23948sdkhjf

KLT vägrar stänga framdörrarna

Nästan alla trafikhuvudmän har gjort det – men ledningen för Kalmar Länstrafik, KLT vägrar stänga bussarnas framdörrar rapporterar Barometern.

För att minska smittorisken har de flesta trafikoperatörer och trafikhuvudmän i Sverige beslutat stänga bussarnas framdörrar och låta passagerarna gå in baktill i stället. Därmed kan de inte blippa sina biljetter vilket tydligen irriterar Kalmar Länstrafik, KLT.

SL i region Stockholm var först ut, därefter följde de flesta mer eller mindre motsträvigt efter, Skånetrafiken gjorde det först efter påpekande av Arbetsmiljöverket. Länstrafiken i Kronoberg stängde framdörrarna tidigt liksom Blekingetrafiken. Men KLT vägrar.

Det är Bergkvarabuss, Flexbuss, Nilsbuss och Connect Bus som kör busstrafiken åt KLT och skyddsombuden på de företagen har alla lämnat in en begäran om skyndsamma åtgärder till Arbetsmiljöverket. Enligt skyddsombuden är även de nu nämnda bussföretagen och KLT i princip överens om att passagerarna ska gå på via bussens framdörr och blippa sina biljetter precis som vanligt. Något som skyddsombuden anser är vansinne, särskilt då många bussförare passerat 70 år som anses vara den allvarligaste riskfaktorn.

Att risken är påtaglig fick ett tragiskt bevis inom SL-trafiken där en 72-årig förare dog av covid-19 efter att ha hoppat in och kört buss tillfälligt trots att han egentligen var pensionär. Nu vill skyddsombuden inom KLT:s busstrafik att alla förare som fyllt 70 år slutar att köra buss om inte framdörren stängs.

KLT:s trafikdirektör Christer Holmgren uppger till Barometern att han har förståelse för bussförarnas oro men säger också att frågan inte är så enkel som den framställs av skyddsombuden. Enligt honom är det säkrare med ett bra flöde genom bussen där passagerarna inte krockar med varandra vilket blir fallet om alla ska gå på och av genom bakdörrarna.

Till det kommer att en fjärdedel av KLT:s bussar kör regiontrafik och har bara en dörr för resenärerna, enligt Christer Holmgren. Om Arbetsmiljöverket kräver stängd framdörr skulle de bussarna få tas ur trafik vilket vore olyckligt.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Sänd till en kollega

0.062