23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Ny ledning i Tunga Bussligan!

Återigen blir det ommöblering i toppen av Tunga Bussligan 2020 och en gammal bekant kliver in med buller och bång - det framgår av Bil Swedens färska statistik.

Sett ur ett större fordonsperspektiva är bussarna det enda fordonsslag som ökar nu under coronapandemin, allt annat går back rejält.

– Uppgången för bussar förklaras till stor del av de upphandlingar som nyligen genomförts, kommenterar Mattias Bergman, vd för Bil Sweden som förser rt-forum med månadsvis statistik för nyregistrerade bussar.

Det går alltså allra bäst för de tunga bussarna över 10 ton just nu, mycket tack vare de stora trafikupphandningarna som Mattias Bergman nämner – medan turistbussarna knappast nyregistreras alls. Ökningen blir ännu lite större när direktimporten av tunga bussar kommer med som den gör i rt-forums Tunga Bussligan: 218 bussar under maj 2020 ska då jämföras med 141 tunga bussar under maj 2019 vilket innebär en ökning med 54,6 procent (i stället för den i och för sig imponerande ökningen med 52,7 procent om direktimporten inte räknas in).

Allra bäst i maj gick det för Scania som noterar hela 132 nyregistrerade tungviktare vilket gör att fabrikatet kör upp i ledningen av Tunga Bussligan 2020.

Näst bäst i maj blev MAN med 32 nyregistreringar. Därefter kommer årets nygamle debutant Solaris in med buller och bång – hela 30 nyregistreringar föder hopp om en ny storhetstid för den polska bussen. Den här gången är det nästan uteslutande biogasbussar som registrerats.

Fyra i maj är doldisen BYD som noterar 18 nya tunga elbussar på minst tio ton vilket innebär att fabrikatet håller stånd som fyra med betryggande avstånd neråt.

Totaltvåan Volvo verkar befinna sig i en svacka med endast tre nya tungviktare registrerade under maj. Därefter följer Kässbohrer-Setra med två nya bussar och koncernkollegan Mercedes-Benz men en nyregistrering. Övriga tunga bussfabrikat kammade noll.

Nästa redovisning av Tunga Bussligan kan förhoppningsvis genomföras 1 juli. Håll koll här på rt-forum!

TUNGA BUSSLIGAN JANUARI-JUNI 2020

Fabrikat

Antal

Andel %

(Andel 2019 %*)

Scania

167

34,8

(13,0)

Volvo

149

31,0

(18,1)

MAN

67

14,0

(19,3)

BYD

40

8,3

(6,0)

Solaris

30

6,3

(0,1)

Kässbohrer-Setra

9

1,9

(10,0)

Mercedes-Benz

8

1,7

(18,3)

Temsa

5

1,0

(1,9)

Iveco

3

0,6

(0,6)

Neoplan

1

0,2

(0,6)

Van Hool

1

0,2

(0,1)

*) Andel 2019 anger fabrikatets totala marknadsandel det året. Endast fabrikat som fått bussar registrerade under 2020 visas i tabellen. Nu ingår även direktimporterade tunga busser i tabellen!

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063