23948sdkhjf

"Man måste våga om man ska lyckas”

Framtiden måste bli fossilfri – att elektrifiera även de mindre täkterna är därför ett uppdrag som SBMI tar på stort allvar.

Frösundavik. Framtiden är ett hett ämne för SBMI:s spränggrupp, som vaknade till liv igen 2019 efter en tid i träda.

– Styrelsen tog ett beslut, vi ville ha en aktiv spränggrupp och nu är alla stora företagen med, till exempel Skanska, NCC, Svevia, Peab och Swerock, berättade Björn Strokirk, på Bergsprängardagarna, som arrangerades tidigare i år.

När spränggruppen nu återupplivats är siktet inställt på en hel rad viktiga framtidsfrågor.

Att åstadkomma fossilfria lösningar är kanske en av de allra viktigaste och SBMI tar den uppgiften på stort allvar.

– Vårt jobb är att försöka få fler täkter fossilfria, att ersätta diesel med el även i mindre täkter, sade Björn Strokirk.

Han betraktar det som en nödvändighet men ser också många möjligheter.

– De stora bergtäkterna har sedan länge elektrifierat åtminstone efterkrossen, de drar fram stora elkablar till ett centralt ställe.

–  Små täkter har inte tillräckligt stor dieselanvändning, det lönar sig inte att spara in på. Det ska vi ändra på.

Visionen är tämligen utmejslad.

– Vi tänker oss en framtida täkt med en högspänningskabel – eller en lågspänningskabel – som dras in och för ner kraft i täkten.

Med el framdraget till en liten transformator ska man kunna sköta det mesta elektriskt, hoppas han.

–  Allt är mobilt, då kan man dela kostnaderna mellan olika täkter, förklarade Björn Strokirk.

Han konstaterade dock att det finns en hel del utmaningar. Det kostar till exempel att ansluta sig till elnätet, till det kommer en abonnemangsavgift.

– Mina medlemmar säger att det här är bra, men inget vi kan tackla var och en själva.

Att göra det gemensamt i en branschförening blir förhoppningsvis en helt annan sak, tillade han.

–  Vi samlar nu in information om vad det kostar med mera.

En annan nöt som måste knäckas är kapacitetsfrågan, inte minst i större städer vintertid.

Björn Strokirk konstaterade dock att täkterna inte går för fullt på vintern, ett abonnemang som är kopplat till när elen faktiskt används kunde därför vara en lösning.

–  Då kan elbolaget sälja till oss utan att behöva bygga ut nätet, vi hoppas kunna börja förhandla om det.

En annan fråga är kabeldragningen. Ska ledningen grävas ner, läggas på backen eller kanske hängas upp på stolpar?

Björn Strokirk blickar norrut för ett tänkbart alternativ.

– I Aitik finns ett enkelt och mobilt system, man kör över skydd – det är inte så dyrt, inte så krångligt.

Trots att det finns en del frågetecken att räta ut ser han stora fördelar med att elektrifiera även de mindre täkterna.

– Om vi lyckas med detta har vi fått bort 40 procent av dieselanvändningen.

Transporterna slukar en hel del diesel och frågan är om hjullastaren borde rulla ut från täkterna.

–  Det är fantastisk uppfinning, hjullastaren är otroligt flexibel men ganska energiineffektiv, förklarade Björn Strokirk.

Kanske kan de dieseldrivna maskinerna ersättas av andra lösningar.

– Vi hoppas kunna testa system av mobila transporter, på hjul eller på larv, sade Björn Strokirk.

Eldrivna band som kan dras isär eller skjutas ihop efter behov kanske kan göra ett betydligt effektivare jobb, förklarade han.

– Om man lyfter tolv ton krossat berg med en 36-tonnare är det bara en fjärdedel av det man lyfter som är berg – om vi då också antar att verkningsgraden är 30 procent, är det lite av dieselns lägesenergi som nyttjas.

–  Banden väger lika mycket hela tiden och verkningsgraden blir 90 procent.

Björn Strokirk betonade att han inte har alla svar.

– Jag hoppas att det här ska funka men det behövs pilotanläggningar – man måste testa, man måste våga om man ska lyckas.

SBMI hoppas hitta en bra lösning och just nu har man luft under vingarna. I slutet av 2019 beviljade byggbranschens forskningsfond, SBUF, medel till ett projekt som syftar till att ersätta diesel med el i mindre bergtäkter.

SBMI är initiativtagare till projektet där totalt 33 täkter medverkar, NCC är huvudsökande, även Skanska, Swerock och flera andra företag deltar i projektet som är indelat i tre faser.

Till att börja med ska en kartläggning göras. Därefter ska man se om tekniken fungerar på ett säkert sätt.

Den tredje fasen går ut på att elektrifiera till exempel grävmaskiner och borrar, men också att integrera solceller i täktens elsystem.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Sänd till en kollega

0.079