23948sdkhjf

Tågföretagen sågar banavgiftsrapport

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

En intressant rapport – men dessvärre utan relevanta slutsatser, det anser Tågföretagen om den SNS-rapport om de svenska banavgifterna som nyligen publicerades.

Branschorganisationen Tågföretagen är inte imponerade av slutsatserna i den SNS-rapport som påstår att tågoperatörerna betalar för litet för att köra på svenska Banverkets spår.

Läs om SNS-rapporten HÄR!

Gustaf Engstrand, näringspolitisk chef på Tågföretagen, tycker att det är intressant att titta på smartare prissättning av nyttjandet av järnvägen för utbyggnad av ny infrasturkur. Men dessävrre är centrala slutsatser i rapporten inte relevanta på grund av den begränsade kopplingen till motsvarande hatering av andra trafikslag.

Fyrstegsprincipen som styrningsmodell kopplad till prissättning av externa kostnader och internalisering, vid infrastrukturutbyggnad måste förstås tillämpas på samma sätt för alla trafikslag, järnvägsinvesteringar ska inte behandlas annorlunda än väginvesteringar på grund av hur banavgifter tas ut, säger Gustaf Engstrand. Han fortsätter:

– Rapporten använder gamla värden bland annat avseende CO2 och partikelutsläpp i rapporten, ASEK-värdena genererar trafikslagens grad av omhändertagande av dess belastning på samhället.

Läs mer om det HÄR!

– Kvalitet i tåglägen, jämför ”skogstid”, det vill säga när i första hand godstågen står på separat spår och väntar på att snabbare persontåg ska passera. Frågan om kvalitet/effektivitet i tåglägen borde adresseras i samband med att prissättning diskuteras, säger Gustaf Engstrand.

En annan faktor är hur tågföretagen resonerar när de ansöker om att få köra tåg:

– Det faktiska behovet av specifika avgångstider avspeglas inte i tågföretagens ansökningar om kapacitet i järnvägssystemet. I stor utsträckning ansöker man den kapacitet man tror är realistiskt att få, det vill säga faktisk efterfrågan är inte tillräckligt analyserad.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Akut kris för Green cargo

Bolaget behöver snarast kapitaltillskott, som kan vara så stort som 2,2 miljarder.

Nu ökar resandet igen!

Peab stärker i syd

Fortsatt trögt för bussarna

FTI chockar producenterna – Förpackningsavgifter högre än Tysklands

FTI:s PACK@lunch som webinar blev ett bryskt uppvaknande för många i förpackningens värdekedja, inte minst förpackningsproducenter och varumärkesägare, som måste lägga dessa avgifter på sina priser för att föras vidare till handeln och slutligen konsumenterna.

Peab bygger i Värmland

Nyhetsbrev

Svart plast? Inget problem!

Norge bygger gigantisk batterifabrik

Ny rapport om företags arbete för cirkularitet

Fördjupning - Läget i basindustrin - del 2

Plus

Fem snabba frågor…

Masugnsslagg i tysk cement

Eget varumärke ska stärka Olssons export

Ny Kubota har landat

Kubota KX060-5 lanseras nu i Sverige.

Empack 2020 ställs in

Mässarrangören Easyfairs väljer att ställa in Empack 2020 som skulle ha gått 30 september - 1 oktober på Kistamässan i år. – En mässa är till för att generera affärer och driva branschen framåt, säger Ola Lundqvist, Klusterchef Industri på Easyfairs.

Plus

Fem snabba frågor...

Generationsresor i sikte

Svenska Maskinmässan flyttar till 2022

Beslutet har dröjt, men nu står det klart att även Svenska Maskinmässan på Solvalla skjuts på framtiden. Eftersom arrangerande Maskinleverantörerna har premiär för sin skogsmaskinsmässa nästa år får dock entreprenadmaskinerna vänta till juni 2022.

"Det är ett måste att dela upp det på flera år"

Komplext uppdrag i Skandiahamnen

Plus

Omrörning är mycket mer än att bara blanda lite

Många industriella processer är svåra att tänka sig utan omrörning. Det finns en del att tänka på för att utnyttja omröraren optimalt.

NCC bygger för 750 miljoner

Engcon varslar

Engcon i Strömsund varslar om uppsägning. Hur många som berörs av åtgärden är i skrivande stund oklart. Enligt företaget är det vikande efterfrågan på grund av covid-19-pandemin i kombination med oklarheter kring politiska beslut som orsakat varslet.

Epiroc varslar i Sverige

Epiroc varslar 425 befattningar i Sverige om uppsägning. Orsaken är lägre global efterfrågan från gruv- och infrastrukturbolag till följd av covid-19-pandemin.

Halvvarmt uppdrag

337 hyreslägenheter till Eskilstuna

Nu utvärderas medel för bergtätning

Ny vd i Hybricon

Sandahlsbolagen köper två åkerier

Bredare bana i Linköping

Peab bygger utanför Göteborg

FTI-vd lämnar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Tvärstopp för Göta Kanal

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129