23948sdkhjf

SL återinför biljettkontroller

Med start 16 juli återinför Storstockholms Lokaltrafik, SL, de pausade biljettkontrollerna i kollektivtrafiken.

– Nu tas det första steget för att återinföra en fungerande och fullskalig biljettkontroll i SL-trafiken, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

I april beslutade Storstockholms Lokaltrafik (SL) att upphöra med biljettkontroller. Sedan dess har SL tillsammans med fackliga representanter och operatören ISS, som utför biljettkontroller för SL, haft dialog om hur biljettkontroller kan genomföras på ett säkert sätt för såväl personal som för resenärer. Dialogen har nu landat i beslutet att återinföra biljettkontroller med start 16 juni.

Visering för giltiga färdbevis kommer i detta första steg att ske vid ombordstigning på lokalbanor och i busstrafiken där den som inte har en biljett kommer att avvisas och hänvisas till en närbelägen plats där den kan införskaffa giltigt färdbevis. Biljettkontrollerna kommer därtill att ske vid större knutpunkter och för syftet relevanta platser i SL-trafiken.

Fokus för biljettkontrollerna kommer till en början vara lokalbanor, busstrafik och steg för steg utvecklas mot hela SL-trafiken. Just för busstrafiken inom region Stockholm blir det problem för resenärer som vill resa med enkelbiljett eller reskassan: Så långe bussarna måste bordas genom bakdörrarna går det inte att lösa biljett för resan - en olägenhet som dock endast drabbas denna kategori av resenärer.

Målbilden är att biljettkontrollerna ska kunna återgå till det normala då det behövs för ekonomin och för tryggheten enligt SL:s ledning. Detta är inte minst viktigt då de initiala rapporter som har kunnat sammanställas visar att fuskåkningen har ökat under coronakrisen. Detta särskilt där det inte funnits aktiva viseringar där det även kan handla om oavsiktlig plankning när resenären inte kan blippa sin reskassa exempelvis. 

Men enligt SL:s uppfattning så sker den mesta plankningen med uppsåt inom busstrafiken, även i spårtrafiken med spärrar. Exempelvis har operatören MTR, som har en egenrapporterad fuskåkningsstatistik, noterat att fuskåkning i pendeltågstrafiken nästintill fördubblats jämfört med i fjol. I deras system rapporterade pendeltågspersonal in drygt 48 000 fuskåkare under maj 2019. Nu är siffran över 70 000 noterade plankare, för maj 2020. Om fuskandelen fördubblas samtidigt som pendeltågsresandet endast utgör 41 procent av det normala är det en ansenlig ökning.

Enligt operatören som genomför den årliga fuskrapporten Mini-SL kan MTR:s siffror bekräftas i den initiala undersökningen Mini-SL för 2020. I den initiala rapporten ligger fuskandelen i SL-trafiken kraftigt över genomsnittet för 2019. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094