23948sdkhjf

Ilsken hyvelförare tryckte till

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Hyvelföraren såg rött när hans bil blev stulen, han tryckte plattan i mattan och klämde fast den flyende kumpanen med väghyveln. – Han fick åka frontblad en bit.

Huddinge. Kenneth Linnander, med egna företaget Väghyveltjänst AB, bygger vägar, industriplaner och andra nybyggnationer i Stockholmsregionen.

Det gjorde han även på Valborgsmässoafton i år. Han hade jobbat i Åkersberga och när arbetsdagen var över körde han sin hyvel till ett industriområde i Älvsjö.

Han hade sin egen bil på ett släp bakom hyveln, när han kom fram körde han ner bilen från släpet och satte sig i hyveln för att ställa in den i garaget.

– När jag satt i hytten såg jag en bil med två lirare i komma in på området, minns Kenneth Linander.

En av männen gick ut ur bilen, efter en stund gick han tillbaka för att konferera med kamraten och sedan gick det snabbt – mannen hoppade in i Kenneths bil och sladdade iväg med den.

Kenneth Linnander såg hela förloppet från hyvelhytten och reagerade direkt.

–  Jag försökte blockera vägen med släpet men han lyckades köra bakom mig.

Biltjuven försvann i fjärran med Kenneth Linnanders välskötta Lexus. I baksätet låg dessutom hyvelns totalstation, maskinstyrning, maskinprisma och styrbox.

–  Det var utrustning för nästan 600 000 kronor, konstaterar Kenneth Linnander.

Biltjuven gasade iväg från industriområdet men kumpanen hade inte samma tur.

–  Han skulle klättra över till förarsätet och försökte köra iväg, men han körde framför mig – inte bakom, säger Kenneth Linnander.

Vid det här laget var han riktigt förbannad, han tog sats med hyveln, tryckte gasen i botten och satte sikte på bilen framför.

– Nu hade jag ju fått upp lite fart så han fick åka frontblad en bit, konstaterar han.

Hyveln föste bilen framför sig till dess att den fastnade i en grusgrop. Sedan kunde en topp tunnor rasande hyvelförare hoppa ur hytten för att konfrontera den tämligen skärrade mannen i den påkörda bilen.

–  Jag var väldigt upprörd, jag har haft så mycket inbrott – både i huset, i mina maskiner och i min lastbil, men det här var första gången jag hade en tjuv framför mig, säger Kenneth Linnander.

Mannen i bilen visste troligen inte vilken tur han hade att Kenneth ändå lyckades lägga vissa band på sig.

–  Jag ringde polisen och sa att jag fångat en biltjuv, att han sitter fast, och att nu får de skynda sig hit –  annars slår jag ihjäl den jäveln.

Ordningsmakten tog honom på orden. Det dröjde inte länge förrän fyra brandbilar, två ambulanser och fyra polisbilar tutade in i industriområdet.

Mannen lyftes ut ur bilen och Kenneth Linnander stod fortfarande med röken sprutande ur öronen – utan bil och utan mätutrustning.

– Det blev en väldigt dyr smäll för mig.

Han fick ringa efter hustrun för att få skjuts hem men redan dagen därpå var han redo att vidta egna åtgärder för att hitta bilen –  och kanske få korn på tjuven också.

–  Jag lade ut bilen som stulen i en Facebookgrupp, det tog bara två dagar innan någon berättade att regskyltarna fanns i Vagnhärad.

Bilen hade också setts på en mack i Trosa och Kenneth Linnander begav sig ut i Sörmland för att leta.

Han åkte först till Vagnhärad och pratade med allt från bussförare till skolskjutsar och bensinmackspersonal.

Ryktesvägen fick han korn på att Södertälje kunde vara aktuellt och styrde kosan dit.

– Jag snokade runt och frågade, sedan hittade jag en polisbil och frågade dem – de skickade direkt ut i radion att kollegorna skulle kolla efter en ljusblå Lexus och klockan två samma natt hittades den, säger Kenneth Linnander.

Bilen var märkt av de senaste dagarnas äventyr och av utrustningen fanns inga spår.

–  Allt som fanns av mina grejer var en tom verktygspåse och en elmejlsel, säger Kenneth Linnander.

Den ekonomiska bördan blev tung och han hyser inget större hopp om hjälp från något försäkringsbolag.

–  Ur maskinägarsynpunkt är det bara att inse att försäkringen tyvärr inte täcker det vi trodde.

Maskinförsäkringen gäller inte eftersom utrustningen låg i bilen. Bilförsäkringen gäller inte eftersom den inte omfattar föremål i bilen. Hemförsäkringen gäller inte eftersom utrustningen ägs av företaget.

–  Jag saknade försäkring på själva företaget, även om mina maskiner är försäkrade, säger Kennet Linnander.

Han funderar på om det hade hjälpt att ha GPS i själva utrustningen, eller kanske att ha DNA-märkt alla delar.

–  Jag är annars väldigt noga med mina grejer – jag har märkt allt i maskinen med mitt personnummer och i maskinerna sitter en skylt riktad ”Till tjyven” som säger just det, allt är märkt och allt värdefullt är utplockat.

Att lämna bilen med nyckeln i kan förstås verka obetänksamt.

–  Men jag satt ju tio meter ifrån, annars hade jag låst, kommenterar Kenneth Linnander.

En litet hopp finns i att alla serienummer är stöldspärrade. Om någon lämnar in utrustningen för service någonstans i världen kommer den därför att flaggas som stulen.

– Då lämnar de inte ut den till den som lämnat in den, och jag skulle eventuellt kunna få tillbaka den, säger Kenneth Linnander.

Nu står hoppet till att polisen ska få fast biltjuven och att denne sedan kan fällas för stölderna.

–  Jag vet att de jobbar på det, jag hoppas ju också att de ska hitta grejerna så jag får tillbaka dem.

I väntan på det har han hyrt och lånat utrustning. I längden måste han dock göra ett mer definitivt val.

–  Ett alternativ är att köpa nytt. Ett annat är att pensionera mig –  men det vore ju för jävligt om det blir av den här anledningen, jag har kört hyvel sedan jag var 22 och jag vill fortsätta.

Han råder andra maskinägare att noggrant kontrollera vad de försäkringar de tecknat faktiskt täcker.

–  Se vad de faktiskt gäller för – funkar de även för GPS och annan utrustning? Och i vilka lägen?

– Det är sånt jag läser på om just nu, för det här vill jag inte vara med om igen.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu grundas för västsvensk vindkraft

”Det är ju på håret – allt måste klaffa”

Viruset, vindarna men framförallt klockan. Trafikverket har många motståndare när upprustningen av getingmidjan går in i ett kritiskt skede i sommar.

Peabs första beläggningsavtal med Sollentuna

Peab asfalterar i Vallentuna

E-utbildning i byggetik

Med målet att sprida grundläggande kunskaper om korruptionsbekämpning, mångfald och sund konkurrens lanserar nu Samhällsbyggnadssektorns etiska råd en kostnadsfri e-utbildning som tar cirka 20 minuter att genomföra.

NCC avyttrar dansk vägverksamhet

NCC går vidare i avvecklingen av sin Road Service-division genom att avyttra verksamheten i Danmark till det danska entreprenadföretaget Arkil.

Nyhetsbrev

27 maskiner på ett bräde –  VSM har storhandlat

Alkolås, miljöolja och nytt leasingupplägg när VSM tar hem nästan 30 maskiner i ett svep.

Scanfill köper folieextruderingsverksamhet

JCB: första vätgasdrivna grävmaskinen är här

JCB visar upp ny prototyp – vars enda utsläpp är vatten.

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Plus

Ledaren drar ifrån

Tunga Bussligan sackar i juni – men ledaren drar ifrån, det framgår av Bil Swedens statistik.

Malmö har fått ett liftcenter

Braskems PP-enhet snart redo för produktion

Svag juni för bussarna

Amerikanskt miljöpris till Volvo

USA:s energidepartement har uppmärksammat Volvos arbete med att förebygga och minska avfall vid sina nordamerikanska anläggningar och tilldelat den svenska maskintillverkaren utmärkelsen Better Plants Better Practise.

Skredrisken längs Göta älv utreds

Geotekniska undersökningar har just påbörjats i Göta älvdalen som ett led i arbetet att utreda stabiliteten i de delar av älvdalen som betraktas som mest skredbenägna.

Från lastbilar till fastigheter

Vad händer med industrin efter corona?

226 förlorar jobbet när Lindab stänger verksamhet

Tojos Plast får ny ägare

Klart: Finalisterna i Bussförar-SM 2020!

Nu är det klart - här presenteras de 16 finalisterna som kommer till Gillingebanan i Vallentuna 7 september, där avgörs Bussförar-SM 2020.

Halvvarmt uppdrag i norr

450 nya bostäder kan byggas i Södertälje

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Timmerförare backade på kvinna - åtalas

Konkurrensverket slår ner på kommun 

Metsjö dubblar

Vacker men sliten väg ska renoveras

Nöjesparkerna i akut kris

SL återinför biljettkontroller

Peab bygger i havet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156