Över allt råder avmattning inom näringslivet både i Sverige och i hela världen på grund av den rådande coronakrisen. Men bussarna rullade på bra även under april med totalt 134 nyregistrerade tungviktare varav 91 via återförsäljare i Sverige, 43 via direktimport - allt enligt Bil Swedens statistik.
I särklast bäst under april gick det för Volvo som fick 99 nyregistrerade tunga bussar över 10 ton vilket innebär att tillverkaren drar ifrån rejält i täten. Näst bäst under april blev kinesiska BYD som kliver in i Tunga Bussligan med 20 nyregistreringa, samtliga direktimporterade. Därefter kom MAN och Scania på delatd tredjeplats under april.
Temsa fick två nya bussar registrerade och Iveco en tung buss. Övriga fabrikat kammade noll under april.
Nästa redovisning om Tunga Bussligan publiceras på rt-forum Annandag Pingst, 1 juni. Missa inte det!
TUNGA BUSSLIGAN JANUARI-APRIL 2020
Fabrikat |
Antal |
Andel % |
(Andel 2019 %*) |
|
Volvo |
146 |
56,4 |
(17,3) |
|
Scania |
35 |
13,5 |
(13,9) |
|
MAN |
33 |
12,7 |
(21,3) |
|
BYD |
20 |
7,7 |
(6,0) |
|
Mercedes-Benz |
7 |
2,7 |
(20,3) |
|
Kässbohrer-Setra |
7 |
2,7 |
(10,8) |
|
Temsa |
5 |
1,9 |
(2,1) |
|
Iveco |
3 |
1,2 |
(0,7) |
|
Neoplan |
1 |
0,9 |
(0,7) |
|
Van Hool |
1 |
1,5 |
(0,1) |
*) Andel 2019 anger fabrikatets totala marknadsandel det året. Endast fabrikat som fått bussar registrerade under 2020 visas i tabellen. Nu ingår även direktimporterade tunga busser i tabellen!