23948sdkhjf

Eget varumärke ska stärka Olssons export

Det egna varumärket Olsson Parts och ny e-handel ska bana väg för Olssons i Ellös internationella expansion.

Vi växer kontinuerligt, även på exportsidan. Med Olsson Parts kan vi arbeta på alla marknader under samma varumärke och heta likadant överallt, säger företagets vd Olle Olsson.

Olle Olsson ser dagens lansering av det nya varumärket som ett led i framtida satsningar, inte minst internationellt. Samtidigt blir det premiär för en ny e-handelssajt.

— Vår svenska e-handel har varit igång sedan 1997. Både gränssnitt och utseende har förändrats några gånger sedan dess, men det här är det första riktigt stora omtag vi gör sedan 2006. Nu byter vi plattform helt och hållet, säger Olle Olsson.

Han ser en stor fördel i att den nya sajten är byggd i det svenskutvecklade webbpubliceringssystemet Episerver CMS.

— Det ger oss en stabil och trygg hemsida med snabbare kommunikation mellan affärssystem och webb. Det ger i sin tur en förenklad och effektiviserad beställningsprocess för kunden. Dessutom får vi större möjligheter till vidareutveckling utan att vara beroende av tredje part, säger Olle Olsson.

För fyra år sedan öppnade företaget e-handelssajter för Danmark, Norge och Finland samt en engelskspråkig version med fokus på export. E-handelssajterna har så här långt haft en mycket stor betydelse för företagets försäljning. Enligt Olle Olsson sker i dag mer än 70 procent av försäljningen via webben.

Förhoppningen är att den positiva utvecklingen ska fortsatta och där är dagens lansering av en ny e-handelssajt för de svenska kunderna något av ett avstamp för framtiden.

Inom kort lanseras nyutvecklade sajter även för våra övriga länder under samma namn, säger Olle Olsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.128