23948sdkhjf

Ett varv runt jorden för Svevia

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Svevia har kammat hem ytterligare två vägmarkeringskontrakt. – Totalt lägger vi ut ungefär 7 400 ton vägmarkering per år.

Trafikverket har gett Svevia uppdraget att under tre års tid måla väglinjer i Dalarna och Gävleborg, kontrakt värda 18 miljoner kronor per år respektive 16 miljoner kronor per år kronor.

Läs också: Vacker men sliten väg ska renoveras

Kontrakten, som startade nu under våren,  innebär att Svevia ska måla och underhålla vägmarkeringarna på det statliga vägnätet under de närmaste tre åren, med möjlighet till ytterligare två års option på respektive uppdrag.

Företaget ska både nyproducera markeringar, och underhålla de befintliga.

– Det ska vara tryggt att färdas på Sveriges vägar och vägmarkeringar är en förutsättning för trafiksäkerheten. Alla som kört på en nyasfalterad väg som ännu inte fått vägmarkeringar vet vilken stor skillnad de gör för trafikantens upplevelse av trygghet och kontroll på vägens riktning, säger Martin Rydell, Svevia, i pressmeddelandet.

Svevia har redan vägmarkeringskontrakten i Norrbottens, Västerbottens, Jämtlands, Jönköpings, Hallands, Kronobergs, Kalmar och Blekinge län.

Läs också: Sweco får bullerkoll

– Totalt lägger vi ut ungefär 7 400 ton vägmarkering per år. Det skulle räcka ett varv runt jorden om vi målade den mest klassiska vägmarkeringen: En linje som är en meter lång och tio centimeter bred och som placeras med två meters mellanrum på det sätt som det ser ut längs en vanlig svensk landsväg, säger Martin Rydell.

Den vanligaste typen av vägmarkering är de vita linjerna i mitten av vägen och vid vägens kant.

Svevia kommer att måla dessa med ett fordon som extruderar eller sprejar linjerna på vägbanan.

– Vi målar också pilar i korsningar, streck som leder trafikanter rätt vid avfarter, separerande fält, stopplinjer och övergångsställen. Det är ett hantverk, men där det numera ställs krav på maskinell läggning. Vi använder en så kallad Road Printer. Det är bara undantagsvis som arbetet utförs manuellt som till exempel när det inte ryms en Printer.

Läs också: Många överlastade tunga fordon

Markeringen består av en slags termoplast, enligt Svevia har materialet noga utprovade egenskaper för att kunna fungera i trafikmiljö: markeringarna ska kunna stå emot slitaget både från trafiken och från väder och vind, de ska också vara reflekterande för att även synas i mörker.

Svevia ska också fräsa ner så kallade bullerräfflor i den nylagda asfalten – räfflor som ska få däcken att vibrera när ett fordon kör över dem i högre hastigheter.

Svevia kommer att utföra merparten av jobbet under sommarsäsongen – det är ju då flest väg- och beläggningsarbeten utförs, det är också då vidhäftningen mot vägytan är som bäst, förklarar företaget.

– Men vi utför vägmarkeringsuppdrag året om. Det är bara det att det är enklare på sommaren. När vägbanan är fuktig och kall måste vi först torka den torr med en speciell maskin vilket gör att det tar längre tid och blir mindre effektivt.

Kontrakten startade under våren 2020

Mer om: svevia | trafikverket
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu grundas för västsvensk vindkraft

”Det är ju på håret – allt måste klaffa”

Viruset, vindarna men framförallt klockan. Trafikverket har många motståndare när upprustningen av getingmidjan går in i ett kritiskt skede i sommar.

Peabs första beläggningsavtal med Sollentuna

Peab asfalterar i Vallentuna

E-utbildning i byggetik

Med målet att sprida grundläggande kunskaper om korruptionsbekämpning, mångfald och sund konkurrens lanserar nu Samhällsbyggnadssektorns etiska råd en kostnadsfri e-utbildning som tar cirka 20 minuter att genomföra.

NCC avyttrar dansk vägverksamhet

NCC går vidare i avvecklingen av sin Road Service-division genom att avyttra verksamheten i Danmark till det danska entreprenadföretaget Arkil.

Nyhetsbrev

27 maskiner på ett bräde –  VSM har storhandlat

Alkolås, miljöolja och nytt leasingupplägg när VSM tar hem nästan 30 maskiner i ett svep.

Scanfill köper folieextruderingsverksamhet

JCB: första vätgasdrivna grävmaskinen är här

JCB visar upp ny prototyp – vars enda utsläpp är vatten.

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Plus

Ledaren drar ifrån

Tunga Bussligan sackar i juni – men ledaren drar ifrån, det framgår av Bil Swedens statistik.

Malmö har fått ett liftcenter

Braskems PP-enhet snart redo för produktion

Svag juni för bussarna

Amerikanskt miljöpris till Volvo

USA:s energidepartement har uppmärksammat Volvos arbete med att förebygga och minska avfall vid sina nordamerikanska anläggningar och tilldelat den svenska maskintillverkaren utmärkelsen Better Plants Better Practise.

Skredrisken längs Göta älv utreds

Geotekniska undersökningar har just påbörjats i Göta älvdalen som ett led i arbetet att utreda stabiliteten i de delar av älvdalen som betraktas som mest skredbenägna.

Från lastbilar till fastigheter

Vad händer med industrin efter corona?

226 förlorar jobbet när Lindab stänger verksamhet

Tojos Plast får ny ägare

Klart: Finalisterna i Bussförar-SM 2020!

Nu är det klart - här presenteras de 16 finalisterna som kommer till Gillingebanan i Vallentuna 7 september, där avgörs Bussförar-SM 2020.

Halvvarmt uppdrag i norr

450 nya bostäder kan byggas i Södertälje

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Timmerförare backade på kvinna - åtalas

Konkurrensverket slår ner på kommun 

Metsjö dubblar

Vacker men sliten väg ska renoveras

Nöjesparkerna i akut kris

SL återinför biljettkontroller

Peab bygger i havet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14