23948sdkhjf

"Man måste våga om man ska lyckas”

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Framtiden måste bli fossilfri – att elektrifiera även de mindre täkterna är därför ett uppdrag som SBMI tar på stort allvar.

Frösundavik. Framtiden är ett hett ämne för SBMI:s spränggrupp, som vaknade till liv igen 2019 efter en tid i träda.

Läs också: Täkterna tacklar dieselfrågan

– Styrelsen tog ett beslut, vi ville ha en aktiv spränggrupp och nu är alla stora företagen med, till exempel Skanska, NCC, Svevia, Peab och Swerock, berättade Björn Strokirk, på Bergsprängardagarna, som arrangerades tidigare i år.

När spränggruppen nu återupplivats är siktet inställt på en hel rad viktiga framtidsfrågor.

Att åstadkomma fossilfria lösningar är kanske en av de allra viktigaste och SBMI tar den uppgiften på stort allvar.

– Vårt jobb är att försöka få fler täkter fossilfria, att ersätta diesel med el även i mindre täkter, sade Björn Strokirk.

Läs också: Samverkan för stenmaterialåtervinning

Han betraktar det som en nödvändighet men ser också många möjligheter.

– De stora bergtäkterna har sedan länge elektrifierat åtminstone efterkrossen, de drar fram stora elkablar till ett centralt ställe.

–  Små täkter har inte tillräckligt stor dieselanvändning, det lönar sig inte att spara in på. Det ska vi ändra på.

Visionen är tämligen utmejslad.

Läs också: Massbalans via mobilen

– Vi tänker oss en framtida täkt med en högspänningskabel – eller en lågspänningskabel – som dras in och för ner kraft i täkten.

Med el framdraget till en liten transformator ska man kunna sköta det mesta elektriskt, hoppas han.

–  Allt är mobilt, då kan man dela kostnaderna mellan olika täkter, förklarade Björn Strokirk.

Han konstaterade dock att det finns en hel del utmaningar. Det kostar till exempel att ansluta sig till elnätet, till det kommer en abonnemangsavgift.

Läs också: Volvo testar elektrifiering

– Mina medlemmar säger att det här är bra, men inget vi kan tackla var och en själva.

Att göra det gemensamt i en branschförening blir förhoppningsvis en helt annan sak, tillade han.

–  Vi samlar nu in information om vad det kostar med mera.

En annan nöt som måste knäckas är kapacitetsfrågan, inte minst i större städer vintertid.

Läs också: Bolidens krav på underentreprenörerna

Björn Strokirk konstaterade dock att täkterna inte går för fullt på vintern, ett abonnemang som är kopplat till när elen faktiskt används kunde därför vara en lösning.

–  Då kan elbolaget sälja till oss utan att behöva bygga ut nätet, vi hoppas kunna börja förhandla om det.

En annan fråga är kabeldragningen. Ska ledningen grävas ner, läggas på backen eller kanske hängas upp på stolpar?

Björn Strokirk blickar norrut för ett tänkbart alternativ.

– I Aitik finns ett enkelt och mobilt system, man kör över skydd – det är inte så dyrt, inte så krångligt.

Trots att det finns en del frågetecken att räta ut ser han stora fördelar med att elektrifiera även de mindre täkterna.

– Om vi lyckas med detta har vi fått bort 40 procent av dieselanvändningen.

Transporterna slukar en hel del diesel och frågan är om hjullastaren borde rulla ut från täkterna.

–  Det är fantastisk uppfinning, hjullastaren är otroligt flexibel men ganska energiineffektiv, förklarade Björn Strokirk.

Kanske kan de dieseldrivna maskinerna ersättas av andra lösningar.

– Vi hoppas kunna testa system av mobila transporter, på hjul eller på larv, sade Björn Strokirk.

Eldrivna band som kan dras isär eller skjutas ihop efter behov kanske kan göra ett betydligt effektivare jobb, förklarade han.

– Om man lyfter tolv ton krossat berg med en 36-tonnare är det bara en fjärdedel av det man lyfter som är berg – om vi då också antar att verkningsgraden är 30 procent, är det lite av dieselns lägesenergi som nyttjas.

–  Banden väger lika mycket hela tiden och verkningsgraden blir 90 procent.

Björn Strokirk betonade att han inte har alla svar.

– Jag hoppas att det här ska funka men det behövs pilotanläggningar – man måste testa, man måste våga om man ska lyckas.

SBMI hoppas hitta en bra lösning och just nu har man luft under vingarna. I slutet av 2019 beviljade byggbranschens forskningsfond, SBUF, medel till ett projekt som syftar till att ersätta diesel med el i mindre bergtäkter.

SBMI är initiativtagare till projektet där totalt 33 täkter medverkar, NCC är huvudsökande, även Skanska, Swerock och flera andra företag deltar i projektet som är indelat i tre faser.

Till att börja med ska en kartläggning göras. Därefter ska man se om tekniken fungerar på ett säkert sätt.

Den tredje fasen går ut på att elektrifiera till exempel grävmaskiner och borrar, men också att integrera solceller i täktens elsystem.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ledare: Annorlunda sommar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

JM avtalar med byggvaruhandel

Ny upphandlingsmodell testas vid vägprojekt

Rätt utbildning Jessicas biljett till yrkeslivet

Svårt att få jobb efter gymnasiet? Inte med rätt utbildning. Det är 20-åriga Jessica Neiglick ett levande bevis på. Efter avslutad gymnasieutbildning till maskinmekaniker i Enköping våren 2018 blev det först sommarjobb och sedan en fast tjänst hos Swecon i Västerås.

Svevia säkrar stort och smått

För Svevia spelar det ingen roll om det är en bro som ska byggas eller en död grävling som ska plockas upp – säkerheten måste finnas där, även om det kostar.

Nyhetsbrev

Tvärstopp för Göta Kanal

Nu har den startat – testanläggningen som fångar koldioxid

De ska bygga Ragn-Sells anläggning för flygaska

Magnifik fabrik blev en utmaning för rivarna

Metallingjutna balkar, granitsten och riktigt seg betong. Färgfabriken är inte bara stor och full av lackrester, den är extremt stabil också – en utmaning för rivarna.

Industrijätten Hydro storvarslar

Stark orderingång i NRC-gruppen

2020 har, trots Covid-19-pandemin, börjat bra för NRC Group. Tillväxt i försäljningen och stark orderingång har resulterat i en orderstock som aldrig varit större än de dryga åtta miljarder norska kronor som redovisades i slutet av mars.

Sandviks nya paket

Den platta vinflaskan gör entré

Sandahls bryter med Schenker i förtid

Inget Load up North i år

Luft under vingarna för flygfotografering

Kranpunkten stärker i Stockholm

Kranpunkten förstärker närvaron i Stockholm genom att öppna en depå i Västberga industriområde, i nära anslutning till E4/E20, med Robin Eriksson som depåchef.

Tar över SL

De får asfaltera i Järfälla

Vindkraft löser småländskt elunderskott

Bristen på el i regionen kring småländska Åseda ska snart vara ett minne blott. Lösningen är 47 vindkraftverk i Uppvidinge kommun med en årlig elproduktion som beräknas uppgå till drygt 600 GWh, vilket skulle kunna förse 120 000 villor med hushållsel.

Överklagar jätteupphandling

Prisas för ökad gruvproduktion och högre säkerhet

Kapten! 28 Volvolastare anmäler sig

Nyligen var det uppställning för ett gäng nyinryckta i Eskilstuna. Uppställningsplatsen var dock inte en kaserngård utan hos Swecon där 28 specialutrustade Volvolastare anmäldes sig till tjänstgöring i det svenska försvaret.

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Sommarjobb på sliten väg

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Tungt för företagen

Mötesfri väg i Dalarna

Järnvägsplanering i Gävle

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Robotar gör armeringskorgar

Nio nya i Nacka

Nya bostäder i Gävle

Toppchef lämnar Scania för Daimler

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142