23948sdkhjf

Fram för fler fiffiga lösningar – men de måste vara säkra

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Fixa gärna till maskinerna men ta ansvar för förändringarna. Det är rådet CE-märkningsexperterna ger uppfinningsrika entreprenörer.

Svenska entreprenörer vill kunna göra mycket med sina maskiner. För att klara det vill man ofta modifiera maskinen på olika sätt, kanske sätta dit extra belysning eller ändra på spakarnas funktion.

Läs också: Zatisfy kämpar för säkrare produkter

Det gäller dock att veta vad man gör, inte minst om det handlar om  större förändringar.

– Det är sällan man måste CE-märka om en maskin, för det krävs en riktigt stor ombyggnad och något som i grunden ändrar maskinens funktion. Men man måste ta ansvar för ombyggnaden och dokumentera den, säger Roberth Jonsson, med egna företaget Zatifsy.

Zatisfys huvudsakliga verksamhet går ut på att hjälpa tillverkare att få sina produkter CE-märkta.

Samma principer gäller dock även i andra sammanhang. Roberth Jonsson och kollegan Johan Ek noterar till exempel att eftermontering av utrustning på en maskin kan innebära att den som gjort det måste vidta även andra åtgärder.

Läs också: CE-hjälp till nya företag

–  Man måste veta vad man gör, även om det förstås inte ska sätta lock på kreativiteten och innovationslusten måste man vara medveten om vad man håller på med, säger Roberth Jonsson.

Den som gör en förändring måste alltså ta ansvar för den. Zatisfy, som främst jobbar med tillverkande företag, har faktiskt fått en del förfrågningar om hjälp även från maskinägare.

– Vi har inte många såna kunder men om någon vill få vår hjälp med att förstå om det är rimligt att till exempel ta bort något, kan vi till exempel berätta att det inte går, eller att det går men bara om skyddet ersätts, säger Roberth Jonsson.

Många risker kan elimineras helt, går inte det måste någon form av skydd byggas in.

Läs också: Inför CE-märkning på sina kompositprofiler

Johan Ek hittar ett färskt exempel från en tillverkare med en testanläggning där klämriskerna inte gick att bygga bort utan att maskinen blev obrukbar.

Lösningen blev att sätta in skannrar, som gjorde att maskinen helt enkelt stannade om någon kom för nära.

–  Skydd finns av en anledning, konstaterar han.

Om en maskin har försetts med olika skyddsfunktioner, som föraren eller maskinägaren sedan kopplar ur, faller ansvaret förmodligen på den som satt systemet ur spel, förklarar Roberth Jonsson.

Läs också: CE-märkningen många missar

–  Har någon gjort en ändring på ett skydd och någon sedan gör sig illa är det maskinägaren som borde uppmärksammat ändringen, säger han.

Den som bygger om sin maskin, ändrar en funktion eller tar bort något måste göra en riskbedömning, fortsätter han.

–Om man till exempel vill utveckla en hjulstyrning till en grävmaskin så tillför man en funktion, men också en risk. Då måste man fundera på hur man ska hantera den.

–  När man hittar en risk är mål ett att konstruera bort den. Går inte det måste man informera om att det finns kvarstående risker, till exempel via ljud, riskerna ska också finnas införda i manualerna, säger Johan Ek.

Om olyckan skulle vara framme lär både polisen och Arbetsmiljöverket  utreda frågan och försöka hitta en ”syndabock”, tillägger Roberth Jonsson.

–  Då gäller det att ha ”byggt sitt case”, att kunna visa att den ändring man gjort tillfört en risk men att man hanterat den – det visar man med rätt dokumentation.

Läs mer om Zatisfy här.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stor satsning på återbruk av tegel

Återbruk av tegel är inget nytt, men för svensk del handlar det om väldigt liten skala. Det vill Göteborgsbaserade Brukspecialisten ändra på. Bland annat aviserar företaget starten för en anläggning som ska klara storskalig rensning av bland annat fasadtegel i höst.

Bredare bana i Linköping

Plus

Omrörd inte skakad om vodkatillverkaren får välja

Tankar, kärl och omrörning är viktiga delar för många industrier. När det dessutom handlar om tillverkning av livsmedel ökar kraven. Följ med till Pernod-Ricards anläggning i Nöbbelöv och få en inblick i tillverkningen av Absolut Vodka.

Nästa Load up går i Boden

Load up North skjuts inte bara upp ett år – den flyttas dessutom till Boden.

Förbundskaptenens nya uppdrag

Med ett inställt fotbolls-EM blev sommaren inte riktigt som många hade tänkt sig.

Uthyrare lägger stororder

Wiklund Trading har länge levererat maskiner till företag som numer ingår i Rentagruppen. Erfarenheterna från dessa samarbeten har nu medverkat till en större order på 50 maskiner från den växande finska rentalkoncernen

Nyhetsbrev

Byggmarknad med virusfrossa

Det är en dyster konjunkturrapport som just presenterats av bransch- och arbetsgivareorganisationen Byggföretagen. Bedömningen är en nedgång inom samtliga marknadssegment, med ett undantag – anläggningsmarknaden.

Höga krav på hyrmaskinernas däck

Bra däck är viktigt, men rätt däck till rätt maskin är nästan ännu viktigare, konstaterar S-rentals vd Tony Ferm.

Epiroc tar stororder i Chile

Ny liner för plastfria förpackningar

Livsmedelssäker kraftliner från Stora Enso öppnar upp nya marknadssegment.

"Ursprung för drivmedel. tack!"

Peab bygger i Sundsvall

Kontrollera mera – Svevia välkomnar viten

Svevia för en ojämn kamp mot fartdårarna på vägen, företaget  välkomnar också en ökad kontroll av hur TA-arbetet utförs. –  Det är bra – då kan vi få bort oseriösa aktörer.

Peab bygger utanför Göteborg

FTI-vd lämnar

Ledare: Annorlunda sommar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

JM avtalar med byggvaruhandel

Ny upphandlingsmodell testas vid vägprojekt

Rätt utbildning Jessicas biljett till yrkeslivet

Svårt att få jobb efter gymnasiet? Inte med rätt utbildning. Det är 20-åriga Jessica Neiglick ett levande bevis på. Efter avslutad gymnasieutbildning till maskinmekaniker i Enköping våren 2018 blev det först sommarjobb och sedan en fast tjänst hos Swecon i Västerås.

Svevia säkrar stort och smått

För Svevia spelar det ingen roll om det är en bro som ska byggas eller en död grävling som ska plockas upp – säkerheten måste finnas där, även om det kostar.

Tvärstopp för Göta Kanal

Nu har den startat – testanläggningen som fångar koldioxid

De ska bygga Ragn-Sells anläggning för flygaska

Inget Load up North i år

Tar över SL

Överklagar jätteupphandling

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Sommarjobb på sliten väg

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Tungt för företagen

Nya bostäder i Gävle

1

Mötesfri väg i Dalarna

Järnvägsplanering i Gävle

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109