23948sdkhjf

Ny liner för plastfria förpackningar

Livsmedelssäker kraftliner från Stora Enso öppnar upp nya marknadssegment.

Övergången från plast till förnybara förpackningar och tillväxten inom e-handeln har skapat en allt större efterfrågan på kraftliner för wellpappförpackningar. "AvantForte by Stora Enso" är en ny kraftliner som öppnar upp nya premiumsegment för producenter av wellpappförpackningar och hjälper dem tillgodose varumärkesägarnas behov av högpresterande, säkra och plastfria förpackningar med lägre materialåtgång.

– För att uppfylla de allt striktare kraven på livsmedelssäkerhet och samtidigt minska förpackningarnas vikt behövs högklassiga material. Konverterarna som producerar wellpappförpackningar har utvecklat sina processer och kommer att gynnas av en ny högpresterande kraftliner. AvantFortes höga styrka och goda tryckbarhet gör det möjligt för producenterna att designa och tillverka miljövänliga, plastfria premiumförpackningar som väger mindre och därmed minska såväl koldioxidutsläppen som mängden avfall, säger Henna Pääkkönen-Alvim, SVP, Containerboard Business Unit.

AvantForte blir flaggskeppet för Avant, Stora Ensos produktfamilj för wellmaterial. AvantForte tillverkas helt och hållet av nyfiber från hållbart skogsbruk och finns tillgänglig med vit eller brun ovansida.

Stora Enso konverterar en produktlinje för bestruket träfritt papper på bruket i Uleåborg i Finland till att producera kraftliner. Tillverkningen med den konverterade kartongmaskinen inleds under fjärde kvartalet 2020.

– Förnybara och återvinningsbara AvantForte erbjuder högre kvalitet och bättre egenskaper till en lägre vikt än andra kraftliners. Standardstrukturen för kraftliners består numera av två skikt. AvantForte bygger i stället på den patentsökta tekniken Tri-Ply by Stora Enso, som ger produkter med tre fiberskikt för maximal styrka, minskad vikt per förpackning och bättre tryckbarhet, säger Henna Pääkkönen-Alvim.

– AvantForte är upp till 10 procent mer hållfast än andra kraftliners och passar för krävande användningsområden som förutsätter styrka, renhet och utmärkta visuella egenskaper, till exempel förpackningar för färska, feta och fuktiga livsmedel samt e-handelsförpackningar för premiumsegmentet, avslutar hon.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Sänd till en kollega

0.078