23948sdkhjf

Snabb evakuering i norr

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Snabbare evakueringar vid tågstopp i norra Sverige – det inför Trafikverket inom kort.

Från och med maj inför Trafikverket kortare tider för evakueringar och röjningar vid tågstopp i norra Sverige. Utanför storstadsregionerna får det ta max två timmar att påbörja evakuering av tågresenärer. Röjningen av spåren ska påbörjas inom tre timmar.

Trafikverket och branschen har samarbetat för att utveckla arbetssätt för att påskynda evakueringar och röjningar. Samtidigt har informationen till resenärer ombord på tåg som står stilla blivit snabbare och tydligare.

Sedan december 2019 har majoriteten av alla evakueringar i storstadsregionerna, Stockholm, Göteborg och Malmö påbörjats inom en timme. Även flertalet röjningar av trasiga tåg har påbörjats inom utsatt tid, dvs två timmar. Att alla röjningar inte har utförts inom utsatt tid beror främst på att det inte finns röjningslok på alla sträckor ännu

– I de evakueringar och röjningar vi har gjort hittills i år har dessa åtgärder också visat sig bidra till ett effektivare arbete. Men det som är absolut viktigast är att det har också faktiskt har lett till att färre tågresenärer blivit strandsatta på stillastående tåg, säger Thomas Pettersson, projektledare för projektet på Trafikverket.

Trafikverket fortsätter etableringen av fler röjningslok under 2020 fram till 2022–2024. När alla kontrakt är klara kommer vi att har röjningslok på 15 platser i landet för att snabbt kunna röja undan trasig tåg från spåret.

– Snabbare röjning av trasiga tåg ger mer plats på spåret som i sin tur leder till bättre punktlighet för resenärer och godstrafik i hela landet, säger Thomas Pettersson.

Röjningslok på 15 platser i landet

  • 2019 december: Stockholm och Malmö

  • 2020 april: Göteborg, Gävle, Hallsberg, Karlstad-Kil-Kristinehamn, Ljusdal, Nässjö, Älmhult, Östersund
    2020 dec: Borlänge

  • Tidigast 2022 -2024 : Boden, Kiruna Vännäs, Långsele

FAKTA/Trafikverkets uppdrag

I november 2017 fick Trafikverket i uppdrag från regeringen att införa en effektivare hantering vid störningar i tågtrafiken. Uppdraget har utförts i nära samverkan med branschen. Den 15 december 2019 gick regeringsuppdraget och projektet evakuering och röjning in i skarpt läge i södra Sverige med storstadsregionerna, Stockholm, Göteborg och Malmö. Evakuering innebär att resande måste lämna tåget oplanerat på en annan plats än vid en plattform (TTJ). Röjning är åtgärder efter avslutad räddning, i syfte att undanröja hinder för att få spår trafikerbart efter olycka eller haveri (JNB).

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ledare: Annorlunda sommar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

JM avtalar med byggvaruhandel

Ny upphandlingsmodell testas vid vägprojekt

Rätt utbildning Jessicas biljett till yrkeslivet

Svårt att få jobb efter gymnasiet? Inte med rätt utbildning. Det är 20-åriga Jessica Neiglick ett levande bevis på. Efter avslutad gymnasieutbildning till maskinmekaniker i Enköping våren 2018 blev det först sommarjobb och sedan en fast tjänst hos Swecon i Västerås.

Svevia säkrar stort och smått

För Svevia spelar det ingen roll om det är en bro som ska byggas eller en död grävling som ska plockas upp – säkerheten måste finnas där, även om det kostar.

Nyhetsbrev

Tvärstopp för Göta Kanal

Nu har den startat – testanläggningen som fångar koldioxid

De ska bygga Ragn-Sells anläggning för flygaska

Magnifik fabrik blev en utmaning för rivarna

Metallingjutna balkar, granitsten och riktigt seg betong. Färgfabriken är inte bara stor och full av lackrester, den är extremt stabil också – en utmaning för rivarna.

Industrijätten Hydro storvarslar

Stark orderingång i NRC-gruppen

2020 har, trots Covid-19-pandemin, börjat bra för NRC Group. Tillväxt i försäljningen och stark orderingång har resulterat i en orderstock som aldrig varit större än de dryga åtta miljarder norska kronor som redovisades i slutet av mars.

Sandviks nya paket

Den platta vinflaskan gör entré

Sandahls bryter med Schenker i förtid

Inget Load up North i år

Luft under vingarna för flygfotografering

Kranpunkten stärker i Stockholm

Kranpunkten förstärker närvaron i Stockholm genom att öppna en depå i Västberga industriområde, i nära anslutning till E4/E20, med Robin Eriksson som depåchef.

Tar över SL

De får asfaltera i Järfälla

Vindkraft löser småländskt elunderskott

Bristen på el i regionen kring småländska Åseda ska snart vara ett minne blott. Lösningen är 47 vindkraftverk i Uppvidinge kommun med en årlig elproduktion som beräknas uppgå till drygt 600 GWh, vilket skulle kunna förse 120 000 villor med hushållsel.

Överklagar jätteupphandling

Prisas för ökad gruvproduktion och högre säkerhet

Kapten! 28 Volvolastare anmäler sig

Nyligen var det uppställning för ett gäng nyinryckta i Eskilstuna. Uppställningsplatsen var dock inte en kaserngård utan hos Swecon där 28 specialutrustade Volvolastare anmäldes sig till tjänstgöring i det svenska försvaret.

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Sommarjobb på sliten väg

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Tungt för företagen

Mötesfri väg i Dalarna

Järnvägsplanering i Gävle

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Robotar gör armeringskorgar

Nio nya i Nacka

Nya bostäder i Gävle

Toppchef lämnar Scania för Daimler

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094