23948sdkhjf

Nya funktioner på Volvos H-lastare

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Volvo har uppdaterat sina hjullastare i H-serien – nya funktioner ska göra det möjligt att få ut mer av maskinerna, hävdar företaget.

2014 lanserades Volvo hjullastarna L60H-L220H. Tre år senare tillkom modellerna  L260H och L350H och nu aviserar Volvo Construction Equipment att H-serien uppdaterats med nya funktioner.

Läs också: Kapten! 28 Volvolastare anmäler sig

– Vi är säkra på att dessa uppdateringar kommer göra det lättare att få ut mesta möjliga av hjullastarna i Volvos H-serie, säger produktchef Lars Eriksson, i ett pressmeddelandet.

Volvo CE listar några av de nya funktionerna:

  • Reglersystemet för dragkraft ingår nu som standard för alla modeller i H-serien. Hjulen ska därmed slira mindre och balansen mellan dragkraft och hydraulfunktioner ska bli bättre. Både däckslitaget och bränsleförbrukningen ska därför minska, förklarar Volvo CE.
  • Volvo Co-Pilot-monitorn finns nu för fler maskiner – från L60H upp till L350H. Tack vare pekskärmen på tio tum ska det gå att använda flera nya Load Assist-applikationer (beroende på maskinmodell).
  • Några av de nya funktionerna är: Övervakning av däcktryck, applikationen Karta samt apparna Väder, Kalkylator och Anteckningar, som finns förinstallerade i Volvo Co-Pilot.
  • Appen Vågsystem (OBW) har uppgraderats. Den inkluderar nu två nya uppgiftslägen – lagring och bearbetning, vilket ska underlätta arbetet.
  • Både kameran för sikt bakåt och radardetektorsystemet visas nu på Volvo Co-Pilot-displayen. Volvo CE har också introducerat applikationen Operator Coaching som ska vägleda föraren så att han eller hon får ut det mesta ur maskinen, något som ska minska driftkostnadern.
  • Intervallet för byte av motorolja har utökats – det är nu tusen timmar som standard i de H-modeller som har steg V-motorer från april 2020.
  • Nya handtag har monterats på båda sidor av motvikten, för att underlätta servicen – en funktion som är standard för L150H till L260H.
  • Ett hydrauliskt snabbfäste på hydraultanken är nu standard på alla H-modeller. Tanken är att man ska kunna fylla på hydrauloljan snabbare och smidigare.
  • Bytesintervallet när det gäller biologiskt nedbrytbar hydraulolja har fördubblats till 8 000 timmar.
  • Ett nytt valbart snabbfäste ska göra det möjligt att byta motoroljan på en kvart på modellerna L150H – L260H.
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ledare: Annorlunda sommar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

JM avtalar med byggvaruhandel

Ny upphandlingsmodell testas vid vägprojekt

Rätt utbildning Jessicas biljett till yrkeslivet

Svårt att få jobb efter gymnasiet? Inte med rätt utbildning. Det är 20-åriga Jessica Neiglick ett levande bevis på. Efter avslutad gymnasieutbildning till maskinmekaniker i Enköping våren 2018 blev det först sommarjobb och sedan en fast tjänst hos Swecon i Västerås.

Svevia säkrar stort och smått

För Svevia spelar det ingen roll om det är en bro som ska byggas eller en död grävling som ska plockas upp – säkerheten måste finnas där, även om det kostar.

Nyhetsbrev

Tvärstopp för Göta Kanal

Nu har den startat – testanläggningen som fångar koldioxid

De ska bygga Ragn-Sells anläggning för flygaska

Magnifik fabrik blev en utmaning för rivarna

Metallingjutna balkar, granitsten och riktigt seg betong. Färgfabriken är inte bara stor och full av lackrester, den är extremt stabil också – en utmaning för rivarna.

Industrijätten Hydro storvarslar

Stark orderingång i NRC-gruppen

2020 har, trots Covid-19-pandemin, börjat bra för NRC Group. Tillväxt i försäljningen och stark orderingång har resulterat i en orderstock som aldrig varit större än de dryga åtta miljarder norska kronor som redovisades i slutet av mars.

Sandviks nya paket

Den platta vinflaskan gör entré

Sandahls bryter med Schenker i förtid

Inget Load up North i år

Luft under vingarna för flygfotografering

Kranpunkten stärker i Stockholm

Kranpunkten förstärker närvaron i Stockholm genom att öppna en depå i Västberga industriområde, i nära anslutning till E4/E20, med Robin Eriksson som depåchef.

Tar över SL

De får asfaltera i Järfälla

Vindkraft löser småländskt elunderskott

Bristen på el i regionen kring småländska Åseda ska snart vara ett minne blott. Lösningen är 47 vindkraftverk i Uppvidinge kommun med en årlig elproduktion som beräknas uppgå till drygt 600 GWh, vilket skulle kunna förse 120 000 villor med hushållsel.

Överklagar jätteupphandling

Prisas för ökad gruvproduktion och högre säkerhet

Kapten! 28 Volvolastare anmäler sig

Nyligen var det uppställning för ett gäng nyinryckta i Eskilstuna. Uppställningsplatsen var dock inte en kaserngård utan hos Swecon där 28 specialutrustade Volvolastare anmäldes sig till tjänstgöring i det svenska försvaret.

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Sommarjobb på sliten väg

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Tungt för företagen

Mötesfri väg i Dalarna

Järnvägsplanering i Gävle

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Robotar gör armeringskorgar

Nio nya i Nacka

Nya bostäder i Gävle

Toppchef lämnar Scania för Daimler

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094