23948sdkhjf

Unik aluminiumprofil möjliggör elektrisk väg

| Av Magnus L | Tipsa redaktionen

Uppstartföretaget Elonroad har fått i uppdrag att bygga en väg som laddar elfordon medan de kör. Hydro tillverkar de unika aluminiumprofilerna som ska göra den 1 000 meter långa teststräckan verklig.

Läs också: Sandvik har minskat koldioxidutsläpp med 160 000 ton

Elonroad har i samarbete med Lunds Universitet fått i uppdrag att bygga 1 000 meter väg längs Getingevägen som ligger i centrala Lund. EVolution Road, som den kallas, är ett treårigt projekt som Trafikverket avser att använda som demonstrationsplats. Det högteknologiska elvägskonceptet laddar alla typer av elektriska fordon när de kör eller är parkerade. Teststräckan i Lund byggs just nu och kommer att vara i drift innan sommaren.  

Till projektet levererar Hydro en strängpressad aluminiumprofil - en "vägprofil" - som kan innehålla elektronik och en skena för laddning av elbilar under körning.

Hans Fredriksson, som har lett projektarbetet för Hydro, menar att en sådan aluminiumprofil kräver noggrann bearbetning för att elektronik, kablage och ledningsprofiler ska kunna monteras i själva profilen innan skenan som hanterar laddningen monteras på vägprofilen.

Hydros strängpressningsanläggning i Vetlanda började leverera produkten tidigare i år.  

Läs också: Audis återvunna aluminium – minskat utsläpp med 350 000 ton

– Det är väldigt intressant och stimulerande samarbete. Vi har levererat 500 meter av "vägprofilen" samt 1000 meter ledningsprofiler som färdiga komponenter. Dessa bearbetade komponenter motsvarar 500 meter elektrifierad väg, säger Hans Fredriksson från Hydro.  

– Tillsammans med den professionalitet som Hydro visar oss, även om vi är ett litet företag, har samarbetet varit avgörande för att kunna uppfylla våra mål, säger Karin Ebbinghaus, Elonroads verkställande direktör. Hon tillägger att de viktigaste fördelarna med elektriska vägar är att sådana vägar kan minska storleken på fordonets batteri - och bilens vikt, vilket gör att det går att transportera fler varor eller passagerare. Dessutom eliminerar laddning under körning behovet av driftstopp för att ladda batterierna, vilket sparar tid.

Fakta -  Hydros Elonroads koncept
Hydros Elonroads koncept innebär en elektriskt ledande skena som kan monteras på vägen alternativt byggas in i vägen. Versionen som monteras ovanpå vägen är fastsatt mot asfalten via monteringsplattor. Då profilens sidor endast lutar 10 grader är det smidigt att byta körfält. Det andra alternativet görs sig bäst på motorvägar då profilen är nedsänk och ligger i linje med den omgivande asfalten.
Vid körning ansluts en strömavtagare under fordonet till den elektriska skenan via glidkontakter. Den elektrifierade vägen är endast aktiv när fordonet passerar vilket gör den säker i en stadsmiljö.  
Den elektrifierade vägen kan leverera upp till 300 kW laddning med 97 procent effektivitet under körning. Förutom att driva fordonet framåt ger detta tillräckligt med laddning för att för varje körd kilometer ge tre extra kilometer i räckvidd.

Mer om: aluminium | elonroad | hydro
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu grundas för västsvensk vindkraft

”Det är ju på håret – allt måste klaffa”

Viruset, vindarna men framförallt klockan. Trafikverket har många motståndare när upprustningen av getingmidjan går in i ett kritiskt skede i sommar.

Peabs första beläggningsavtal med Sollentuna

Peab asfalterar i Vallentuna

E-utbildning i byggetik

Med målet att sprida grundläggande kunskaper om korruptionsbekämpning, mångfald och sund konkurrens lanserar nu Samhällsbyggnadssektorns etiska råd en kostnadsfri e-utbildning som tar cirka 20 minuter att genomföra.

NCC avyttrar dansk vägverksamhet

NCC går vidare i avvecklingen av sin Road Service-division genom att avyttra verksamheten i Danmark till det danska entreprenadföretaget Arkil.

Nyhetsbrev

27 maskiner på ett bräde –  VSM har storhandlat

Alkolås, miljöolja och nytt leasingupplägg när VSM tar hem nästan 30 maskiner i ett svep.

Scanfill köper folieextruderingsverksamhet

JCB: första vätgasdrivna grävmaskinen är här

JCB visar upp ny prototyp – vars enda utsläpp är vatten.

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Plus

Ledaren drar ifrån

Tunga Bussligan sackar i juni – men ledaren drar ifrån, det framgår av Bil Swedens statistik.

Malmö har fått ett liftcenter

Braskems PP-enhet snart redo för produktion

Svag juni för bussarna

Amerikanskt miljöpris till Volvo

USA:s energidepartement har uppmärksammat Volvos arbete med att förebygga och minska avfall vid sina nordamerikanska anläggningar och tilldelat den svenska maskintillverkaren utmärkelsen Better Plants Better Practise.

Skredrisken längs Göta älv utreds

Geotekniska undersökningar har just påbörjats i Göta älvdalen som ett led i arbetet att utreda stabiliteten i de delar av älvdalen som betraktas som mest skredbenägna.

Från lastbilar till fastigheter

Vad händer med industrin efter corona?

226 förlorar jobbet när Lindab stänger verksamhet

Tojos Plast får ny ägare

Klart: Finalisterna i Bussförar-SM 2020!

Nu är det klart - här presenteras de 16 finalisterna som kommer till Gillingebanan i Vallentuna 7 september, där avgörs Bussförar-SM 2020.

Halvvarmt uppdrag i norr

450 nya bostäder kan byggas i Södertälje

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Timmerförare backade på kvinna - åtalas

Konkurrensverket slår ner på kommun 

Metsjö dubblar

Vacker men sliten väg ska renoveras

Nöjesparkerna i akut kris

SL återinför biljettkontroller

Peab bygger i havet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128