23948sdkhjf

Avslöjar sanningen om HVO

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Biodieseln HVO:s ursprung deklareras inte av drivmedelsleverantörerna – men nu har Gröna Bilister luskat fram mer fakta om dess ursprung som de nu avslöjar.

Intresseföreningen Gröna Bilister har länge önskat kunna berätta varifrån råvarorna till biodieseln HVO kommer: är det palmolja och i så fall hur stor andel? Men tyvärr låter sig inte det berättas eftersom drivmedelsbolagen hemlighåller viss information, enligt Gröna Bilister. Men nu avslöjar föreningen i en ny minirapport att den lyckats inhämta hittills okända fakta om ursprunget till den HVO som kan tankas i Sverige.

Sedan början av 1970-talet ökar utvinningen av palmolja nästan exponentiellt, enligt intresseföreningen. Sedan år 2005 har produktionsvolymen fördubblats. En allt större del av regnskogen i Sydostasien ersätts av oljepalmsplantager. Den ursprungliga naturen är på väg att försvinna. Helt enkelt för att det finns stora pengar att hämta nu när hela världen vill göra sig allt mer oberoende av fossilfria drivmedel.

Utifrån empiriska data kring expansionen av oljepalmsplantager till mark med högt kolinnehåll sedan år 2008 bedömer EU-kommissionen att biodrivmedel gjorda av palmolja idag har högre klimatpåverkan än fossil diesel.

Palmoljeprodukter används som råvara till förnybar diesel av typen HVO. De kan även användas till biodiesel av typen FAME, men den FAME som säljs i Sverige tillverkas uteslutande av rapsolja och kallas ofta för RME.

Gröna Bilister har uppmanat alla företag som producerar HVO för den svenska marknaden att offentliggöra fördelningen av råvaror och dessa råvarors ursprungsländer. I en ny minirapport sammanställer Gröna Bilister den information som föreningen fått tillgång till.

Den största delen av den HVO som säljs i Sverige tillverkas av Neste. År 2019 utgjorde palmolja 21 procent av deras råvarubas. De vill inte säga hur stor andel som utgjordes av PFAD (Palm Fatty Acid Distillate), som är en biprodukt vid raffinering av palmolja. Neste uppger dock att de använde mer slaktavfall och använd matolja än PFAD. De ger ingen information om ursprungsländerna.

Preem använde ingen palmolja eller PFAD i sin egen produktion av HVO. Men den egna tillverkningen täcker inte efterfrågan, och de köper därför HVO av Neste och säljer den vidare. I Preems globala försäljning stod PFAD från Indonesien för 10 procent av råvarubasen. De sålde ingen HVO baserad på palmolja.

St1 planerar att börja producera HVO år 2022. Råvarubasen är ännu inte bestämd. De talar om tallolja och använd matolja, men även om palmolja från Colombia.

Det finns inga lagar och regler som kan sätta stopp för HVO tillverkad av palmoljeprodukter. Formellt sett räknas sådan HVO som hållbar, trots de stora risker den för med sig. Palmoljeprodukter är relativt billiga och finns att tillgå i stora mängder. Det gör det svårt för mer hållbara men dyrare råvaror att slå sig in på marknaden, till exempel restprodukter från skogsbruk och massaindustri.

– Det enda som kan bita på palmoljeprodukterna just nu är konsumentmakten. Därför är det viktigt att samla information. Därför måste privatpersoner och upphandlare efterfråga eller kräva HVO fri från palmoljeprodukter, säger Per Östborn, drivmedelsansvarig på Gröna Bilister.

Redan nu i maj skulle svenska folket fått vägledning genom obligatorisk klimat- och ursprungsdeklaration av drivmedel vid pump. Men regeringen valde nyligen att skjuta upp införandet till oktober 2021. Därför måste vi nu på egen hand ställa drivmedelsbolagen till svars, och de måste bli transparenta på frivillig basis.

– Det kan finnas HVO-producenter som tror på hållbarheten i sina val av palmoljeprodukter som råvara, och som kan argumentera väl för detta. Men ett företag som är stolt över sin produkt berättar med glädje allt om den. Dra öronen åt er om ni märker att vissa saker döljs, säger Johanna Grant, ordförande i Gröna Bilister.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Akut kris för Green cargo

Bolaget behöver snarast kapitaltillskott, som kan vara så stort som 2,2 miljarder.

Nu ökar resandet igen!

Peab stärker i syd

Fortsatt trögt för bussarna

FTI chockar producenterna – Förpackningsavgifter högre än Tysklands

FTI:s PACK@lunch som webinar blev ett bryskt uppvaknande för många i förpackningens värdekedja, inte minst förpackningsproducenter och varumärkesägare, som måste lägga dessa avgifter på sina priser för att föras vidare till handeln och slutligen konsumenterna.

Peab bygger i Värmland

Nyhetsbrev

Svart plast? Inget problem!

Norge bygger gigantisk batterifabrik

Ny rapport om företags arbete för cirkularitet

Fördjupning - Läget i basindustrin - del 2

Plus

Fem snabba frågor…

Masugnsslagg i tysk cement

Eget varumärke ska stärka Olssons export

Ny Kubota har landat

Kubota KX060-5 lanseras nu i Sverige.

Empack 2020 ställs in

Mässarrangören Easyfairs väljer att ställa in Empack 2020 som skulle ha gått 30 september - 1 oktober på Kistamässan i år. – En mässa är till för att generera affärer och driva branschen framåt, säger Ola Lundqvist, Klusterchef Industri på Easyfairs.

Plus

Fem snabba frågor...

Generationsresor i sikte

Svenska Maskinmässan flyttar till 2022

Beslutet har dröjt, men nu står det klart att även Svenska Maskinmässan på Solvalla skjuts på framtiden. Eftersom arrangerande Maskinleverantörerna har premiär för sin skogsmaskinsmässa nästa år får dock entreprenadmaskinerna vänta till juni 2022.

"Det är ett måste att dela upp det på flera år"

Komplext uppdrag i Skandiahamnen

Plus

Omrörning är mycket mer än att bara blanda lite

Många industriella processer är svåra att tänka sig utan omrörning. Det finns en del att tänka på för att utnyttja omröraren optimalt.

NCC bygger för 750 miljoner

Engcon varslar

Engcon i Strömsund varslar om uppsägning. Hur många som berörs av åtgärden är i skrivande stund oklart. Enligt företaget är det vikande efterfrågan på grund av covid-19-pandemin i kombination med oklarheter kring politiska beslut som orsakat varslet.

Epiroc varslar i Sverige

Epiroc varslar 425 befattningar i Sverige om uppsägning. Orsaken är lägre global efterfrågan från gruv- och infrastrukturbolag till följd av covid-19-pandemin.

Halvvarmt uppdrag

337 hyreslägenheter till Eskilstuna

Nu utvärderas medel för bergtätning

Ny vd i Hybricon

Sandahlsbolagen köper två åkerier

Bredare bana i Linköping

Peab bygger utanför Göteborg

FTI-vd lämnar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Tvärstopp för Göta Kanal

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125