Det här är första delen i vår artikelserie om blockkedjor. Här berättar vi hur de kan användas i gruvbrytning. I andra artikeln förklarar vi vad blockkedjor är och hur de fungerar.
Fin-koppar eller ful-koppar? Snart kommer det bli möjligt att veta vilket ursprung metallen i en produkt har. Det står klart när gruvbranschen nu beviljats medel till en helt ny pilotstudie om spårbarhet.
Behovet av metaller och mineral växer med ny teknik och med övergången till nya energiformer. Samtidigt ökar oron över gruvnäringens negativa påverkan på både miljön och lokalsamhälle.
Syftet med projektet TraceMet – Traceability for sustainable metals and minerals – är att bidra till en lösning på denna växande konflikt. Intitiativet kom från branschorganisationen Svemin och leds av IVL, Svenska Miljöinstitutet.
– Målet med projektet är att ta fram ett system och en teknisk lösning som möjliggör en certifierad ursprungsdeklaration. Tanken är att man genom hela värdekedjan ska kunna se både koldioxidavtrycket för metallen och hur mycket återvunnet material den innehåller, säger Erik Lindblom, projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet.
Projektet ska ta fram två olika pilotsystem. Det ena följer värdekedjan för järn, från gruvan via ståltillverkning till bussar och lastbilar. Det andra gäller koppar, från gruvbrytningen via tillverkning av koppartråd till färdiga elkablar.
Genom att använda massbalansbokföring och en blockkedjedatabas ska projektet visa hur ett internationellt accepterat system för certifiering och spårbarhet kan utformas.
Frågan är högaktuell, allt fler producenter och konsumenter vill veta vilket ursprung metaller i produkter har, och det pågår just nu flera projekt parallellt i världen inom certifiering av metaller.
– Det visar på hur enormt stort tryck det är att komma framåt i den här frågan, vi ger varandra draghjälp. Men just det här projektet är såvitt vi vet det enda som involverar aktörer i hela värdekedjan, säger Maria Sunér Fleming, vd på gruvornas branschorganisation Svemin som är projektägare och initiativtagare till TraceMet.
Till projektet knyts flera strategiska partners inom gruvnäringen, bland annat LKAB och Boliden. Men även nyckelaktörer som Volvo Group, Scania, Elektrokoppar och SSAB.
Projektet pågår i drygt ett år och finansieras till stor del inom ramen för det strategiska innovationsprogrammet för gruv- och metallutvinnande industri, SIP STRIM. Det är en del av Vinnovas, Energimyndighetens och Formas satsning på strategiska innovationsområden.
I nästa artikel förklarar vi vad blockkedjor är och hur de fungerar.