23948sdkhjf

Norwegian-bolag ansöker om konkurs

Norwegians pilot- och kabinbolag i Sverige och Danmark ansöker om konkurs – totalt drabbas närmare 5 000 anställda i båda länderna.

Effekterna av Covid-19 har resulterat i att land efter land har stängt sina gränser vilket i sin tur har gjort att förutsättningarna för att kunna resa i princip har försvunnit. För Norwegian innebär det att nästan all flygverksamhet har upphört samtidigt som stora personalkostnader kvarstår.

Piloterna och kabinpersonalen är i huvudsak anställda i olika dotterbolag i Norwegiankoncernen. Trots alla de åtgärder som bolaget har vidtagit för att minska kostnaderna, återstår inget annat alternativ för styrelsen för dessa bolag att ansöka om konkurs enligt koncernledningen. Beslutet påverkar totalt 1 571 piloter och 3 134 i kabinpersonalen i Sverige och Danmark plus ytterligare anställda. För Sveriges del ska det handla om ungefär 1 000 personer.

Beslutet att ansöka om konkurs för Norwegians fyra dotterbolag Pilot Services Sweden AB, Norwegian Pilot Services Denmark ApS, Norwegian Cabin Services Denmark ApS och Norwegian Air Resources Denmark LH ApS, har fattats av bolagens styrelser idag måndag.

I Norge finns det permitteringsmöjligheter som innebär att staten står för lönekostnaden under permitteringen. Dessvärre finns inte motsvarande permitteringsmöjligheter i Sverige och Danmark vilket innebär att kostnaderna kvarstår även om piloter och kabinpersonal inte arbetar.

Norwegians flygbolag med drifttillstånd i Sverige, Norwegian Air Sweden (NSE) berörs inte. Norwegian har 54 svenskregistrerade flygplan och drifttillstånd i Sverige. Norwegian har inte trafikerat några linjer i Sverige och Danmark på flera veckor till följd av Corona.

– Det här är den värsta krisen någonsin för flygbranschen och vi har gjort allt vi kan för att undvika det som nu sker med våra dotterbolag i Sverige och Danmark. I likhet med våra konkurrenter, har vi bett om statligt stöd i både Sverige och Danmark. Den första formella ansökan till svenska myndigheter skickades för en månad sedan men det har fortfarande inte kommit några konkreta förslag på likviditetsåtgärder, säger Norwegians koncernchef Jacob Schram. Han fortsätter:

– Vi har inte tid att vänta eftersom bolaget befinner sig i akut kris. Våra piloter och vår kabinpersonal är kärnan i vår verksamhet och har gjort ett helt fantastiskt jobb. Det har varit ett mycket tungt beslut och jag beklagar djupt de konsekvenser detta får för de som berörs. Vi arbetar dygnet runt för att ta oss igenom den här krisen och för att komma tillbaka i luften igen, som ett starkare och bättre Norwegian än någonsin och där vi kan erbjuda jobb för flygande personal

– Trots de åtgärder som bolaget redan har vidtagit, i kombination med brist på betydande statligt stöd från svenska och danska regeringarna, finns det inte något annat alternativ. Styrelsen för nedan bolag inom Norwegiankoncernen har idag måndag 20 april fattat beslut om att ansöka om konkurs.

Konkurs gäller följande bolag:

  • Pilot Services Sweden AB

  • Norwegian Pilot Services Denmark ApS

  • Norwegian Cabin Services Denmark ApS

  • Norwegian Air Resources Denmark LH ApS

Till följd av att behovet av piloter och kabinanställda nu är i det närmaste obefintlig har Norwegian även sagt upp avtalen med OSM Aviation och Rishworth som levererar crewtjänster till Norwegian. Dessa bolag har flygande personal i Sverige, Spanien, England, Finland och USA.

De dotterbolag som ansöker om konkurs och avtalen med crewtjänster som har sagts upp påverkar totalt 1571 piloter och 3134 kabinanställda i Sverige, Danmark, Finland, Spanien, Storbritannien och USA. Cirka 700 piloter och 1300 kabinanställda med bas i Norge, Frankrike och Italien berörs inte. 

Den fortsatta hanteringen av berörda dotterbolag som ansöker om konkurs blir nu en fråga för konkursdomstolar och konkursförvaltare i respektive land.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Sänd till en kollega

0.126