23948sdkhjf

Kollektivtrafikens kontrollanter får mer jobb

Resandet med kollektivtrafiken minskar i hela Sverige – men biljettkontrollanterna har fått mer att göra, nu får de både förstärkning, ny skyddsutrustning och nya arbetsuppgifter.

VARNING! Den här texten är ett aprilskämt!

Coronakrisen har minskat antalet resenärer i kollektivtrafiken, samtidigt har det visat sig att många tar sig större friheter än annars för att slippa betala för resan. Inom SL-trafiken i region Stockholm har exempelvis påstigning baktill i bussen gjort att många kliver på bussarna trots att de saknar färdbevis. På andra håll i landet där samma regler införts har trafikhuvudmännen samma erfarenheter.

I tider som dessa har dock en rad av landets största trafikhuvudmän beslutat att blixtupphandla fler kontrollanter samtidigt som de egna snabbutbildas för att fungera på ett nytt sätt tillsammans med de nya. Samordningsuppdraget gick till konsultbolaget SPT (Secure for Public Transport) som tidigare hjälpt bland annat den tyska kollektivtrafiken med säkerhetsfrågor.

Men det går ju inte att blippa sin biljett om man stiger på där bak?

– Det är inte okej i alla fall, speciellt inte att utnyttja en pandemi för att strunta i att göra rätt för sig, säger Brita Lundgren-Grünstein, senior säkerhetskonsult hos SPT som fått i uppdrag att granska säkerhetsläget i den svenska kollektivtrafiken ur ett nationellt perspektiv. Hon har beskrivits som säkerhetsbranschens järnlady med hårda nypor och som ofta genomför överraskande och helt nya angreppssätt på olika problem när det är kris. Som nu.

– Många har i likhet med SL öppnat upp bakdörrarna och stängt det främre dörren för att våra bussförare inte ska drabbas av smittan. Det är bra. Men kräver moral hos resenärerna, de ska självklart ha giltigt färdbevis på det ena eller andra sättet, finns ingen ursäkt att inte ha det, säger Brita Lundgren-Grünstein.

Så hur ser du på att så många struntar i att betala nu under krisen?

– Det är rent ut sagt botten att så många personer i det här läget snyltar på allas vår välfärd genom att resa utan att betala. Ruttet lågt. Syndarna lär bli förvånade nu när det företag vi valt ut kliver in med massiva resurser för att kontrollera att i princip alla betalat sin resa.

Hur det ska gå till har rt-forum nu fått redan på: De befintliga kontrollanterna inom kollektivtrafiken förstärks nationellt med inledningsvis över 400 tillfälligt arbetande kontrollörer från företaget NRS, Nordic Risc Solutions. Dock mest i storstadsregionerna som har speciellt stora problem, med resenärer som inte uppför sig korrekt, enligt Brita Lundgren-Grünstein. Hon anser vidare att den nya kontrollverksamheten kommer att vara betydligt mer proaktiv i stället för den reaktiva tradition som länge varit gällande i Sverige. NRS har medarbetare med erfarenhet från insatser i bland annat Afganistan där de varit mästare på att hantera ordningsfrågor.

Redan tidigt 1 april börjar den nya proaktiva kontrollverksamheten att rulla igång. Kontrollörerna ser inte heller ut som tidigare utan kommer fullt skyddsutrustade att stiga på bussar och annan kollektivtrafik när resenärerna minst anar det.

För att ytterligare öka säkerheten har kontrollörerna militär skyddsutrustning med något som liknar gasmasker, detta för att säkerställa att obstinata plankare inte ska kunna slita hål på skyddskläderna eller maskerna och exempelvis hosta på kontrollören.

Blir det inte skrämmande för alla hederliga som åker kollektivt att mötas av personer som påminner om paramilitära grupper?

– Det ser jag inga problem med, passar det inte så kan de som klagar gärna sluta att åka kollektivt, säger Brita Lundgren-Grünstein.

Det sägs att det ibland är trängsel i bussarna trots att många jobbar hemma, folk står som packade sillar trots alla påbud om att hålla avstånd – gör ni något även åt det problemet?

Lita på det, nu blir det också ändring på den trängsel som uppkommit och kan tänkas uppkomma i storstädernas kollektivtrafik. Kontrollörerna ska handgripligen se till att resenärerna sköter sig och inte klumpar ihop sig. De har med sig speciella redskap för detta så att de slipper ta i folk som inte sköter sig utan trängs fastän de inte ska göra det. De kommer att sära på sig, var så säker!

Men hur gör man om man vill med en buss med många resenärer?

Väntar på nästa buss! Hur svårt kan det vara för vuxna människor mellan varven, säger Brita Lundgren-Grünstein. Hon fortsätter:

Inom kort kommer vi att minimera antalet tillåtna passagerare, en buss som normalt tar 50 passagerare ska inte ha fler än 15 passagerare ombord. Är det stökiga resenärer kommer kontrollörerna att plocka ner antalet så att det ibland bara blir två per buss.

Att det då blir att vänta länge innan man kan åka med ser Brita Lundgren-Grünstein som ännu ett problem till för att lösas: Många, allt för många, kan komma att bli ståendes vid landets busshållplatser. Det blir dock snabbt olagligt efter maximalt 50 personer får samlas i en busshållplats samtidigt enligt regeringens senaste beslut. Där hoppas hon att polisen gör insatser mot överfulla hållplatser på sedvanligt vis.

– Polisen har våldsmonopol, så det är bara att sätta igång skingra folk som står för tätt vid hållplatserna.

Sist men inte minst – hur ska du fira påsken i år?

Ha ha, den var fin! Jo du, jag är inbjuden som privatkonsult nu när hela ledningen för Folkhälsomyndigheten tar time out i Åre, hela gänget tar regeringsplanet till Östersund och sedan hoppas vi få tag på ett bussbolag som då fortfarande kan köra oss till skidbackarna. Folkhälsomyndigheten har befunnit sig i medietdraget länge nu så de behöver avkoppling. Så även jag själv, min familj, man barn och barnbarn, nu kan vi passa på och vara på fjällsemester ganska mycket för oss själva, avslutar en uppsluppen Brita Lundgren-Grünstein

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078