23948sdkhjf

Bättre betong med förenklade metoder

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Flytta ut labbmetoderna på bygget – enligt forskare ska man därmed kunna undvika sprickor i betongen.

Det byggs mycket i Sverige och inte minst de stora infrastrukturprojekten slukar betong.

Läs också: Epiroc och Luleå tekniska universitet fördjupar samarbetet

Behovet av en miljövänligare och riktigt stark produkt blir därför bara större, konstaterar Luleå Tekniska Universitet i ett pressmeddelande.

Frågan är aktuell för LTU, som anser sig kunna bidra till en bättre betong: universitetets betonglaboratorium, Thysell-laboratoriet, uppges jobba för högtryck för att ta fram nya betongmetoder som ska innebära dels att koldioxidutsläppen minskar redan i år, dels att kostnaderna minskar – inte minst när man ska bygga i kallt klimat.

– Vi vill förenkla så att betongbranschen under pågående byggprocess på plats, själv kan undersöka den betong man gjuter,  säger Mats Emborg, professor i byggmaterial vid Luleå tekniska universitet, i pressmeddelandet.

Tanken är att byggingenjörerna ska kunna sätta in åtgärder mot sprickor direkt, så att betongen kan hårdna bättre utan problem, fortsätter han.

Läs också: Professor prisas för autonoma drönare

–  Klarar man att helt undvika sprickbildning blir kvaliteten på betongkonstruktionen högre och förtjänsten är stor, både i pengar och miljö.

Martin Nilsson, professor i konstruktionsteknik vid Luleå tekniska universitet, uppger att målet är att förbättra försöksmetoderna för betongbranschen genom att vidareutveckla de modeller som redan tagits fram för analyser i labbet så att de fungerar direkt på byggarbetsplatsen.

–  Det handlar om hur man mäter betongens egenskaper under pågående gjutprocess med trådlösa sensorer och hur man väljer lämpliga åtgärder för att till exempel undvika sprickbildning, förenklingar är viktiga, säger han i pressmeddelandet.

Forskarna kallar detta digitaliserat byggande och har lanserat ordet DigiBetong inför framtida arbete inom området.

Läs också: Hur macho är det i gruvorna numera?

Enligt LTU har både betongtillverkare och byggentreprenörer, men även de som beställer planering och byggande, stor nytta av de metoder som Thysell-laboratoriet utvecklar – det ska bli enklare både att göra prognoser och att vidta rätt åtgärder.

– Vi har uppskattat förtjänsten av användning av våra betongmetoder till 30-50 miljoner kronor om året, bara genom att sprickor undviks, att optimerade metoder mot sprickor väljs och att förseningar i arbetet därigenom kan förhindras. En annan aspekt är att livslängden blir längre för en ouppsprucken betongkonstruktion, och det i sig är en stor förtjänst i hållbarhet, säger Mats Emborg.

Miljön är också en viktig faktor. Enligt LTU har man testat betong som uppvisar en 15 procent lägre miljöbelastning jämfört med tidigare. Det räcker dock inte, konstaterar Mats Emborg.

– Innan det här året är slut har branschen tagit fram betong som minskar koldioxidutsläppen med 20-25 procent. Det blir mycket spännande att se hur dessa nya betongsorter uppför sig i vårt laboratorium och hur vi kan förfina betongen.

Fem miljoner kronor har investerats i projektet. Pengarna kommer från industri och beställare i Thysell-laboratoriet genom Trafikverket, Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, Cementa, Betongindustri och konsultfirman Bostek, samt även via Thysells stiftelse och Laboratoriefonden på Luleå tekniska universitet.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nästa Load up går i Boden

Load up North skjuts inte bara upp ett år – den flyttas dessutom till Boden.

Förbundskaptenens nya uppdrag

Med ett inställt fotbolls-EM blev sommaren inte riktigt som många hade tänkt sig.

Uthyrare lägger stororder

Wiklund Trading har länge levererat maskiner till företag som numer ingår i Rentagruppen. Erfarenheterna från dessa samarbeten har nu medverkat till en större order på 50 maskiner från den växande finska rentalkoncernen

Byggmarknad med virusfrossa

Det är en dyster konjunkturrapport som just presenterats av bransch- och arbetsgivareorganisationen Byggföretagen. Bedömningen är en nedgång inom samtliga marknadssegment, med ett undantag – anläggningsmarknaden.

Höga krav på hyrmaskinernas däck

Bra däck är viktigt, men rätt däck till rätt maskin är nästan ännu viktigare, konstaterar S-rentals vd Tony Ferm.

Epiroc tar stororder i Chile

Nyhetsbrev

Ny liner för plastfria förpackningar

Livsmedelssäker kraftliner från Stora Enso öppnar upp nya marknadssegment.

"Ursprung för drivmedel. tack!"

Peab bygger i Sundsvall

Kontrollera mera – Svevia välkomnar viten

Svevia för en ojämn kamp mot fartdårarna på vägen, företaget  välkomnar också en ökad kontroll av hur TA-arbetet utförs. –  Det är bra – då kan vi få bort oseriösa aktörer.

Peab bygger utanför Göteborg

FTI-vd lämnar

Ledare: Annorlunda sommar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

JM avtalar med byggvaruhandel

Ny upphandlingsmodell testas vid vägprojekt

Rätt utbildning Jessicas biljett till yrkeslivet

Svårt att få jobb efter gymnasiet? Inte med rätt utbildning. Det är 20-åriga Jessica Neiglick ett levande bevis på. Efter avslutad gymnasieutbildning till maskinmekaniker i Enköping våren 2018 blev det först sommarjobb och sedan en fast tjänst hos Swecon i Västerås.

Svevia säkrar stort och smått

För Svevia spelar det ingen roll om det är en bro som ska byggas eller en död grävling som ska plockas upp – säkerheten måste finnas där, även om det kostar.

Tvärstopp för Göta Kanal

Nu har den startat – testanläggningen som fångar koldioxid

De ska bygga Ragn-Sells anläggning för flygaska

Magnifik fabrik blev en utmaning för rivarna

Metallingjutna balkar, granitsten och riktigt seg betong. Färgfabriken är inte bara stor och full av lackrester, den är extremt stabil också – en utmaning för rivarna.

Industrijätten Hydro storvarslar

Stark orderingång i NRC-gruppen

2020 har, trots Covid-19-pandemin, börjat bra för NRC Group. Tillväxt i försäljningen och stark orderingång har resulterat i en orderstock som aldrig varit större än de dryga åtta miljarder norska kronor som redovisades i slutet av mars.

Inget Load up North i år

Tar över SL

Överklagar jätteupphandling

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Sommarjobb på sliten väg

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Tungt för företagen

Nya bostäder i Gävle

1

Mötesfri väg i Dalarna

Järnvägsplanering i Gävle

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109