23948sdkhjf

Masugnsslagg i tysk cement

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Nu i början av juni lanseras ytterligare en så kallad miljöcement i Sverige. Det är tyska Schwenk som lovar en avsevärt förbättrad miljöprofil med en produkt som i grunden består av portlandklinker, men med upp till 30 procents inblandning av masugnsslagg.

Vår miljöcement erbjuder en avsevärd förbättrad klimatprofil och är bäst i klassen på den svenska marknaden. Produkten kommer att sätta en helt ny standard för koldioxidutsläpp, lovar Tomasz Borowiec, vd för Schwenk Sverige.

Byggmaterialproducenten Schwenk har sitt huvudsäte i tyska Ulm och tillverkar den aktuella cementen i fabriken i Bernburg. Företaget har lång erfarenhet av att använda slagg i cement, en blandning som varit etablerad i Tyskland och Norge under många år och som, enligt företaget, ger en betong samma hållfasthet som vanlig betong samtidigt som miljöpåverkan blir betydligt mindre.

Läs också: Flygasksatsning har stor klimatpotential inom cement och betong

Eftersom miljöaspekten blir allt viktigare inom byggbranschen är denna cementtyp ett välkommet, grönt alternativ. Det är relativt vanligt att ersätta delar av cement med slagg vid betongproduktion – men att erbjuda en färdig cementtyp gjord med nära 30 procent masugnsslagg gör ingen annan leverantör i Sverige, säger Andreas Liikane, försäljningschef på Schwenk Sverige.
Tillverkaren lyfter fram några skillnader jämfört med traditionella blandningar:

  • Samma hållfasthet som konventionell betong, men något långsammare tillväxt.
  • Ljusare färg och slätare ytfinish, med mindre kalkutfällningar.
  • Lägre värmeutveckling i betongkonstruktionen, mindre risk för temperatursprickor.
  • Tätare, mindre risk för kloridinträngning.
  • Står bättre emot sura, kemiska angrepp.
  • Bättre pump- och bearbetbarhet.

Schwenk är ett förhållandevis nytt varumärke på den svenska marknaden. I februari förra året förvärvade Schwenk Cemex nordiska och baltiska verksamheter som bland annat omfattade flera stenbrott, ballastbrott, betongfabriker och terminaler samt en cementfabrik i Broceni i Lettland. Förvärvet, med en prislapp kring 340 miljoner euro, beskrivs som Schwenks hittills största och utgör en strategiskt viktig plattform för expansion i norra Europa.

För svensk del ingick bolaget Cemex Sverige med huvudkontor i Malmö och fyra importterminaler. I april förra året bytte det svenska bolaget namn till Schwenk Sverige.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu grundas för västsvensk vindkraft

”Det är ju på håret – allt måste klaffa”

Viruset, vindarna men framförallt klockan. Trafikverket har många motståndare när upprustningen av getingmidjan går in i ett kritiskt skede i sommar.

Peabs första beläggningsavtal med Sollentuna

Peab asfalterar i Vallentuna

E-utbildning i byggetik

Med målet att sprida grundläggande kunskaper om korruptionsbekämpning, mångfald och sund konkurrens lanserar nu Samhällsbyggnadssektorns etiska råd en kostnadsfri e-utbildning som tar cirka 20 minuter att genomföra.

NCC avyttrar dansk vägverksamhet

NCC går vidare i avvecklingen av sin Road Service-division genom att avyttra verksamheten i Danmark till det danska entreprenadföretaget Arkil.

Nyhetsbrev

27 maskiner på ett bräde –  VSM har storhandlat

Alkolås, miljöolja och nytt leasingupplägg när VSM tar hem nästan 30 maskiner i ett svep.

Scanfill köper folieextruderingsverksamhet

JCB: första vätgasdrivna grävmaskinen är här

JCB visar upp ny prototyp – vars enda utsläpp är vatten.

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Plus

Ledaren drar ifrån

Tunga Bussligan sackar i juni – men ledaren drar ifrån, det framgår av Bil Swedens statistik.

Malmö har fått ett liftcenter

Braskems PP-enhet snart redo för produktion

Svag juni för bussarna

Amerikanskt miljöpris till Volvo

USA:s energidepartement har uppmärksammat Volvos arbete med att förebygga och minska avfall vid sina nordamerikanska anläggningar och tilldelat den svenska maskintillverkaren utmärkelsen Better Plants Better Practise.

Skredrisken längs Göta älv utreds

Geotekniska undersökningar har just påbörjats i Göta älvdalen som ett led i arbetet att utreda stabiliteten i de delar av älvdalen som betraktas som mest skredbenägna.

Från lastbilar till fastigheter

Vad händer med industrin efter corona?

226 förlorar jobbet när Lindab stänger verksamhet

Tojos Plast får ny ägare

Klart: Finalisterna i Bussförar-SM 2020!

Nu är det klart - här presenteras de 16 finalisterna som kommer till Gillingebanan i Vallentuna 7 september, där avgörs Bussförar-SM 2020.

Halvvarmt uppdrag i norr

450 nya bostäder kan byggas i Södertälje

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Timmerförare backade på kvinna - åtalas

Konkurrensverket slår ner på kommun 

Metsjö dubblar

Vacker men sliten väg ska renoveras

Nöjesparkerna i akut kris

SL återinför biljettkontroller

Peab bygger i havet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094