23948sdkhjf

Bara elva ”Bra val” när Folksam granskade hantverkarbilar

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Bara elva av 41 modeller lever upp till de krav som gäller för benämningen ”Bra val”, när Folksam nu för första gången gjort en genomgång av säkerheten i transportbilar under 3,5 ton – även kallade hantverkarbilar.

I mer än 20 år har Folksam undersökt nya personbilsmodeller utifrån säkerhet och bränsletörst. Nu har försäkringsbolaget tagit ytterligare ett steg och granskat nya transportfordon med totalvikt under 3,5 ton. Produktgruppen har valts för att den används av många företag och är ett vanligt inslag i trafiken. Efter slutfört arbete konstaterar Folksams forskare att säkerheten är eftersatt i fordonstypen, jämfört med personbilar.

De utsätts inte för konsumentkrocktester i lika stor utsträckning som personbilar och det medför att säkerhetsutvecklingen inte skyndas på. Vid upphandling av transportfordon är ofta ekonomi och lastförmåga prioriterade. Val av säkerhetsutrustning kan komma i andra hand, eftersom de ofta är tillval eller saknas helt, säger Anders Ydenius, den av Folksams forskare som ansvarar för granskningen.

Folksam betonar att det tidigare inte heller funnits någon riktigt bra vägledning för de företagare som velat prioritera säkerheten vid val av nya transportfordon – en lucka som företaget haft ambitionen att fylla med sin genomgång.

Folksam har delat in transportbilarna i fyra storlekar: liten, mellan, stor och pickup. För att få märkningen Bra val krävs bland annat en krocksäkerhet på högsta nivå, det ska finnas möjligheter till autobroms och antisladd ska vara standard. Sammantaget klarade enbart elva av 41 transportbilsmodeller kriterierna för Bra val.

– Tyvärr går det inte att ha samma säkerhetskriterier för transportbilar som för personbilar, bland annat därför att de inte har samma nivå på säkerhetsutrustning. Bland transportbilarna har cirka 15 procent autobroms som standard på alla sina versioner - motsvarande bland personbilarna är ungefär 72 procent. Dessutom är autobromssystemen oftare av enklare typ utan fotgängar- eller cykeldetektion, säger Anders Ydenius.

Folksam lyfter fram tre faktorer som i hög grad bidrar till att det skiljer en del i den säkerhetsutrustning som skiljer transportbilar från personbilar.

Läs också: Komplicerat att bedöma fordonsärenden

1 Arbetsfordon körs i genomsnitt 16 procent längre per år än personbilar.

 2 Arbetsfordon är ofta tungt lastade med begränsade möjligheter att förankra all last. Det ställer större krav på bilens krocksäkerhet och förmåga att förhindra att last kommer in i förarkupén.

3 Transportfordon används i snitt fyra år längre än personbilar, vilket gör att det dröjer längre tid för nya säkerhetssystem (som ofta införs vid generationsskiften) att få större genomslag.

Säkerhetskrav för att klara märkningen Bra val

  • Minst 40 procent bättre än medelbilen i Folksams undersökning “Hur säker är bilen?” (samtliga storleksklasser) eller minst fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester.

  • Krocktestresultat från Euro NCAP får vara max åtta år gamla.

  • Bilen ska ha autobroms med fordonsdetektion som standard eller tillval. Autobromssystemet ska åtminstone kunna bromsa automatiskt för personbilar i samma riktning.

  • Bilen måste ha antisladdsystem ESC som standardutrustning. 

  • Bilen måste vara utrustad med bältespåminnarsystem på förarplats som når upp till Euro NCAP:s krav på bältespåminnare.

Bra val-klassade bilar

Storlek

Bilmärke

Modell

Liten

Ford

Transit Connect

Liten

Peugeot

Partner

Mellan

Citroen

Jumpy

Mellan

Ford

Transit Custom

Mellan

Opel

Vivaro

Mellan

Peugeot

Expert

Mellan

Toyota

Proace

Stor

Volkswagen

Crafter

Pickup

Ford

Ranger

Pickup

Mercedes

X-Class

Pickup

Toyota

Hilux

Elva modeller klarade de säkerhetskriterier som satts upp av Folksams forskare för att nå upp till märkningen Bra val.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (1)
Startsidan just nu

PVC-branschen närmar sig sitt cirkulära mål

Trångbodda poliser ska få mer utrymme

NCC bygger i Hässleholm

Skellefteå får pengar

Långvarig nedgång hotar kollektivtrafiken

Bussbranschen välkomnar slopade reserestriktioner

Nyhetsbrev

Akut kris för Green cargo

Bolaget behöver snarast kapitaltillskott, som kan vara så stort som 2,2 miljarder.

Nu ökar resandet igen!

Peab stärker i syd

Fortsatt trögt för bussarna

FTI chockar producenterna – Förpackningsavgifter högre än Tysklands

FTI:s PACK@lunch som webinar blev ett bryskt uppvaknande för många i förpackningens värdekedja, inte minst förpackningsproducenter och varumärkesägare, som måste lägga dessa avgifter på sina priser för att föras vidare till handeln och slutligen konsumenterna.

Peab bygger i Värmland

Svart plast? Inget problem!

Norge bygger gigantisk batterifabrik

Ny rapport om företags arbete för cirkularitet

Fördjupning - Läget i basindustrin - del 2

Plus

Fem snabba frågor…

Masugnsslagg i tysk cement

Eget varumärke ska stärka Olssons export

Ny Kubota har landat

Kubota KX060-5 lanseras nu i Sverige.

Empack 2020 ställs in

Mässarrangören Easyfairs väljer att ställa in Empack 2020 som skulle ha gått 30 september - 1 oktober på Kistamässan i år. – En mässa är till för att generera affärer och driva branschen framåt, säger Ola Lundqvist, Klusterchef Industri på Easyfairs.

Plus

Fem snabba frågor...

Generationsresor i sikte

Svenska Maskinmässan flyttar till 2022

Beslutet har dröjt, men nu står det klart att även Svenska Maskinmässan på Solvalla skjuts på framtiden. Eftersom arrangerande Maskinleverantörerna har premiär för sin skogsmaskinsmässa nästa år får dock entreprenadmaskinerna vänta till juni 2022.

"Det är ett måste att dela upp det på flera år"

Komplext uppdrag i Skandiahamnen

NCC bygger för 750 miljoner

Halvvarmt uppdrag

337 hyreslägenheter till Eskilstuna

Nu utvärderas medel för bergtätning

Ny vd i Hybricon

Sandahlsbolagen köper två åkerier

Bredare bana i Linköping

Peab bygger utanför Göteborg

FTI-vd lämnar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109