CHEF INTERVJU
Totalt finns ett 30-tal bolag inom Hogia-gruppen. Av alla dem är HPTS ett av det största sett till antal medarbetare. Bolaget är också ett av de äldsta inom Hogia som startade redan för litet drygt 30 år sedan.
Hur gick det till när du fick jobbet på Hogia?
– Det var inte så komplicerat, Hogia hade en öppning och de kontaktade mig och talade om den, säger Linda Ekdahl.
Var det lätt att tacka ja?
– Lätt var det inte, jag hade ett fantastiskt jobb på Västtrafik där jag trivdes mycket bra. Så det var inte helt enkelt men samtidigt kände jag att det skulle bli kul med nya utmaningar.
Vad kunde du ta med dig från Västtrafik till ditt nya jobb?
– Allt egentligen tänker jag. När man går till något nytt så brukar det alltid vara de samlade erfarenheterna och kunskaperna man tar med sig.
– Jag har varit med i kollektivtrafiken ganska länge, jag har halva mitt yrkesliv i detaljhandeln och andra halvan i kollektivtrafiken. På Västtrafik ansvarade jag för ganska många olika delar under den tid jag var där. De delar som ligger närmast till hands att ta med till Hogia, det är att jag hade ansvar för Västtrafiks kundstrategiavdelning, analysarbetet där. Och även åt kundstrategiskt arbete, nämligen att vända på synen på varumärket bland alla 9 000 som jobbar för Västtrafik.
Det handlar då framför allt om förarna och de andra som möter kunderna, enligt Linda Ekdahl som ansvarade för kundmötet genom ledarskapet såväl inom Västtrafik som med alla företag som jobbar för Västtrafik. Jag ansvarade också för Biljettkontrollen och Västtrafiks pris- och sortimentsfrågor.
– Jag har också varit involverad i samtliga trafikupphandlingar som har varit där de senaste åren. Det handlar om många trafikupphandlingar för Västtrafiks del och det har jag med mig hit till Hogia.
Har du rent av haft någon konkret nytta i ditt nya jobb?
– Ja, det var kul när vi vann den första upphandlingen som jag var involverad för Hogias räkning! 2 mars blev det klart att vi vunnit JLT (Jönköpings Länstrafik) dit vi ska leverera ett nytt centralsystem för kollektivtrafiken.
"Vi ser bara nyfikenhet och positivitet bland våra kunder”
Fler upphandlingar ligger ute i år och nästa år så det är goda chanser för Linda Ekdahl och HPTS att kamma hem fler kontrakt framöver.
Kan du berätta litet kort om Hogia-bolaget som du är chef för?
– HPTS startade sin verksamhet under 1980-talets sista år och för några år sedan knoppades ännu ett bolag som heter Hogia Communications, internt HCom, av. Vi jobbar dock med samma system och samma produkter men vi har olika kundbaser. Där jag jobbar har vi de offentliga trafikhuvudmännen som kunder, både i Sverige och internationellt, medan vårt systerbolag HCom har operatörer som kunder, alltså den privata marknaden.
Ni jobbar med molntjänster för bland annat trafikledning – hur har kunderna tagit emot den nya tekniken och dess nya möjligheter?
– Vi ser bara nyfikenhet och positivitet bland våra kunder, säger Linda Ekdahl. Våra kunder vill gärna vara involverade, de vill gärna hjälpa till med att skapa något bra. Vi arbetar också mycket med standardiserade produkter, tittar vi på branschen så ser vi att det varit ganska mycket egna öar bland trafikhuvudmännen genom åren. Samma fenomen har även återkommit hos operatörerna: De har jobbat på olika sätt med olika system. Sedan får man inte riktigt ihop det på helheten regionalt eller nationellt.
– Men såsom vi jobbar med system och produkter så ska de kunna användas på samma sätt av alla.
HPTS skapar ett sömlöst system utan begränsningar och det är just nu högaktuellt eftersom regeringen och samarbetspartierna beslutat om att införa ett nationellt biljettsystem för kollektivtrafiken i hela Sverige.
Projektet med ett nationellt biljettsystem ligger kanske helt i linje med vad ni tänkt sedan länge?
– Absolut! Det är så det behöver bli. Vi jobbar mycket med standarder och vi har hög expertis när det gäller just standarder. Jag kan där nämna Ulf Bjersing på vårt bolag som är internationell expert så vi har mycket stort fokus på just de här frågorna. Vi kan standardiserade produkter och vi jobbar med standardiserade produkter.
– Det är viktigt att se till så att ingen låser in sig i sitt eget hörn någonstans, standard ger nytta för alla.
Vilka utmaningar ser du och Hogia under det närmaste året?
– Som världen ser ut nu är allt utmaningar. Coronakrisen kommer att ge följdeffekter över lång tid, så mycket vet vi.
Just situationen med coronaviruset delar Hogia med alla andra men det finns annat bortom den frågan som är mycket intressanta:
– Det förhåller sig så att mitt bolag är i ett läge där nio av tio resenärer sin reser med den svenska kollektivtrafiken får sin information från något av våra system. Och det är nästan lika många i övriga Norden. Därför behöver vi växa på andra sätt nu. Vi jobbar mot nya geografiska horisonter men också med lite annorlunda inriktningar. Jag kan nämna att vi med stor nyfikenhet börjat jobba med AI och machine learning.
– Så utmaningen är inte att hålla ihop det som har varit, det gäller att verkligen se till att det som kommer blir lika bra och fungerar tillsammans. Det är ju så med tekniken, det kommer nytt hela tiden och vi behöver hålla det vi redan har gjort vid liv samtidigt som vi jobbar vidare framåt så att allt håller ihop. Dessutom behöver vi se till att det blir väldigt bra! Vi är nämligen inte ensamma på den här marknaden.
Och vilka är utmaningarna på lite längre sikt?
– Om jag då skulle sammanfatta hela Hogia-koncernen inklusive vårt bolag med ett ord så är det långsiktighet, säger Linda Ekdahl.
– Det finns en tanke med hela Hogia, inklusive HPTS, att vi ska finnas till hands här och nu och för lång tid framöver. Så när vi jobbar långsiktigt och strategiskt så tänker vi på de delarna. Vi är inget högriskbolag, vi går in i relationer, vi vill gärna gifta oss med någon och hålla äktenskapet vid liv länge. Det är hela vår tanke.
En tanke som tycks ha fungerat för Hogia-koncernen. Inget minusresultat i bokslutet på 30 år är kvitto på det. Samtidigt är det så att var tid har sina utmaningar, det som alltid legat fast är filosofin att hjälpa kunderna att nå sina mål på bästa möjliga sätt.
– När det gäller kollektivtrafiken så är våra kunder ganska samstämmiga – de vill ha fler kunder och de vill ha nöjdare kunder. Så för vår del handlar det för det första om att skapa system som skapar värde och fyller de behov som finns men också att se till att de här systemen är användarvänliga för dem som ska jobba med dem. För det tredje är det allra viktigast att det verkligen får effekt för de kunder som reser.
Kan era system både öka effektiviteten och minska kostnadsökningen inom kollektivtrafiken?
– Ja, det kan våra system. Vi sitter ju på den samlade datan för hela kollektivtrafiken i Sverige och i Norden. Så med justa prognosmotorer och med ännu större vikt på AI machine learning så ser jag absolut att vi kan hjälpa till att effektivisera på många olika plan. Både vad gäller trafikutveckling men också med uppföljning.
Kan du ge något exempel på vad man kan åstadkomma med AI machine learning?
– Exempelvis kan den tekniken användas till att prognostisera hur många människor som kommer att finns ombord på ett fordon per avgång. Genom att använda all den data vi har tillgång till och lägga på fler datalager som till exempel väderförhållanden kan man se hur resandet påverkas i olika fordonstyper. Det här gör också att kunderna kan planera sina resor utifrån det.
– Det var ett litet exempel, det finns många fler, AI machine learning kan tillämpas på allt möjligt – det som styr här är vad våra kunder trafikhuvudmännen behöver och i förlängningen vad deras kunder, resenärerna, behöver.
"Jag halkade in på ett bananskal 2007”
– Då är vi tillbaka igen på det övergripande målet – kundnöjdhet. Vi har inget självändamål mer än att trafikhuvudmännen ska nå sina mål. Det ska vi hjälpa dem att göra.
Slutligen, hur kom det sig att du sadlade om från detaljhandeln till kollektivtrafiken egentligen?
– Jag halkade in på ett bananskal 2007, säger Linda Ekdahl. Men uppriktigt sagt tänkte jag just innan att det där med kollektivtrafik verkade hemskt tråkigt. Det fick jag ändra på och i dag brinner jag för kollektivtrafiken. Det ger så otroligt mycket att få jobba inom det här området.
– Inom detaljhandeln hade jag ett jobb som jag verkligen uppskattade på ett tyskt företag, en klädkedja som heter New Yorker. Jag hade ansvar för att etablera den i Sverige och bygga butiker och delvis i Danmark. Dessutom var jag mycket i Tyskland, jobbet krävde alltså att jag reste otroligt mycket. Jag var bara hemma varannan helg och med ganska små barn kändes det inte hållbart i längden. Jag var tvungen att titta efter något annat så att jag kunde vara hemma mer.
Linda Ekdahl blev tipsad om Veolia Transport som det hette på den tiden. Trots att hon inte tyckte kollektivtrafik verkade speciellt kul så tog hon jobbet hon blev erbjuden som platschef (affärschef heter det numera) i Partille. På den tiden hade Veolia Transport fyra trafikuppdrag med Västtrafik.
Vad tänkte du när du sa ja till det uppdraget?
– Jo jag tänkte att det här kan jag väl ta – som ett genomgångsjobb tills jag hittade något annat längre fram. Hade inte en tanke på att släppa handeln och försäljningen när jag började i Partille. Men… jag blev kvar i kollektivtrafikbranschen. Och jag har hela hjärtat med mig!
FAKTA/Linda Ekdahl
Ansvarig för ett av Hogias största bolag som utvecklat IT-system för kollektivtrafiken sedan 1988.
Linda Ekdahl är ursprungligen från Kristianstad men kom upp till Västkusten för 20 år sedan och där har hon blivit kvar. Linda Ekdahl har själv lång och bred erfarenhet av att arbeta med kollektivtrafik. Närmast kommer hon från Västtrafik, tidigare var hon affärschef på Transdev med ansvar för kollektivtrafiken i Västra Götaland. Linda Ekdahl har därmed skaffat sig en djup och bred förståelse för kollektivtrafikbranschen och dess utmaningar.