i Norrbottens, Västerbottens, Jämtlands, Jönköpings, Hallands, Kronobergs, Kalmar och Blekinge län.

Läs också: Vacker men sliten väg ska renoveras

– Totalt lägger vi ut ungefär 7 400 ton vägmarkering per år. Det skulle räcka ett varv runt jorden om vi målade den mest klassiska vägmarkeringen: En linje som är en meter lång och tio centimeter bred och som placeras med två meters mellanrum på det sätt som det ser ut längs en vanlig svensk landsväg, säger Martin Rydell.

Den vanligaste typen av vägmarkering är de vita linjerna i mitten av vägen och vid vägens kant.

Svevia kommer att måla dessa med ett fordon som extruderar eller sprejar linjerna på vägbanan.

– Vi målar också pilar i korsningar, streck som leder trafikanter rätt vid avfarter, separerande fält, stopplinjer och övergångsställen. Det är ett hantverk, men där det numera ställs krav på maskinell läggning. Vi använder en så kallad Road Printer. Det är bara undantagsvis som arbetet utförs manuellt som till exempel när det inte ryms en Printer.

Läs också: Många överlastade tunga fordon

Markeringen består av en slags termoplast, enligt Svevia har materialet noga utprovade egenskaper för att kunna fungera i trafikmiljö: markeringarna ska kunna stå emot slitaget både från trafiken och från väder och vind, de ska också vara reflekterande för att även synas i mörker.

Svevia ska också fräsa ner så kallade bullerräfflor i den nylagda asfalten – räfflor som ska få däcken att vibrera när ett fordon kör över dem i högre hastigheter.

Svevia kommer att utföra merparten av jobbet under sommarsäsongen – det är ju då flest väg- och beläggningsarbeten utförs, det är också då vidhäftningen mot vägytan är som bäst, förklarar företaget.

– Men vi utför vägmarkeringsuppdrag året om. Det är bara det att det är enklare på sommaren. När vägbanan är fuktig och kall måste vi först torka den torr med en speciell maskin vilket gör att det tar längre tid och blir mindre effektivt.

Kontrakten startade under våren 2020

Mer om: svevia | trafikverket
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sandvik på amerikansk offensiv

För att stärka sin sälj- och serviceplattform för en växande nordamerikansk kundbas förvärvar Sandvik sin distributör av Rammer-produkter i USA – Allied Construction,

Kina – en ljuspunkt på Volvos himmel

Med ett undantag har det i år varit kraftiga nedgångar på Volvo CE:s viktigaste marknader. Undantaget är Kina som är den främsta orsaken till att företagets nettoomsättning ”bara” minskade med 15 procent till 22,9 miljarder kronor under årets andra kvartal.

Svensktillverkat tillbehör som bryts ner med tiden

Tufft för företagare, men färre konkurser

757 byggrelaterade företag gick i konkurs under årets sju första månader, enligt färsk statistik från UC. Med det ligger byggindustrin fortfarande i topp antalsmässigt. Jämfört med samma period förra året stannade dock ökningen på fem procent.

Kryssarstopp i Norge

Efter coronadrabbade kryssaren på Hurtigruten – nu har Norge satt stopp för alla kryssningsfartyg med fler än 100 personer ombord.

Ball i täten för vindkraftsel

Nyhetsbrev

Nytt förpackningsföretag på nätet

Nytt förpackningsföretag satsar enbart på e-handel. Pacsome lanserar webbtjänst på fem marknader.

PolyOne+Clariant Masterbatch=Avient

Drabbades värst av coronakrien

Peab asfalterar i norr

Peab Asfalt har räknat hem ett par fleråriga beläggningsjobb i norra Sverige – uppdrag som beskrivs som strategiskt viktiga för företaget i regionen.

Nu börjar bygget av världens största fusionsreaktor

Rolling Optics i avtal med kinesiska YUTO

Svenskt projekt vill skeppa plastfabrik till Etiopien

Premiär för livstreamad gala

The 2020 Carton E-vent & Awards kommer att vara öppen för alla.

Ny VD

Miller Graphics förvärvar Lito AB

Den 1 augusti 2020 förvärvade Miller Graphics Lito AB.

Mässan framflyttad: Vill säkerställa att internationella resor normaliserats

Green Landscaping tar för sig i Stockholm

Ny hos Eneroth

Plus

Nytt ryck i Tunga Bussligan

Under juli visar ett fabrikat på ett riktigt ryck i Tunga Bussligan - samtidigt sackar ledaren, det visar Bil Swedens statistik.

Nyabs största i Mälardalen

Nyab fortsätter sin offensiv, inte bara i norra Sverige. För cirka nio månader sedan inleddes verksamhet även i Stockholm och nu har företaget tilldelats sitt hittills största projekt i regionen i form av den så kallade Trollesundsvägen.

Årets Fakumafest ställs in

Nyab tar hem rekordentreprenad

Ombyggnaden av E4 mellan Haparanda och Salmis. enligt ett kontrakt på cirka 176 miljoner kronor, innebär Nyab Infrastrukturs hittills största vägentreprenad sedan företaget bildades för snart tre år sedan.

Bra juli för bussarna

5 000 bort från Scania

Transportstyrelsen polisanmäler trafikskola

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Malmö har fått ett liftcenter

Svag juni för bussarna

Halvvarmt uppdrag i norr

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141