23948sdkhjf

Gräv lagom – eller inte alls

Familjeföretaget CN:s Gräv hittade en skruvad lösning när de ville bredda sig efter 30 års nischat arbete. – Det är sunt att stå på flera ben.

Linköping. CN:s Gräv har skaffat sig en urstark nisch – i över 30 år har husdräneringar varit företagets specialitet och två av företagets anställda är ute på den typen av jobb året runt.

Läs också: Unik rivning när E4-bro sprängs i Stockholm

Att gräva för pooler har blivit en annan viktig födkrok för CN:s Gräv, som ofta får referenser av en av landets största poolleverantörer.

– Husdränering och pooler har varit vår ”grej” länge men det är inte alls säkert att vi fortsätter så, säger Timmie Hagström, delägare i företaget.

En anledning är att det har sina sidor att arbeta med privatkunder – det är inte ovanligt att kraven på entreprenören blir högre och riskerna större.

Privatkunderna kommer att förbli en viktig del av verksamheten men CN:s Gräv vill bredda utbudet, till exempel jobbar en hjulgrävare säsongsvis med asfaltsjusteringar och tanken är att hitta nya typer av uppdrag, eventuellt med nya typer av maskiner.

Läs också: ”Är man tillräckligt lat hittar man en lösning”

– Vi stänger inga dörrar, säger Timmie Hagström.

Företagets motto, som hängt med sedan starten 1987 och lyder ”Gräver dé mesta åt de flesta” kan alltså snart vara sannare än någonsin förr.

– Det är sunt att stå på flera ben, säger Kim Hadén, även han delägare.

Ett nytt och skruvat ben finns redan på plats – CN:s Gräv har åtagit sig att sälja och montera Helsingborgsföretaget Sluta Grävs markskruv.

Läs också: ”Det är ju på håret – allt måste klaffa”

– Timmie fick nys om markskruven på nätet, de sökte en representant i Linköpingsområdet och då nappade vi, säger Kim Hadén.

Det är han som ska ta ansvaret för Sluta Gräv, och förhoppningarna är stora.

–  Får vi den fart vi tror behöver vi en ny lastbilsförare och eventuellt också en montör, säger Timmie Hagström.

Markskruven ska vara ett alternativ till betongplintar, i stället för att gräva stora hål och sedan gjuta kan en borrmaskin dra ner en rejäl skruv i backen.

Läs också: Ilsken hyvelförare tryckte till

– Det blir ingen åverkan på tomten, det går fort och smidigt och skruven bär bättre än betongplintar, säger Timmie Hagström.

–  Skruven kan användas för allt där man behöver ett markfundament, allt från flaggstänger, stolpar, plank och bryggor till hela hus, säger Kim Hadén.

CN:s Gräv fick uppdraget i november, men har redan fått ut en del skruvar på marknaden – till exempel 105 skruvar som ska monteras för en solcellsanläggning utanför Linköping.

– Skruvarna kan också vara bra när vi gräver för pooler, kommenterar Thomas Nilsson.

Läs också: Magnifik fabrik blev en utmaning för rivarna

Han är pappa till Kim och Timmie och det var han som grundade företaget 1987 tillsammans med Stefan Candell.

De två arbetade på samma lantbruk men startade eget vid sidan om.

– Vi köpte en traktorgrävare och började åta oss extrajobb, säger Thomas Nilsson som numera är både vd, grundare och delägare.

Åkrar och boskap var snart ett minne blott, de två jordbruksarbetarna växlade om till entreprenad och redan från början stod husdräneringar högst på agendan.

Ett par år senare hoppade Stefan Candell av men Thomas Nilsson och traktorgrävaren, en Hymas 474 från tidigt 1980-tal, körde vidare.

–  Jag fortsatte på samma spår, med husdräneringar.

Det tidiga 1990-talet var hårt för bygg- och anläggningsbranschen, ibland tog jobben slut redan i september men Thomas Nilsson stretade på och så sakteliga började det ljusna.

Jobben blev fler och med tiden fick till och med lov att ta in en eller annan F-skattare.

Hymasgrävaren hade redan bytts ut mot en nyare grävlastare, en Hymas 900T, och i mitten av 1990-talet skaffade han en midjestyrd Valmet 9000.

– Det gick bättre och bättre, minns Thomas Nilsson.

I början av 2000-talet köpte han en Fiat Hitachi hjulgrävare på nio ton, en lastbil införskaffades också och han anslöt företaget till entreprenad- och åkericentralen Biab, som sedan blev Östgötafrakt som sedermera blev GDL.

– Jag fortsatte med mina husdräneringar men nu fick vi in en hel del andra jobb också, minns han.

Han tog in fler F-skattare och med tiden började han anställa. En av de som kom in i firman i början av 2000-talet var sonen Kim Hadén, som började arbeta som lastbilsförare.

För ungefär tio år sedan hade företaget 10-12 anställda. Det fanns jobb så det räckte men när några slutade valde Thomas Nilsson att inte ersätta dem – istället drog han ner på verksamheten.

– Det tar mycket energi att hantera så många människor, konstaterar han.

2011 klev ännu en son in i företaget.

– Det var definitivt inte min plan att jobba här men vi hade pratat om det lite på skoj – så jag provade, säger Timmie Hagström.

Han hade jobbat som teknisk support på Sony Eriksson, en merit som han förmodligen har nytta av när han nu ansvarar för kundkontakterna på CN:s Gräv.

– Jag träffar kunder och gör offerter men det är ett litet företag så när det behövs är jag spadgubbe på fältet, ler han.

2017 gick han också in som delägare och i fjol gjorde brodern Kim detsamma.

–  Det var dags, säger Thomas Nilsson, som med ålderns rätt börjat planera för att dra ner sitt engagemang i firman.

2011 gick CN:s Gräv ur GDL.

– Det gick riktigt bra på lastbilssidan, men på grävsidan raggade vi mest egna jobb som vi räknade på själva. Trots det skulle centralen ha provision på allt vi gjorde, det blev lite struligt, säger Thomas Nilsson.

Nu funderar han dock på att gå med igen.

– Vi tänkte skaffa fler lastbilar och större grävmaskiner, beroende på vilka jobb vi kan få, maskinparken vi har nu är anpassad till nuvarande verksamhet.

I dag har CN:ns Gräv två lastbilar: en Scania G480 lastväxlare och en Volvo FMX.

Med tanke på att företaget jobbar mycket med husdränering är entreprenadmaskinerna relativt små.

Basen är en JCB 403 hjullastare på 2,5 ton och fyra grävmaskiner i storleken 1-15 ton: en Kubota 57KX på sex ton, en Wacker Neuson EW100 hjulgrävare på 10-11 ton, en Case CX 130 bandgrävare på 15 ton och så den lilla ”mustaschmaskinen”.

Med sin blygsamma vikt på ett enda ton är ”mustaschmaskinen” minst i klassen, en blåfolierad Doosan DX10Z som Maskinia auktionerade ut hösten 2019 till förmån för cancerforskning.

– Vi hade varit på vippen att köpa en likadan tidigare, så när vi såg den på Maskiniadagarna föll det sig naturligt att lägga ett bud så att vi dessutom kunde skänka lite pengar till en god sak, säger Kim Hadén.

Firman behövde en liten och smidig maskin och Doosangrävaren står nu redo i Linköping.

– Den ska iväg nästa vecka och gräva kabel, säger Timmie Hagström.

I dag har företaget sex anställda och en F-skattare, det kan nog bli några till snart – inte minst för att de tre delägarna tror stenhårt på markskruven.

Rekrytering är dock knepigare än det borde vara, anser de tre delägarna.

– Det är lätt att få fram maskiner, men mycket svårare att hitta någon som kan köra dem – åtminstone någon som är något att ha, konstaterar Timmie Hagström.

Han noterar att många har en skev bild av vad yrket faktiskt innebär.

– På ett litet företag som vårt kan man inte sitta åtta timmar i maskinen varje dag, man måste kunna hålla i en skyffel, man måste kunna fungera i grupp och ha social kompetens så att man kan prata med privatkunder.

Jobb finns det så det räcker, Thomas Nilsson betonar dock att det gäller att arbeta lagom mycket.

–  Det får inte bli så att man jobbar både helger och sena kvällar – klarar man inte jobbet på normal tid borde man kanske syssla med något annat.

Sönerna verkar hålla med.

– Vi gräver måndag till fredag, 07-16, det får räcka!

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Sänd till en kollega

1.974