23948sdkhjf

Svensk-spansk lösning i Skåne

Ett kontrakt värt 800 miljoner kronor har gått ett spansk-svenskt konsortium.

Trafikverket har gett ett konsortium bestående av NCC och spanska OHL uppdraget att bygga ut den tre kilometer långa järnvägssträckan mellan Lund och Flackarp.

Läs också: Svevia behöver hjälp i Borås

Två nya spår ska byggas väster om de befintliga spåren. En helt ny station ska byggas vid Klostergården, med en 250 meter lång perrong på vardera sida, och en ny tunnel för gång- och cykeltrafik.

Parterna i konsortiet, i samverkan med Trafikverket, har sedan 2017 arbetat tillsammans med att bygga ut Södra stambanan mellan Arlöv och Flackarp från två till fyra spår, med tre nya stationer, nya övergångar och en tunnel.

I detta kontrakt fanns också en option om att bygga ut sträckan Flackarp-Lund.

Trafikverket och NCC/OHL har  genom samverkansformen Early Contractor Involvement (ECI) utarbetat innehållet i optionen och gjort de förberedande arbetena för sträckan som nu ska byggas.

Läs också: Mer pengar till järnvägsunderhåll

– Det har varit ett gemensamt mål sedan byggstarten 2017, att hitta en lösning för att tillsammans med NCC/OHL också bygga delen mellan Flackarp och Lund inom projekt Lund-Arlöv fyra spår. Överenskommelsen som vi nu kommit fram till är bra för alla parter. Att vi kan bygga klart hela sträckan Malmö och Lund i ett gemensamt projekt sparar värdefull tid och pengar, säger Trafikverkets projektledare, Jens-Peter Eisenschmidt, i ett pressmeddelande.

– Utbyggnaden av Södra stambanan kommer att minska antalet trafikstörningar och öka möjligheten att köra fler tåg på sträckan. I de förberedande arbetena har vi använt erfarenheterna från det pågående projektet och på så vis skapat en effektiv erfarenhetsåterföring, det ger mer infrastruktur för pengarna, säger Nils Bjelm, divisionschef NCC Infrastructure.

– Projektet är viktigt ur både en ekonomisk och social synvinkel. Det kommer att förbättra medborgarnas tillgång till infrastrukturservice betydligt, tack vare tekniska innovationer och lösningar, säger José Antonio Fernández Gallar, vd OHL.

Ordern är värd 800 miljoner kronor, byggstart sker nu i april och det hela ska vara klart i slutet av 2024.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Sänd till en kollega

0.109